کد خبر: 68619
A

شبکه قدرتمند زنان برای کمک به سیل‌زدگان

یک زن ترکمن توانسته است با کمک مردم، خیران و صدها شاگردش که در کلاس‌های دارالقرآن خانگی او شرکت می‌کردند، ناجی سیل‌زدگان آق‌قلا باشد و شبکه قدرتمندی برای مدیریت بحران در این منطقه ایجاد کند. فریده ایزدی، ۳۹ ساله، ۱۸ سال است که در طبقه پایین خانه خود یک حوزه قرآنی دارد و به قول خودش هم در حال تدریس است و هم در حال تحصیل. از همه جای ترکمن‌صحرا هم شاگرد دارد؛ از بندر ترکمن تا گنبدکاووس. نزدیک به ۶۰۰ شاگرد از سرتاسر ترکمن صحرا سر کلاس‌های او می‌نشینند، با این حال، فریده ایزدی تنها یک معلم ساده قرآن نیست. او حالا یکی از معتمدان محلی و شاید بتوان گفت یکی از ناجیان مردم سیل‌زده آق‌قلا است. در سیل اخیر آق‌قلا او توانست با کمک خیران و شاگردانش که حالا به گروه عملیاتی او تبدیل ‌شده‌اند در کنار نیروهای امدادی و حتی جلوتر از آنها، به سیل‌زده‌ها کمک کند.

شبکه قدرتمند زنان برای کمک به سیل‌زدگان

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یک زن ترکمن توانسته است با کمک مردم، خیران و صدها شاگردش که در کلاس‌های دارالقرآن خانگی او شرکت می‌کردند، ناجی سیل‌زدگان آق‌قلا باشد و شبکه قدرتمندی برای مدیریت بحران در این منطقه ایجاد کند.

فریده ایزدی، ۳۹ ساله، ۱۸ سال است که در طبقه پایین خانه خود یک حوزه قرآنی دارد و به قول خودش هم در حال تدریس  است و هم در حال تحصیل. از همه جای ترکمن‌صحرا هم شاگرد دارد؛ از بندر ترکمن تا گنبدکاووس. نزدیک به ۶۰۰ شاگرد از سرتاسر ترکمن صحرا سر کلاس‌های او می‌نشینند، با این حال، فریده ایزدی تنها یک معلم ساده قرآن نیست. او حالا یکی از معتمدان محلی و شاید بتوان گفت یکی از ناجیان مردم سیل‌زده آق‌قلا است. در سیل اخیر آق‌قلا او توانست با کمک خیران و شاگردانش که حالا به گروه عملیاتی او تبدیل ‌شده‌اند در کنار نیروهای امدادی و حتی جلوتر از آنها،  به سیل‌زده‌ها کمک کند.

او بنیان‌گذار و مدیر موسسه انصار ترکمن‌صحرا آق‌قلا است که ۱۵ سال است به کودکان یتیم و خانواده‌های بد سرپرست کمک می‌کند. ایزدی، شناخت کاملی از منطقه خود و حتی روستا و شهرهای اطراف دارد؛ دلیل آن هم این است که تقریباً از همه جای  این مناطق، شاگردی سر کلاس‌های قرآن او نشسته‌ است. ۱۵ سال پیش او با همان شاگردانش که برخی از آنها خیر نیز بودند، شروع به کمک به کودکان یتیم و خانواده‌های بد سرپرست کرده است. از همان سال هر ماه کار آنها این بود که اقلامی را تهیه کنند و به کودکان و خانواده‌هایشان برسانند. تا اینکه کم‌کم سال‌به‌سال این کار قوت گرفته است و خیرین بیشتری به این گروه اضافه شدند.  گروه او علاوه بر پخش غذا بین این نیازمندان، امکانات دیگری هم در اختیار آنها قرار می‌دادند، مثلاً زمان بازگشایی مدارس لباس و کیف برایشان تهیه می‌کردند، هر زمان که بیمار می‌شدند کارها درمان آنها را پیگیری می‌کردند یا برای دختران دم‌ بخت، جهیزیه فراهم می‌کردند.

یک هفته قبل از سیل، آماده ماه رمضان بودیم

ایزدی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: تا  قبل از سیل، ما آماده پخش مواد غذایی برای ماه رمضان بودیم.  مواد خشک را خریده بودیم و پول گوشت سفید و قرمز و برنج را کنار گذاشته بودیم تا اینکه یک هفته بعد از آماده‌سازی این اقلام، سیل آمد. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم که این مواد غذایی را بین سیل‌زدگان پخش‌ کنیم. ابتدا از پخت غذای گرم شروع کردیم. بعد زمانی که دیدیم سایر گروه‌ها و ارگان‌های دولتی هم غذا پخش می‌کنند، به این نتیجه رسیدیم که کمک‌های خود را به پک بهداشتی برای بانوان و کودکان تغییر دهیم؛ چون واقعاً به این لحاظ در مضیقه بودند.

دوختن ۲۰۰۰ لباس ترکمن

این بانوی خیر ادامه می‌دهد: زنان ترکمن صحرا تمایلی به استفاده از مانتو یا روسری‌های معمول ندارند. بنابراین با کمک ۲۰ تا ۳۰  خیر و با کار شبانه‌روزی توانستیم بیش از ۲۰۰۰ لباس ترکمن بدوزیم و لباس‌ها را با سایر لوازم بهداشتی، به همراه پک مواد غذایی، به مردم سیل‌زده رساندیم.

این‌گونه که ایزدی می‌گوید: البته هر روز تعداد خیران بیشتر می‌شد. حالا نه‌تنها از ترکمن‌صحرا، بلکه از تهران، تبریز و ارومیه هم خیرانی به کمک او آمده بودند.

در سیل آق‌قلا همانند سایر مناطق سیل‌زده، به دلیل نبود بانک اطلاعاتی درست از تعداد سیل‌زدگان، موازی‌کاری بین نهادهای دولتی و مردمی بسیار بود، همین باعث می‌شد برخی کمک‌های بیشتری دریافت کرده و برخی خانواده‌ها اصلاً کمکی دریافت نکنند.

ایزدی می‌گوید: خیرینی که می‌آمدند و می‌خواستند با دست خودشان وسیله را پخش کنند، وقتی خانه‌ای را می‌دیدند که وضعیتش خیلی خراب است به آن خانه هجوم می‌بردند و همه کمک‌ها را به آن خانواده می‌دادند. ما جلو این وضعیت را گرفتیم.

ایزدی به‌واسطه شناخت خوبی که از منطقه داشت، به کمک بچه‌های گروه خود، بانک اطلاعاتی را از تمام محلات سیل‌زده تهیه می‌کند و در هرکدام از آنها معتمد خود را معرفی می‌کند. در ادامه، همه ارگان‌ها از دولت گرفته تا سپاه و بهزیستی و کمیته امداد همه با او هماهنگ می‌شوند تا جلو موازی‌کاری را بگیرند.

ایزدی حالا یکی از معتمدان منطقه است. او به نهادهای دولتی، خصوصی و مردمی اطلاع می‌دهد که در کدام منطقه چه نیازی وجود دارد.

نیاز فعلی یخچال است

ایزدی اگرچه نیازهای منطقه را غیرقابل‌شمارش می‌داند، اما به اعتقاد او در حال حاضر یخچال بیش از همه‌چیز مورد نیاز است. او می‌گوید: پیش از سیل هم برخی خانواده‌های کم درآمد، یخچالشان کهنه بود و در سیل هم به‌دلیل جابه‌جایی همان یخچال کهنه هم خراب‌ شد است و در حال حاضر بسیاری یخچال ندارند.

آینده مؤسسه

او در مورد آینده فعالیت مؤسسه خود می‌گوید: فعالیت ما از همان ابتدا تا انتها کمک به کودکان یتیم و بد سرپرست بوده و خواهد بود، مگر اینکه بحرانی پیش بیاید و کمک همگانی باشد؛ ولی بیشتر فعالیت ما حمایت از کودکان یتیم و بدسرپرست است. در حال حاضر برای هفت خانواده نیازمند زمین خریداری کردیم و با رایزنی‌هایی که با کمیته امداد داشتیم، در حال پیدا کردن خیرانی برای ساخت خانه در این زمین‌ها هستیم. البته سه زمین قبلاً خریداری‌ شده بود و در حال حاضر در حال ساخت است.

در جهت درآمدزایی خانواده‌ها، دیروز هم برای  ۱۰ خانواده بی‌سرپرست که زنان سرپرست خانواده بودند، چرخ‌خیاطی گلدوزی فراهم کردیم تا بتوانند برخی از هزینه‌های زندگی خود را از طریق خیاطی و گلدوزی تأمین کنند؛ چرا که به‌دلیل گرانی و تورم، با وجود کمک خیران، خود خانواده هم باید منبع درآمدی داشته باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر