کد خبر: 68222
A

نیاز شهر به زنان برای احیای محله‌ها

فارغ از این ذهنیت کلیشه‌ای که چه تعداد از کاندیداهای انتخابات شورای شهر تهران را مردان تحصیلکرده با سوابق کاری مدیریتی و اجرایی تشکیل داده‌اند، بی‌حساب و کتاب و دو دو تا چهارتا نگاهی به توانمندی و ظرفیت کاندیداهای زن بیندازیم. این روزها تهران بیش از ابرسازه‌ها به اکسیژن نیاز دارد و شاید بتوان بی‌محابا و حتی شاعرانه گفت نیاز به گل و طراوت دارد؛ به بوستان‌هایی مملو از کودکان خوشحال و در حال بازی و امنیتی تمام و کمال به ژرفای امنیت آغوش یک مادر. حال بر این باوریم که نیاز شهر به زنان آینده‌نگر برای احیای محله‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. انتخابات شورایاری‌های تهران در پیش است و از مجموع 5 هزار و 700 نفری که ثبت‌نام کردند حدود 20درصد زن هستند. این در حالی است که هم اکنون ترکیب شورایاران در تهران به گونه‌ای است که 11درصد از شورایاران زن هستند. تهران 352 محله دارد و برای این محله‌ها 3هزار و 186 شورایار انتخاب خواهد شد. این وضعیت در پایتخت در حالی رقم خورده است که در فاصله چندسال اخیر زنان در دهیاری‌ها خوش ‌درخشیدند و توانستند سهم بیشتری از مدیریت دهیاری‌ها را از آن خود کنند.

نیاز شهر به زنان برای احیای محله‌ها
به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ سپیده سعیدی در یادداشتی نوشت؛ فارغ از این ذهنیت کلیشه‌ای که چه تعداد از کاندیداهای انتخابات شورای شهر تهران را مردان تحصیلکرده با سوابق کاری مدیریتی و اجرایی تشکیل داده‌اند، بی‌حساب و کتاب و دو دو تا چهارتا نگاهی به توانمندی و ظرفیت کاندیداهای زن بیندازیم.

 

این روزها تهران بیش از ابرسازه‌ها به اکسیژن نیاز دارد و شاید بتوان بی‌محابا و حتی شاعرانه گفت نیاز به گل و طراوت دارد؛ به بوستان‌هایی مملو از کودکان خوشحال و در حال بازی و امنیتی تمام و کمال به ژرفای امنیت آغوش یک مادر. حال بر این باوریم که نیاز شهر به زنان آینده‌نگر برای احیای محله‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. انتخابات شورایاری‌های تهران در پیش است و از مجموع 5 هزار و 700 نفری که ثبت‌نام کردند حدود 20درصد زن هستند. این در حالی است که هم اکنون ترکیب شورایاران در تهران به گونه‌ای است که 11درصد از شورایاران زن هستند. تهران 352 محله دارد و برای این محله‌ها 3هزار و 186 شورایار انتخاب خواهد شد. این وضعیت در پایتخت در حالی رقم خورده است که در فاصله چندسال اخیر زنان در دهیاری‌ها خوش ‌درخشیدند و توانستند سهم بیشتری از مدیریت دهیاری‌ها را از آن خود کنند.

 

روند حضور زنان در مدیریت روستایی و در قامت دهیار در 5 دوره شوراهای شهر و روستا روندی صعودی است؛ به گونه‌ای که در دوره اول شوراها تنها 150 زن دهیار داشتیم. در دوره دوم دهیاران زن به 400 نفر افزایش یافتند. همچنین در دوره سوم باز هم روند صعودی برای این بخش شاهد بودیم و 888 زن دهیار شدند.

 

این نشان می‌دهد امید مردم به مدیریت متفاوت زنان بیش از پیش شده و احتمالا نتیجه قابل قبولی دریافت کرده‌اند. در فاصله سال‌های 90 تا 93 رشد 74درصدی برای دهیاران زن رقم خورد. 9.6درصد از کرسی‌ دهیاری‌های کشور را زنان از آن خود کرده‌اند و در این دوره از شوراها 3هزار و 576 زن دهیار شده‌اند.

 

اما به طور کلی دو مقوله یعنی «دهیاری» و «شورایاری» ارتباط مستقیمی با مقوله زندگی دارند. زندگی در محله‌ها جریان دارد و زنان بیشترین زمان خود را در محله‌ زندگی خود می‌گذرانند. عمده‌ترین فعالیت‌های روزمره از رساندن بچه‌ها به مدرسه یا بردن بچه‌ها به تفریح و پارک گرفته تا خرید خانه بردوش بسیاری از زنان است و آنها بیشترین زمان خود را برخلاف مردان که در محل کار می‌گذرانند در محله زندگی می‌گذرانند. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم زنان شهر را بیشتر و بهتر می‌فهمند. زنان با شهر زندگی می‌کنند. زنان شهر به همراه کودکان‌شان یا در دوران بارداری با روح و جسم خود معضلات مهندسی و فنی شهر را لمس کرده‌اند و با محدودیت‌هایی در محله مواجه شدند؛ حال اگر در تهران زنان بیشتری بتوانند به شورایاری‌ها راه یابند از آنجایی که بیشتر با مشکلات محله‌ها سر و کار دارند گزارش‌ها و نقدهای بهتری به مدیریت شهری ارائه کرده و از همین طریق اعضای شورای شهر و مدیران شهری در صدد رفع آن برمی‌آیند. باید به این نکته توجه کنیم که زنان بیشتر شهر را زندگی می‌کنند تا مردان...قطعا بسیاری کاندیداهای زن انتخابات شورایاری محله با انگیزه‌های دلسوزانه‌تر و بالاتر وارد این عرصه شده‌اند.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر