کد خبر: 67224
A
نائب‌رئیس کمیسیون حقوقی‌ و قضایی مجلس:

هماهنگی بازدید از زندان‌ها قدری مشکل است/ ما جامعه بیماری داریم.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی‌ و قضایی مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود درخواست‌های مکرر، امکان بازدید نمایندگان مجلس از زندان‌ها فراهم نمی‌شود، دو دلیل برمی‌شمرد و می‌گوید: به اعتقاد من عدم پیگیری جدی نمایندگان و دیگری پیچیده بودن هماهنگی‌ها، دلایل عدم بازدید بهارستان‌نشینان از زندان‌هاست.

هماهنگی بازدید از زندان‌ها قدری مشکل است/ ما جامعه بیماری داریم.

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره علت محقق نشدن بازدید نمایندگان مجلس از زندان‌ها توضیح می‌دهد: بخشی از قصور بر گردن نمایندگان مجلس است. نمایندگان به دلیل مشغله زیادی که دارند، این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری نمی‌کنند. شاید هم بخشی از قصور از کمیسیون حقوقی و قضایی باشد که ما هم خیلی پیگیر نیستیم. دلیل دیگر هم سخت بودن هماهنگی برای این بازدیدهاست.

او می‌افزاید: هماهنگی بازدید از زندان‌ها قدری مشکل است و خیلی راحت این بازرسی‌ها انجام نمی‌شود. خیلی باید تلاش شود که این بازدیدها صورت گیرد.

کاظمی در همین حال تأکید می‌کند: اما زندان هم مسئول، بازرس و ناظر دارد و اگر تخلفی صورت گیرد، هیئت رسیدگی، دادسرا و محکمه قضایی وجود دارد. یعنی این‌طور نیست که در زندان هر کسی هر کاری دلش خواست انجام دهد و کسی بالای سرش نباشد. آنها هم سازوکار مراقبتی و نظارتی خود را دارند و نمی‌توان گفت چون نمایندگان از زندان بازدید نکردند، ممکن است هر اتفاقی بیفتد. مسئولان آنجا هم موظفند طوری برنامه‌ریزی و نظارت کنند که اتفاقی نیفتد.

به گفته کاظمی، اکنون رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی پیگیر بازدید نمایندگان مجلس از برخی زندان‌هاست. کاظمی می‌گوید: قرار بود اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی از زندان فشافویه بازدید کنند. این درخواست بعد از قتل آقای شیرمحمدعلی در زندان فشافویه ارائه شد و اگر هم موافقت شده باشد، ما از آن مطلع نیستیم. ممکن است موافقت شده باشد و بعد از تعطیلات بازدید انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اظهار می‌کند: ما جامعه بیماری داریم. مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی نارسایی‌های عظیمی به وجود آورده‌اند که باعث سرریز شدن زندانیان به زندان‌ها شده است. کسی که گرسنه است دزدی می‌کند، دستگیر می‌شود و به زندان می‌رود. کسی که نمی‌تواند ازدواج کند، دست به مسائل خلاف اخلاق می‌زند و باید به زندان برود. کسی که چک کشیده، اما به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌تواند آن را پرداخت کند، باید به زندان برود. ما نمی‌توانیم امکانات تفریحی برای جوانان فراهم کنیم، اما مواد مخدر به‌راحتی در اختیار اوست و معتاد می‌شود، باز او نیز باید به زندان رود. بنابراین باید کار اساسی برای کشور کرد. وقتی زندانی گنجایش ۱۰۰ نفر را دارد، اما ۱۵۰۰ نفر را داخل آن می‌ریزند، معلوم است مشکل به وجود می‌آید.

کاظمی در همین حال درباره افراد موسوم به زندانی سیاسی می‌گوید: رفتار با زندانیان سیاسی که البته قوه قضاییه به آنها زندانیان امنیتی می‌گوید، باید رفتار درست باشد. وظیفه زندانبان است که در نگهداری و مراقبت از زندانیان سیاسی یا امنیتی نهایت دقت را داشته باشد و نباید اجازه داد اتفاقی که برای آقای شیرمحمدعلی افتاد، دیگر تکرار شود./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر