کد خبر: 71460
A

علت مهم خودکشی زنان راز و جرگلانی

ازدواج‌های اجباری و تحمیلی، از علت‌های اصلی اقدام به خودکشی زنان در شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی شناخته شده که برای کاهش زمینه‌های آن باید آگاهی‌بخشی بیشتری به خانواده‌ها صورت گیرد.

علت مهم خودکشی زنان راز و جرگلانی

ازدواج‌های اجباری و تحمیلی، از علت‌های اصلی اقدام به خودکشی زنان در شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی شناخته شده که برای کاهش زمینه‌های آن باید آگاهی‌بخشی بیشتری به خانواده‌ها صورت گیرد.

به گزارش دیده بان ایران، آمار بالای خودکشی در این شهرستان مرزی، مسئولان این منطقه را بر آن داشت تا برای ریشه‌یابی علت‌های وقوع این آسیب و پیدا کردن راهکار برای مهار آن، نخستین همایش پیشگیری از خودکشی را روز سه‌شنبه در این منطقه برگزار کنند.

دادستان عمومی و انقلاب رازوجرگلان در این همایش گفت: خودکشی، یکی از آسیب‌های مهم در این شهرستان است و در حالی در جامعه شاهد اقدام به خودکشی هستیم که این امر در آیین اسلام نکوهیده شده است.

ذبیح‌الله بدری اظهار داشت: دین اسلام، کسی را که اقدام به خودکشی کند ظالم می‌خواند، علمای اهل تسنن و تشیع هم بر حرمت شرعی این اقدام فتوا داده اند و حتی برخی اقدام به خودکشی را کفر دانسته اند.

وی افزود: به لحاظ قانون، همکاری، تشویق و ترغیب فرد به خودکشی جرم است و کسی که زمینه خودکشی شخصی را فراهم کرده باشد، مجرم است.

بدری افزود: بررسی پرونده‌ها نشان می‌دهد که خودکشی بیشتر در میان زنان رخ داده است و در یک سال گذشته، ۱۰ تا ۱۵ مورد خودکشی در این شهرستان رخ داده که متاسفانه برخی موفق بوده اند.

دادستان عمومی و انقلاب رازوجرگلان گفت: آمار بالای خودکشی زنان نشان از وجود آسیب هایی، چون همسرآزاری و یا ازدواج اجباری است، دختری که زودهنگام ازدواج کرده، به خاطر مشکلاتی که دامنگیرش می‌شود یا اقدام به خودکشی می‌کند و یا مبتلا به آسیب‌های دیگری همچون فرار از منزل می‌شود.

فرماندار راز و جرگلان هم، اصلی‌ترین آسیب اجتماعی این شهرستان را خودکشی عنوان کرد و گفت: تلاش داریم تا در این همایش، راهکاری برای حل این مشکل پیدا کرده و از میزان آن بکاهیم.

محمد زارعی هدک با تاکید بر ضرورت پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه اظهار داشت: اگر از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری نکنیم، ضربه جبران ناپذیری به پیکره اجتماع وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: همه برای کاهش و یا حل مشکلات اجتماعی مسئول هستیم.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی هم گفت: سال گذشته، هفت نفر در شهرستان راز و جرگلان اقدام به خودکشی کرده و به بهزیستی ارجاع داده شدند که چهار تن از این تعداد مرد و سه نفر زن بودند و امسال هم چهار نفر اقدام به خودکشی کرده اند که شامل سه نفر مرد و یک نفر زن است.

علی‌اکبر صحرانورد اظهار داشت: یکی از علت‌های خودکشی زنان، ازدواج اجباری است و به واسطه فرهنگ حاکم در این منطقه، ازدواج‌ها سنتی است و تحکیم و زور در این امر، بستری برای افسردگی و در نهایت خودکشی است.

وی افزود: اختلاف سنی میان زن و شوهر، هم عامل دیگری برای ناسازگاری و نارضایی است که می‌تواند به افسردگی و دیگر آسیب‌ها بینجامد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی اظهار داشت: بهزیستی، خدمات مشاوره قبل از ازدواج و پیش از طلاق دارد و اگر این خدمات به درستی دریافت شود می‌تواند گامی برای کاهش آسیب‌ها باشد.

شهرستان مرزی راز و جرگلان ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد. این شهرستان در ۱۲۰ کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد./ ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر