کد خبر: 67960
A
رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

بازتاب برخورد فیزیکی بر سر حجاب در جامعه مثبت نبود/ هیچ جریانی از تنش بر سر حجاب سود نمی‌برد/ حجاب موضوعی نیست که به اجبار آن را تحمیل کنی

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: در شرایط کنونی جامعه، با توجه به تورم، گرانی، استرس، عصبانیت و... باید تعامل و همراهی بیشتری با مردم داشته باشیم. اگر قرار است اصلاحی هم اتفاق بیفتد، باید در قالب فرهنگ‌سازی باشد نه به صورت فیزیکی و چکشی! برخورد چکشی و فیزیکی هیچ‌وقت راهکار درست و مفید و موثری در هیچ جامعه‌ای نبوده است.

بازتاب برخورد فیزیکی بر سر حجاب در جامعه مثبت نبود/ هیچ جریانی از تنش بر سر حجاب سود نمی‌برد/ حجاب موضوعی نیست که به اجبار آن را تحمیل کنی

به گزارش دیده بان ایران، رسول خضری، نماینده پیرانشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه در خصوص موضوع حجاب باید کار فرهنگی انجام داد، گفت: باید با تعامل و راهکارهای فرهنگی به تهاجم فرهنگی پاسخ دهیم. کار فرهنگی را باید با کار فرهنگی پاسخ داد نه با کار فیزیکی! اتفاقاً کار فیزیکی اثر معکوس دارد و در جامعه بازتابی غیر از اهداف عالی نظام خواهد داشت.

 

او ادامه داد: در مقابله با تهاجم فرهنگی باید 99 درصد کار فرهنگی انجام داد. فرهنگ‌سازی باید از بدو تولد شکل بگیرد. حجاب موضوعی نیست که بتوانیم به صورت فشرده یا اجباری آن را تحمیل کنیم! کار فرهنگی دل‌بخواهی است و در قرآن هم آمده است: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ». این آیه تاکید مؤکدی است بر کار فرهنگی در جامعه.

 

برخورد فیزیکی بر سر حجاب در جامعه مثبت نبود

 

این نماینده مجلس با انتقاد از برخورد قهری با مردم، گفت: خداوند در قرآن بیش از 90 درصد مردم را تشویق کرده و شاید در پنج درصد از موارد شدت و تندی نشان داده است. بنابراین در قرآن و آموزه‌های دینی ما تاکید بر فرهنگ‌سازی است. به نظر من بازتاب برخورد فیزیکی بر سر حجاب در جامعه مثبت نبود. به‌شخصه به نیت افراد کاری ندارم ولی عمل نمی‌تواند هدف را توجیه کند. وسیله نباید هدف را توجیه کند؛ ما با هر وسیله‌ای نمی‌توانیم به هدف برسیم و باید راه درست را انتخاب کنیم. راه درست هم فرهنگ‌سازی است.

 

خضری، با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفت: در شرایط کنونی جامعه با توجه به تورم، گرانی، استرس، عصبانیت و... باید تعامل و همراهی بیشتری با مردم داشته باشیم. اگر قرار است اصلاحی هم اتفاق بیفتد، باید در قالب فرهنگ‌سازی باشد نه به صورت فیزیکی و چکشی! برخورد چکشی و فیزیکی هیچ‌وقت راهکار درست و مفید و موثری در هیچ جامعه‌ای نبوده است.

 

کمیسیون فرهنگی باید در زمینه حجاب سیاست‌ها، قانون‌گذاری‌ها و راهکارهای فرهنگی را تبیین کند

 

او درباره چرایی تغییر نیافتن سیاست‌های نهادهای قضایی و انتظامی در مساله حجاب، گفت: یکی از رسالت‌های کمیسیون فرهنگی در مجلس همین است. حرف مردم در خصوص حجاب باید در کمیسیون فرهنگی گفته شود و انتظاراتی که مردم در زمینه حجاب از نمایندگان مجلس دارند، مسئولیت و رسالت اصلی کمیسیون فرهنگی را سنگین‌تر و خطیرتر کرده است. کمیسیون فرهنگی باید در زمینه حجاب سیاست‌ها، قانون‌گذاری‌ها و راهکارهای فرهنگی را تبیین کند تا بر سیاست‌هایی که برخی نهادها دارند تاثیر بگذارد.

 

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: اگر بخواهیم اقدامی در خصوص حجاب انجام دهیم، باید سیاست‌های تشویقی داشته باشیم و میل و گرایش افراد را به صورت کاملاً اختیاری در این راستا هدایت کنیم نه به صورت اجباری و تحمیلی! تحمیل‌ کردن هیچ‌وقت نمی‌تواند تاثیر مثبتی در مسائل فرهنگی به دنبال داشته باشد. بنابراین در این راستا تنها تشویق موثر است.

 

حجاب اجباری مثل بهشت اجباری است که آدم از جهنم سر درمی‌آورد

 

خضری افزود: در کشورهای اروپایی می‌بینیم مسلمان‌ها حجاب‌شان را کاملاً رعایت می‌کنند در صورتی که هیچ فشار و قانونی هم بر آنها نیست. خیلی‌وقت‌ها هم قانون در مقابل‌شان گارد می‌گیرد که چرا حجاب دارید! ولی آنها رعایت می‌کنند چون اعتقادشان است و خودشان با میل خودشان انجام می‌دهند. آنها حتی بر سر مساله حجاب کتک می‌خورند اما برایشان افتخار است! این سیاست باید وجود داشته باشد، این فرهنگ‌سازی باید انجام پذیرد. نباید این‌گونه باشد که زنان در ایران حجاب داشته باشند و در خارج از ایران حجاب را بردارند. در واقع حجاب اجباری مثل بهشت اجباری است که آدم از جهنم سر درمی‌آورد.

 

هیچ جریانی از تنش بر سر حجاب سود نمی‌برد

 

او همچنین تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد هیچ جریانی از تنش بر سر حجاب سود ببرد و در این شرایط همه مردم متضرر می‌شوند. ما باید به فکر نیازهای اولیه مردم یعنی بحث اقتصادی، اشتغال، نیازهای اساسی و مشکلات مردم در پی تورم و بیکاری و... باشیم.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی در پایان با انتقاد از عدم فرهنگ‌سازی در مقوله حجاب، گفت: فرهنگ‌سازی در کشور بعد از 40 سال باید کار خودش را کرده باشد. 40 سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی گذشته، فرهنگ باید خود را به صورت کامل نشان دهد.

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر