کد خبر: 65843
A

محمد سالاری: یک پنجم کارمندان شهرداری کار ندارند!/ تعدیل بدون برنامه اشتباه استراتژیک خواهد بود

وجود ۶۸۰۰۰ نیروی انسانی برای شهرداری تهران که تقریبا هشت برابر نیروی انسانی شهرداری لندن است، در سال‌های اخیر مورد انتقادات زیادی بوده؛ محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران پیش از این گفته بود که تهران با یک سوم این تعداد کارمند هم اداره می‌شود. در اینباره با محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران گفت‌وگو کردیم.

محمد سالاری: یک پنجم کارمندان شهرداری کار ندارند!/ تعدیل بدون برنامه اشتباه استراتژیک خواهد بود

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد سالاری در همین رابطه می‌گوید حدود یک پنجم کارمندان شهرداری نه تنها کاری برای انجام دادن ندارند، حتی گاه دیده می‌شود که اصلا به شهرداری مراجعه نمی‌کنند. با اینکه باید این تعداد تعدیل شود اما نیاز به برنامه‌ دقیق دارد و تعدیل بدون برنامه اشتباه استراتژیک خواهد بود. سالاری همچنین معتقد است می‌توان نیروهای کارآمد را از درون بدنه‌ی شهرداری شناسایی کرد و ارتقا داد و نیازی به جذب نیرو در شهرداری نیست.

سالاری در مورد تورم نیروی انسانی در شهرداری تهران گفت: «شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی متاسفانه بر اساس رویکردهای غلط مدیران گذشته‌ی شهرداری، چندین برابر بیش از ظرفیت مورد نیاز نیروی انسانی، نیرو دارد. بخش زیادی از مدیریت شهری، به بخش خصوصی واگذار شده؛ برای مثال ماموریت‌های حوزه‌ی عمرانی، پروژه‌های عمرانی، خدمات شهری، فضای سبز و ایجاد پارک‌ها، احداث بزرگراه‌ها و شبکه‌ی معابر، جمع‌آوری پسماند، خدمات فنی مربوط به صدور پروانه و گهگاه ماموریت‌های فرهنگی اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شده است.

استراتژی‌های غلطی وجود داشت که به جای چابک‌سازی بیشتر، شهرداری بزرگتر شده و افراد بیشتری استخدام شدند. الان شاید یک پنجم تا یک چهارم نیروهای شهرداری، هیچ کاری ندارند و حتی در بعضی موارد اصلا به شهرداری مراجعه نمی‌کنند.»

او در مورد اینکه چرا این تعداد کامند اضافی تعدیل نمی‌شوند گفت: «واقعیت این است که در این مقطع که خانواده‌ها مشکل و چالش اشتغال و ناامیدی نسبت به آینده دارند، هرگونه تصمیم‌گیری شتاب‌زده مبنی بر تعدیل بدون برنامه، مشکلات جدی در پی خواهد داشت. اگر قرار است چنین اتفاقی بیافتد باید مبتنی بر یک برنامه باشد.

هرگونه تصمیم‌گیری شتاب‌زده حتما آسیب‌های جدی خواهد داشت، در روزنامه‌ی همشهری تعداد محدودی تعدیل شدند اما دیدیم که واکنش‌های شدید از سمت مردم و نمایندگان مردم در مجلس و شورا در پی داشت. مشکلات زیادی هم در مورد تعدیل نیرو در کارخانه‌های سراسر کشور وجود دارد. در این فضای تحریم دشمنان کشور می‌خواهند از این فرصت سواستفاده کنند.

یک شیوه‌ی این برنامه می‌تواند به این شکل باشد که شهرداری فرصت‌های اقتصادی که به صورت بالقوه یا بالفعل دارد در اختیار تعدیل شده‌ها بگذارد. برای مثال فرض کنید در شهرداری تهران یک سری غرفه‌های میوه‌ و تره‎بار وجود دارد، شهرداری می‌تواند مطابق مقررات، بهره برداری از آنها را به صورت موقت به افراد حقیقی واگذار کند. شهرداری فراخوان دهد که کسانی که حاضر هستند که قرارداد مالی که با شهرداری دارند لغو شود شهرداری حاضر است این فرصت‌ها را در اختیار آنها قرار دهد.»

او با انتقاد از فرهنگ مدیریتی کشور اضافه کرد: «متاسفانه در کشور ما مدیران و تصمیم‌گیران همواره  جذب نیرو را به عنوان اقتدار خود و افزایش حیطه‌ی تصمیم‌گیری و قدرت مدیریتی خود تلقی کرده‌اند، این فرهنگ در مدیران ما نهادینه شده است. انگار اگر مدیری نتواند نیرو اضافه کند، دیگر شایستگی لازم را برای اداره‌ی ‌آن سازمان ندارد، این فرهنگ باید تغییر کند.

چون در کشور ما دغدغه‌ی اینکه چه فرصت‌هایی باید در اختیار تعدیل شوندگان قرار داد رایج نبوده لذا خیلی تجربه‌ی داخلی نداریم. ضمن اینکه با تورم نیروی انسانی که شهرداری با آن مواجه هست، باید به سمت چنین برنامه‌هایی رفت اما الان به صورت شتابزده و بدون درنظر گرفتن کسانی که الان در شهرداری مشغول به کار هستند، تعدیل از لحاظ مدیریتی خطای استراتژیکی خواهد بود.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا هنوز شاهد استخدام در شهرداری تهران هستیم گفت: «در دوره‌ی جدید ما شاهد چنین اتفاقاتی به صورت فراگیر نبودیم، ممکن است شهردار تهران یا مدیران ارشد شهرداری تهران به صورت محدود، در انتصاب خود از نیروهای خارج شهرداری هم استفاده کرده باشند ولی تعداد آن بسیار محدود است. در مقایسه با دوره‌‌ی گذشته که فقط در مرحله‌ی گذار چندین هزار نفر به شهرداری اضافه شد، این دوره در مقایسه با تعدیل‌هایی که انجام شده بسیار کم بوده‌اند.

منظور از تعدیل، تعدیل‌های حاصل از بازنشستگی یا تعدیل‌هایی که با رضایت طرفین انجام شده یا تعدیل‌هایی که افرادی که گزینش، قرارداد و به کارگیری آنها اشکال داشته و با شایسته‌سالاری همراه نبوده، است.

جایگزینی نیرو مبتنی بر اصول و شاخص‌های ارزیابی صحیح که منجر به ارتقای کار باشد، قطعا اشکال ندارد اما باید در چارچوب قانون باشد و گزینش بر اساس شایسته‌سالاری انجام شود. الان با وجود این حجم نیرویی که در شهرداری هستند می‌توان این نیروهای شایسته زا از داخل خود بدنه‌ی شهرداری شناسایی کرد و ارتقا داد و نیاز به جذب نیرو از بیرون نیست مگر در موارد محدودی که مصلحت شهر و شهروندان ایجاب می‌کند اینکار انجام شود.»/ انصاف نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر