کد خبر: 70679
A
دانشگاه آزاد همچنان به بخشنامه های وزارت علوم توجه نمی کند؛

وزارت علوم : چاپ کاغذی پایان نامه ها ممنوع شد/ دانشگاه آزاد: حتماً باید پایان نامه ها چاپ و صحافی شوند

با دستوری که پنجم تیر ماه ۱۳۹۸ وزارت علوم صادر کرد قرار بود چاپ کاغذی پایان نامه ها متوقف شود. معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود" از این پس چاپ کاغذی پایان نامه ها، رساله ها و گزارش های درسی در همه مقاطع و رشته ها ممنوع خواهد بود." این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی برخلاف دیگر دانشگاه ها به تصمیم وزارت علوم توجهی نکرده و همچنان در واحدهای دانشگاهی خود اقدام به دریافت پایان نامه صحافی شده میکند سوال اینجاست که آیا دانشگاه آزاد خود را تابع مقررات نظام آموزش عالی می داند یا خیر؟! اگر این دانشگاه خود را موسسه ای تابع مقررات معرفی می کند چرا و به چه دلیل بر خلاف دانشگاه های دولتی همچنان به بخشنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجهی ندارد. به طور مثال دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به دیده بان ایران اطلاع داده اند که این واحد دانشگاهی مانند گذشته بر چاپ پایان نامه اصرار دارد.

وزارت علوم : چاپ کاغذی پایان نامه ها ممنوع شد/ دانشگاه آزاد: حتماً باید پایان نامه ها چاپ و صحافی شوند

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  چندی پیش دکتر مجتبی شریعتی نیاسر با ابلاغ بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از آنان خواست تا از سال تحصیلی آینده نسبت به حذف و ممنوع ساختن چاپ کاغذی پایان نامه‌ها و موارد مشابه اقدام کنند.

در متن بخشنامه یادشده آمده بود: «در راستای سیاستهای دولت و با توجه به نامه شماره ۹۷/۱۰۰/۴۵۴۲۳ تاریخ ۱۱ بهمن ۹۷ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و نیز با عنایت به عزم دستگاه آموزش عالی در کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در مصرف کاغذ و دستیابی به اهداف برنامه مدیریت سبز و همچنین با توجه به نقش آموزش عالی در بهینه‌سازی رفتارهای صحیح در جامعه، لازم است کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سال تحصیلی آینده نسبت به حذف و ممنوع کردن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها / رساله‌ها، گزارش‌های علمی، گزارش‌های درسی و یا تکالیف آموزشی رایج در همه مقاطع و رشته‌ها اقدام کنند.

شایان ذکر است، تشخیص موارد استثناء (مصادیقی که امکان نشرِ الکترونیکی آن وجود ندارد) بر عهده دانشگاه خواهد بود.»

این در حالی است که  دانشگاه آزاد اسلامی  برخلاف دیگر دانشگاه ها به تصمیم وزارت علوم توجهی نکرده و همچنان در واحدهای دانشگاهی خود اقدام به دریافت پایان نامه صحافی شده می  کند. 

سوال اینجاست که آیا دانشگاه آزاد خود را تابع مقررات نظام آموزش عالی می داند یا خیر؟! اگر این دانشگاه خود را موسسه ای تابع مقررات معرفی می کند چرا و به چه دلیل بر خلاف دانشگاه های دولتی همچنان به بخشنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجهی ندارد. 

به طور مثال دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به دیده بان ایران اطلاع داده اند که  این واحد دانشگاهی مانند گذشته بر چاپ پایان نامه اصرار دارد. 

همچنین شایان ذکر است؛ این واحد دانشگاهی همان واحدی بود که عدم نصب "گارد ریل " در آن حادثه ای مرگبار را در زمستان ۹۷ رقم زد. دانشجویان این واحد دانشگاهی پس از چند ماه از پایبند نبودن مسئولان آن واحد به وعده های خود در جهت ایمنی مسیر رفت و آمد و نصب گارد خبر می دهند. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر