کد خبر: 69385
A
نماینده سیستان‌و‌بلوچستان:

وضعیت گرد‌وغبار در سیستان‌وبلوچستان گاهی تا مرز فوق بحران می‌رود/ اعتبار‌های قطره چکانی چاره‌ساز نیست

نماینده سیستان‌و‌بلوچستان با اشاره به اینکه وضعیت ایران در خصوص گرد‌و‌غبار استان سیستان و بلوچستان دو سر باخت است،‌ گفت: بستن آب‌های مرزی ایران به سمت پاکستان راهی برای مهار گردوغبار در این منطقه است.

وضعیت گرد‌وغبار در سیستان‌وبلوچستان گاهی تا مرز فوق بحران می‌رود/ اعتبار‌های قطره چکانی چاره‌ساز نیست

به گزارش دیده بان ایران؛  سیستان‌و‌بلوچستان در چنبره گرد‌و‌غبار گرفتار است. وزش بادی که گاه مردم منطقه را راهی بیمارستان می کند. گرد‌و‌غبار ناشی از وزش بادها مشکلاتی از جمله تنفسی، چشمی و قلبی برای مردم ایجاد کرده است که البته این داستان هر چند وقت یکبار تکرار می‌شود.

 

داستان گرد وغبار در استان سیستان‌و‌بلوچستان ادامه‌دار است و مشکلاتی که برای مردم منطقه ایجاد شده نیز در حال تکرار.  محمد‌باسط درازهی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین وضعیت گرد‌وغبار در استان سیستان‌و‌بلوچستان را فوق بحرانی خواند: «بحث ریزگردها موضوع بسیار مهمی است که تقریبا خیلی از مناطق کشور را درگیر کرده است. یکی از مناطقی که وضعیت گرد‌و‌غبار در آن تا مرز فوق بحران می‌رسد استان سیستان‌و‌بلوچستان است. خشک شدن تالاب‌های مهم جازموریان و هامون در استان سیسیتان‌و‌بلوچستان مشکلات و آلودگی‌های هوایی را به وجود آورده است.»

 

او با اشاره به بارندگی‌های اخیر و آبدهی تالاب‌ها، ادامه داد: «اگرچه بارندگی‌های اخیر تا حد کمی این تالاب‌ها را آبدهی کرده است اما آنطور که باید نبوده است. وضعیت این دو تالاب مشکل‌ساز است و با کوچکترین وزش بادی باعث آلودگی هوا می‌شوند.»

 

این نماینده مجلس به بررسی راهکارهایی برای حل مشکل خشک بودن تالاب‌ها پرداخت: «کاشت درخت و سبز نگه داشتن اطراف تالاب‌های جازموریان و هامون می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.»

 

او افزود: «بخش دیگر مشکل را می‌توان از طریق آزاد‌سازی سد کجکی در افغانستان حل کرد. متاسفانه افغانستان آب را روی ایران بسته است. مسیر رودخانه‌ای در افغانستان که به تالاب بین المللی هامون می‌ریزد، بسته شده  وهمین دردسر‌ساز شده است.»

 

محمد‌باسط درازهی روابط تجاری با افغانستان را راهی برای وارد کردن فشار به افغانستان خواند: « اگر به افغانستان برق و گاز بفروشیم، می‌توانیم این کشور را وادار به معامله و آزادسازی آب‌ها کنیم. البته فروش گاز به افغانستان در حال حاضر ممکن نیست چرا که هنوز  خود سیستان‌و‌بلوچستان با مشکل گازرسانی مواجه است.»

وضعیت 2سر‌باخت ایران در خصوص تالاب‌های سیستان‌و‌بلوچستان

او از نبود مدیریت آب‌های مرزی در ایران گفت: «چندین رودخانه بین المللی در ایران که مسیر آن به سمت پاکستان است را نتوانستیم مدیریت و کنترل کنیم. با وجود بارندگی‌های اخیر و پر شدن این رودخانه‌ها این منطقه همچنان خشک مانده است.»

 

درازهی افزود: «آنچه که مشکل را دوچندان می‌کند، مهار نشدن آب‌های مرزی ایران در مرز سیتان‌و‌بلوچستان است. بیش از 12 رودخانه مهم و بزرگ داریم که به سمت پاکستان می‌روند. مهار نکردن آب از سوی ایران به این معناست که ما از افغانستان هم ضعیف‌تر عمل کردیم. علی‌رغم دستور رهبر انقلاب در خصوص مهار آب‌های مرزی،  از سوی وزارت نیرو در سال‌های گذشته بی توجهی و بی‌تدبیری صورت گرفت. »

 

این نماینده مجلس بستن آب‌های مرزی را راهی برای امتیاز گرفتن از پاکستان، مهار گرد‌وغبار و آلودگی هوا خواند: «پیشنهاد من به سران سه قوه و نظام این است که آب‌های مرزی را درسیستان‌و‌ بلوچستان مهار کنیم که از این راه می‌توان در روابط بین‌المللی از پاکستان،‌ امتیاز هم گرفت. ما در این جریان دوسر باخت هستیم. نه آب از افغانستان می‌گیریم و نه آب‌های خودمان را مهار می‌کنیم.»

 

او روند پیگیری مسئولان مربوطه در خصوص مشکل تالاب‌ها را این گونه توضیح داد: «جلسات متعددی در خصوص حقابه ایران و آزاد‌سازی سد کجکی افغانستان با وزیر خارجه، وزیر نیرو و معاون اول ریاست جمهوی داشتیم که قول پیگیری این موضوع را دادند. البته افغانستان به این راحتی حاضر به آزاد‌سازی آب‌ها نیست.»

 

محمدباسط درازهی در پایان اعتبارهای استانی برای حل معضل گرد‌و‌غبار استان سیستان‌و‌بلوچستان را قطره‌چکانی توصیف کرد: «در حوزه سازمان برنامه و بودجه، باید برنامه ریزی مفصل‌تر و بنیادی‌تری صورت گیرد. برای حل مشکلات اعتبار بیشتری نیاز است.  این اعتبارهای  قطره‌چکا‌نی استانی و یا کلنگ زدن‌های یک مسئول در استان چاره‌ساز نسیت. اگر اقدام‌های جدی صورت گیرد می‌توان از وضعیت بحرانی  اکنون خارج شویم.»/ اعتمادانلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر