کد خبر: 68367
A

سیستان و بلوچستان رکورددار مدیران زن در ایران

سیستان و بلوچستان در صدر آمار پست‌های مدیریتی پایه، میانی و ارشد زنان در میان ۳۱ استان ایران است، در استانی که بیشترین بازمانده از تحصیل ایران را دارد و به گواه مدیران آموزش و پروش بیشترین جمعیت بازماندگان از تحصیلش هم دختران هستند که به دلیل ازدواج زودرس و مسائل فرهنگی به آن‌ها اجازه تحصیل داده نمی‌شود؛ بیشترین مدیر زن یعنی نگاهی نو و حرکتی روبه جلو.

سیستان و بلوچستان رکورددار مدیران زن در ایران

به گزارش دیده بان ایران؛ بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مورخ ۳۰ مردادماه ۹۶ دستگاه‌های اجرایی کشور موظف‌اند در طول برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی دستگاه مربوطه را به بانوان اختصاص دهند. استان‌های دیگر هرچند در اجرای این مصوبه تعلل کردند، اما سیستان و بلوچستان باوجود نگاه مذهبی و سنتی حاکم بر آن، خیلی زودتر از این‌ها، مصوبه را عملیاتی کرد.

نخستین مدیران ارشد در سیستان و بلوچستان آمدند

نخستین پست‌های مدیریتی ارشد برای بانوان در سیستان و بلوچستان تعریف و تشکیل شد و نخستین معاون استاندار و فرماندار زن نیز در این استان سکان‌دار شدند؛ علاوه بر آن معاون فرماندار، مدیرکل، معاون مدیرکل، رئیس دانشگاه، مشاور مدیرکل، مشاور فرماندار، رئیس اداره، شهردار، بخشدار و دهیار از جمله پست‌های دیگر زنان در سیستان و بلوچستان بودند و هستند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان به ایسنا می‌گوید: از ابتدای دولت یازدهم یعنی از سال ۹۴ تاکنون ۲۳۷ زن عهده‌دار مناصب مدیریتی در رده‌های مختلف از جمله فرماندار و مدیرکل تا مشاور و شهردار در سیستان و بلوچستان شدند.

فاطمه فاضلی می‌افزاید: در دولت دوازدهم نیز بر اساس اعلام معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، سیستان و بلوچستان با ۲۰ مدیر پایه و میانی بالاترین آمار انتصاب بانوان را در بین استان‌های ایران به خود اختصاص داده است.

وی تصریح می‌کند: از جمعیت ۲ میلیون و ۷۷۵ هزارنفری سیستان و بلوچستان، چیزی حدود ۵۰ درصد جمعیت یعنی یک‌میلیون و ۳۷۳ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سعی شده حق این زنان ادا شود؛ حضور زنان در پست‌های مدیریتی موجب تقویت بدنه اداری و چرخش نیرو میان نخبگان فارغ از نگاه‌های جنسیتی شده است.

اعتماد مردم به مدیران زن

هم‌زمان با تغییر نگاه‌ها در پست‌های مدیریتی ارشد و اعتماد به زنان، مردم سنتی و مذهبی سیستان و بلوچستان نیز با نگاهی فرا جنسیتی به توانمندی زنان در پست‌های مدیریتی ایمان آوردند و برای اولین بار زنان حضور گسترده‌ای در پنجمین انتخابات شورا‌های شهر و روستا در ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان داشتند و موفق به راهیابی بی‌سابقه‌ای به پارلمان‌های شهری و روستایی شدند.

عبدالعزیز بلوچ‌زهی رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان می‌گوید: در پنجمین دوره انتخابات شورا‌های شهر و روستا در سال ۹۶، زنان ضمن حضور گسترده در این انتخابات موفق شدند با اعتماد مردم به توانمندیشان ۴۱۵ کرسی شورا‌های شهر و روستا در ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان را از آن خود کنند.

وی می‌افزاید: بالاترین میزان بانوان راه‌یافته به شورا‌های اسلامی شهر و روستای سیستان و بلوچستان مربوط به شهرستان خاش در مرکز سیستان و بلوچستان با ۱۳۱ کرسی است.

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح می‌کند: راهیابی زنان به شورا‌ها نسبت به دوره قبل رشد چشمگیری داشته و از ۱۸۵ کرسی در چهارمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا به ۴۱۵ کرسی در پنجمین دوره رسیده است.

تفکرات مردسالارانه، سد راه

حضور گسترده‌ی زنان در پست‌های مدیریتی در استانی با نگاه‌های سنتی و مذهبی مثل سیستان و بلوچستان و با توجه به نگاه عمدتاً مردسالارانه در کشور برنتابیده و مصائبی هم برای زنان داشته؛ حمیرا ریگی نخستین فرماندار زن بلوچ است که از سال ۱۳۹۳ سکان فرمانداری را در شهرستان قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان به دست گرفته است؛ تجربه موفقیت‌آمیز این فرماندار در مدیریت ارشد یک شهرستان نشان داد زنان می‌توانند بیش از این‌ها ایفای نقش کنند؛ نام حمیرا ریگی به‌عنوان سومین سفیر زن تاریخ ایران و نخستین سفیر زن بلوچ در ماه‌های اخیر در کشور اسلامی بروئنی پس از مرضیه افخم اولین سفیر زن ایران و پروین فرشچی دومین که به ترتیب در مالزی و فنلاند سکان‌دارند، مطرح شد و هرچند با مخالفت‌هایی روبه رو شد، اما بالاخره این بانو ۲ بهمن‌ماه ۹۷ به پیشنهاد وزیر خارجه و موافقت رییس جمهور سفیر شد.

حضور حداکثری زنان در عرصه‌های مدیریت در سیستان و بلوچستان هرچند برنتابیده شده و مصائبی داشته، اما حرکتی نو با نگاهی متفاوت است؛ نگاهی نو و بی‌سابقه در استانی که همچنان عمده زنان از نخستین حقوق خود یعنی تحصیل هم محروم هستند./ ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر