کد خبر: 69288
A

افزایش 3 برابری مصرف مواد مخدر در بین زنان

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بر اساس آمار سازمان ملل سطح کشت مواد مخدر در آسیا افزایش یافته و میزان مصرف مواد مخدر در بین زنان سه برابر افزایش یافته است.

افزایش 3 برابری مصرف مواد مخدر در بین زنان

به گزارش دیده بان ایران؛  اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در نشست خبری اظهار داشت: بر اساس آمار سازمان ملل که مربوط به سال 2018 است 280 میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد مخدر هستند و سالانه 450 هزار نفر در اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

وی بیان داشت: بر اساس آمار سازمان ملل سطح کشت مواد مخدر در آسیا افزایش یافته است و میزان مصرف مواد مخدر در بین زنان نیز سه برابر افزایش یافته است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سازمان ملل انتقاد به کشورهایی از جمله آمریکا، آفریقا، آمریکای جنوبی، بعضی از کشورهای اروپایی و مکزیک کرده است که تغییراتی در سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر خود نشان داده‌اند و سازمان ملل اعلام کرده این تغییر سیاست‌ها موجب افزایش معتاد و اعتیاد در دنیا شده است.

مومنی گفت: بعضی از کشورهای اروپا به دلیل تغییر سیاست‌های خود مصرف بعضی از مواد مخدر مانند حشیش و گل را آزاد کرده‌اند که این اقدام موجب می‌شود که این کشورها به تولید کننده مواد مخدر و قاچاق آن تبدیل شوند.

وی گفت: سازمان ملل اعلام کرده است که در آمریکا 28 میلیون نفر مواد مخدر مصرف می‌کنند و سالانه 70 هزار نفر نیز بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند که این آمار طی 5 سال گذشته سه برابر شده‌اند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور  افزود: سازمان ملل ضمن تشکر از ایران برای مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است که 76 درصد تریاک  و 68 درصد مرفین جهان در ایران کشف شده است و از دیگر اقدامات ایران ایجاد سرپناه برای معتادین متجاهر است.

مومنی بیان داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه مقابله، درمان و پیشگیری از مواد مخدر اقداماتی انجام داده‌اند و در سال‌های گذشته ضمن انجام اقداماتی در حوزه مقابله و درمان در حوزه پیشگیری و صیانت نیز اقداماتی در سطح کشور صورت گرفته است ولی باید در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر اقدامات بیشتری صورت بگیرد چرا که ما معتقدیم بهترین راه مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است.

وی تاکید کرد: اخیرا نیز طرح یاریگران زندگی در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر با حضور رئیس‌جمهور به تصویب رسیده است و باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود تا بتوانیم در حوزه پیشگیری تاثیرگذار باشیم چرا که این اقدامات ما مکمل یکدیگر است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم تا با اقدامات پیشگیرانه معتاد جدیدی به این چرخه اضافه نشود و معتادین موجود را درمان و مهارت آموزی کنیم. 

مومنی گفت:‌در این راه چندین چالش داریم که یکی از مهمترین آن به قانون باز می‌گردد و در جلسات ستاد نیز تصویب شد که قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح شود و کارآمدی لازم را قانون در این حوزه داشته باشد.

وی گفت: با قانون جدید یکی از پیشنهادات ما این است که باید ضربه به بنیادهای اقتصادی قاچاقچیان وارد کنیم. اگر به بنیادهای مالی قاچاقچیان ضربه نخورد و اموال آنها مصادره نشود قطعا به فعالیت‌های خود در حوزه مواد مخدر ادامه می‌دهند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت:‌در قانون فعلی اعلام شده است که اموال قاچاقچیان ناشی از این جرم باید مصادره شود و وقتی می‌گویند ناشی از این جرم باید همه تلاش کنند تا مشخص کنند که این اموال ناشی از این جرم به دست آمده است.ولی ما می‌گوییم تمامی اموال قاچاقچیان باید مصادره شود مگر اینکه ناشی از جرم قاچاقچی نباشد و این موضوع را باید خود آنها ثابت کنند.

مومنی تاکید کرد: موضوع معتادین متجاهر در اولویت ستاد قرار دارد و در این حوزه نیز تاکید می‌کنیم تا قانون مبارزه با  مواد مخدر اصلاح نشود در این حوزه  نیز به سرانجام مطلوب نخواهیم رسید.

وی گفت: یکی از مواردی که باید به آن بیشتر توجه داشت مدت زمانی است که برای نگهداری و کارآموزی این معتادان ساماندهی می‌شوند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور  گفت:‌اگر معتادی خودش را درمان نکند جرم محسوب می‌شود و باید در مراکز ماده 16 نگهداری و درمان شود و نگهداری معتادین در مراکز ماده 16 به صورت یک تا سه ماه اصلا کافی نیست. و اگر می‌خواهیم این معتاد هم ترک کند و هم حرفه‌ای بیاموزد باید زمان نگهداری آن را افزایش دهیم. و تا این معتادین بخواهند به سرانجامی برسند ما آنها را آزاد می‌کنیم و دوباره اقدام به تجاهر می‌کنند.

مومنی گفت: اگر قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح نشود این چرخه دستگیری معتادین ، نگهداری آنها و مبارزه با قاچاقچیان یک چرخه باطل است و اعتقاد همه کارشناسان این است که باید این قانون اصلاح شود.

وی به موضوع خرده فروشان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: هنگامی که خرده فروشان دستگیر و به دادسرا ارسال می‌شوند به دلیل فرایند طولانی دادرسی و پر بودن زندان‌ها نهایتا این معتادین با پرداخت جریمه‌ای آزاد می‌شوند و مجددا این چرخه ادامه دارد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد:‌در حال حاضر 70 درصد زندانیان کشور مرتبط با مواد مخدر هستند و ما نمی‌گوییم که همه قاچاقچیان مواد مخدر اعدام شوند ولی باید مجازات ها بازدارنده باشد و شبکه قاچاقچیان از بین برود. اینکه 25 تا 30 سال برای توزیع کننده مواد مخدر حکم زندان داده می‌شود این حکم باید به طور کامل اجرا شود تا شبکه ارتباطی قاچاقچیان و منابع مالی آنها از بین برود.

مومنی خاطرنشان کرد: اجرای طرح یارگیران زندگی می‌تواند در پیشگیری سوء مصرف مواد مخدر تاثیرگذار باشد البته رسانه‌ها نیز می‌توانند در این حوزه اثربخش باشند و جهان بدون رسانه امروزه مفهومی ندارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 11 درصد از تولید ناخالص ملی صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود و همه نهادهای فرهنگی باید در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از آن اقدامات لازم را انجام دهند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت:‌پژوهش‌هایی که در حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته است 30 درصد آنها اعلام می‌کرده اند که نمی‌دانستند مصرف برخی مواد می‌تواند این قدر ضرر داشته باشد که باید آموز‌ش‌های لازم داده شود تا همه بدانند  راه برگشت مصرف کنندگان مواد مخدر بسیار سخت است و این موادها پر ضرر برای انسان  است.

مومنی یادآور شد: در راس مبارزه با مواد مخدر درمان و نگهداری معتادین است چرا که مواد مخدر موجب آسیب‌های بسیاری در سطح جامعه شده است.

وی تاکید کرد:‌موضوع مبارزه با مواد مخدر باید مردمی شود و دولت به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه اقدام کند و باید زیرساخت‌ها و بسترهای مبارزه با مواد مخدر فراهم شود./ فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر