کد خبر: 71459
A
رئیس قوه قضائیه:

اساس کار الکترونیک در کشور برای شکل‌گیری دولت الکترونیک نیازمند ارتباط و هماهنگی دستگاه‌ها است

نشست شورای راهبری دادرسی الکترونیکی به ریاست رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

اساس کار الکترونیک در کشور برای شکل‌گیری دولت الکترونیک نیازمند ارتباط و هماهنگی دستگاه‌ها است

به گزارش دیده بان ایران؛ در جلسه اعضای شورای راهبری دادرسی الکترونیکی که صبح امروز با حضور سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، آیین نامه اجرایی نحوه و میزان دسترسی به اطلاعات مرکز داده‌های قوه قضاییه در اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۶۵۰ و تبصره ۱ ماده ۶۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه در این جلسه ضمن تشکر از حضور اعضای شورای راهبری دادرسی الکترونیکی گفت: ان‌شاالله با توجه به کاری که در این آیین نامه انجام شده معطلی زیادی نداریم و با توجه به اینکه نظرات از بخش‌های مختلف در رابطه با این آیین نامه اخذ و اعمال شده در این جلسه آیین نامه مذکور را نهایی می‌کنیم، حاضرین اگر نظر و پیشنهادی دارند ارائه دهند.

وی با بیان اینکه شورای راهبری دادرسی الکترونیکی در قوه قضاییه است، افزود: اساس کار الکترونیک در کشور برای شکل گیری دولت الکترونیک نیازمند ارتباط و هماهنگی دستگاه‌ها است. بدون تعامل دستگاه‌ها این قضیه امکان پذیر نیست، هر دستگاهی را که به صورت جدا بررسی می‌کنیم می‌بینیم پیشرفت خوبی داشته است؛ اما ارتباطش با دستگاه‌های دیگر به درستی تنظیم نشده است.

رئیسی تاکید کرد: شکل گرفتن دولت الکترونیک در گرو ارتباط دقیق بخش‌های مختلف الکترونیکی است.

رئیس قوه قضاییه افزود: ما معتقدیم دستگاه‌ها در کشور باید خود را آماده تعامل جدی با یکدیگر کنند. به عنوان مثال دستگاه قضایی با همه سازمان‌های کشور ارتباط دارد، اما با نیروی انتظامی ارتباط دقیقه‌ای، ثانیه‌ای و ستاد و صف داریم و این سخن مبالغه آمیز نیست که نسبت به هر پرونده این ارتباط وجود دارد.

وی گفت: همه پرونده‌های ما الزاما از طریق مراجع نظامی و انتظامی نمی‌آید؛ ولی شاید آن بخشی که با نیروی انتظامی ارتباط داریم بیشتر باشد.

رئیسی تصریح کرد: ما در این جلسه ضمن اینکه بحث آیین نامه را مورد بررسی قرار می‌دهیم باید در نظر داشته باشیم دوستانی که کار الکترونیکی کردن و ماشینی کردن سیستم‌ها را بر عهده دارند، این کار در همه لایه‌های کشور نیاز به تعامل و همکاری جدی دارد و نوع دسترسی‌ها و ارتباط‌ها باید تعریف شود تا کاملا بتوانیم از اطلاعات یکدیگر در راستای تسهیل در امور بهره ببریم.

رئیس قوه قضاییه افزود: دسترسی آسان به عدالت به نحوی است که مجرمین و متخلفین میدان نداشته باشند و نتوانند خانه و خلوتی برای خود ایجاد کنند و دستگاه‌های مسئول در کشور (انتظامی، امنیتی، اطلاعاتی و قضایی) بر این موضوع مسلط باشند تا میدان از کسانی که می‌خواهند تخلف کنند و حیاط خلوتی برای خود ایجاد کنند، گرفته شود. قانون شکنان نباید در این فضا میدان داشته باشند و رمز اینکه میدان از آن‌ها گرفته شود این است که دستگاه‌های مسئول با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.

وی بیان کرد: شورای راهبری دادرسی الکترونیکی باید راه را در این قضیه باز کند که این همکاری تعریف شده شکل بگیرد. همکاری سلیقه‌ای و بخشی منظور ما نیست؛ بلکه ارتباطات باید کاملا حساب شده باشد.

 
رئیسی تصریح کرد: شکل گرفتن دولت الکترونیک در پرتو همکاری و تعامل بسیار نزدیک و تعریف شده همه بخش‌ها به ویژه بخش‌های امنیتی، انتظامی و قضایی با یکدیگر امکان پذیراست.

رئیس قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های ما مقداری در ارتباط برقرار کردن و دسترسی دیگران به اطلاعات خودشان امساک دارند و یکی از دلایل شکل نگرفتن دولت الکترونیک به دلیل امساک دستگاه‌های مسئول در این رابطه است؛ لذا این دسترسی باید برای دستگاه‌های مسئول قانونی و سازمانی کشور تعریف شود.

گفتنی است در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه به بیان مواد آیین نامه اجرای نحوه و میزان دسترسی به اطلاعات مرکز داده‌های قوه قضاییه پرداخت و اشتری فرمانده نیروی انتظامی، آوایی وزیر دادگستری، حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه، حجت الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ، ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضاییه و کمالی پور عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نظرات خود را در مورد این آیین نامه بیان کردند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر