کد خبر: 68558
A

فراخوان برای وکلایی که می‌خواهند وکالت متهمان امنیتی را بر عهده بگیرند

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه گفت: وکلای توانمند و زبده و دارای صلاحیت می توانند برای قرار گرفتن در لیست وکلای مورد اعتماد رییس قوه قضاییه برای وکالت مجرمان پرونده های امنیتی و انتظامی درخواست ارائه دهند.

فراخوان برای وکلایی که می‌خواهند وکالت متهمان امنیتی را بر عهده بگیرند

به گزارش دیده بان  ایران؛ علی بهادری جهرمی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران  همدان یادآوری کرد: تبصره ماده ۴۸ قانون کیفری مبنی بر انتخاب وکیل برای متهمان سیاسی و امنیتی یک روش جهانی است یعنی در تمامی کشورهای جهان هر وکیل نمی تواند وکالت هر پرونده ای را بگیرد برخی پرونده ها اقتضائات خاص دارند.

وی ادامه داد: با این وجود قانون آیین دادرسی روشی را پیش بینی کرده که هر وکیلی نتواند در دادگاه حضور یاید چرا که در مسایل امنیتی احتمال تبانی و همکاری متهم با وکیل و استمرار فعالیت های ضد امنیتی وجود دارد.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه اظهار داشت: منع کردن وکلا از ورود به هر پرونده کار صحیح و درستی است اما در زمینه شیوه انتخاب وکلا بحث هایی وجود داشت.

بهادری جهرمی ادامه داد: طبق پیشنهاد دولت مجرمان امنیتی در یک هفته نخست نباید از وکیل استفاده کند تا از تبانی جلوگیری شود که این موضوع توسط قوه قضاییه و قوه مجریه تایید شد.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه اضافه کرد: اما شورای نگهبان این موضوع را رد کرد و عنوان شد نمی توان مجرم را از داشتن وکیل حتی به مدت ۲۴ ساعت منع کرد.

بهادری جهرمی  اضافه کرد: این موضوع مجدد توسط کمیسیون مجلس شورای اسلامی بررسی و مقرر شد وکلا توسط رییس قوه قضاییه احراز صلاحیت کند و لیست وکیل هایی که می توانند ورود کنند را اعلام کند.

وی یادآوری کرد: با مصوب شدن این طرح و تبدیل شدن به قانون اما رییس سابق قوه قضاییه آن را با تاخیر اجرا کرد در حالیکه این تکلیف قانونی است.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه بیان کرد: شمار وکلایی که می توانند طبق تبصره ماده ۴۸ وکالت پرونده های سیاسی و امنیتی را بر عهده بگیرند رو به افزایش است.

بهادری جهرمی از وکلا خواست شیوه های جایگزین که می تواند حقوق امنیتی کشور و حقوق متهم را حفظ کند پیشنهاد بدهند.

وی گفت: وکلا توانمند می توانند برای قرار گرفتن در لیست و اجازه وکالت پرونده های سیاسی درخواست بدهند چرا که قوه قضاییه به تدریج اینها را اعلام می کند.

رییس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه اظهار داشت: در زمینه کودک همسری در زمینه سن و سال کودکان اختلاف نظر وجود دارد این موضوع باید در فضای غیر رسانه ای و غیر احساسی بررسی شود تا به نتیجه مطلوب دست یافت. 

بهادری جهرمی با بیان اینکه کمیسیون حقوق زنان تشکیل شده است گفت: این کمیسیون متشکل از بانوان وکیل و بانوان کارشناسان رسمی با ترکیب هیات علمی دانشگاه که به زودی حکم رییس کمیسیون ابلاغ می شود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر