کد خبر: 71639
A

شهردار تهران 2 تذکر گرفت/ محمد سالاری: شهردار اجازه ندهد در مناطق نسبت به اخذ عوارض علی الحساب اقدام شود/ شهربانو امانی: شهرداری باید املاک واگذار شده را در سامانه شفافیت بارگذاری کند/ مجید فراهانی: غفلت از ایمنی و سلامت شهروندان نابخشودنی است

شهردار تهران به دلیل اخذ عوارض علی الحساب مربوط به ساخت و ساز در برخی مناطق تذکر گرفت.

شهردار تهران 2 تذکر گرفت/ محمد سالاری: شهردار اجازه ندهد در مناطق نسبت به اخذ عوارض علی الحساب اقدام شود/ شهربانو امانی: شهرداری باید املاک واگذار شده را در سامانه شفافیت بارگذاری کند/ مجید فراهانی: غفلت از ایمنی و سلامت شهروندان نابخشودنی است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: قرار بود تمام فرآیندهای صدور گواهی ساختمانی به صورت شفاف در سامانه‌ای فرار بگیرد به موجب مصوبات مکرر شورای شهر تهران هم قرار بود نحوه محاسبه و فرایند محاسبه عوارض ساختمانی هم سیستمی انجام شود.

 

وی افزود: قرار بوده یا از دریافت علی الحساب و به صورت دستی اجتناب شود اما متاسفانه هنوز چنین اتفاقاتی را شاهد هستیم.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: من به شهردار تهران تذکر می‌دهم که نسبت به این اقدام بررسی و دستورات لازم را صادر کنند.

 

وی ادامه داد: در راستای شفافیت و کاهش رانت در دوره گذشته طرحی را به عنوان الزام شهرداری تهران به صدور فرم‌های سیستمی ارایه کرد که به تصویب رسید.

 

سالاری گفت: براساس آن مصوبه باید شهرداری نسبت به صدور فرم های سیستمی اقدام کند در حالی که براساس گزارش‌های رسیده هنوز عوارض به صورت دستی و به صورت علی الحساب گرفته می شود.

 

وی تصریح کرد: وقتی شهرداری شعار شفافیت می‌دهد باید نسبت به این موضوع حساس باشد و اجازه ندهد در مناطق نسبت به اخذ عوارض علی الحساب اقدام شود.

 

تذکر شهربانو امانی به شهردار

شهربانو امانی در تذکری به شهردار تهران درباره عدم ساماندهی املاک و اراضی واگذار شده اظهار داشت: صیانت از بیت‌المال که رویکرد اصلی رئیس قوه قضائیه است نیز در شهرداری باید مورد توجه قرار گیرد در 23 مهر سال 96 شورای شهر پنجم طرح اعزام شهرداری به ساماندهی املاک واگذار شده به بخش حقوقی و نهادها را تصویب کرد و اقدامات لازم توسط شهرداری در این راستا باید انجام گیرد.

 

این عضو شورای شهر ادامه داد: همه املاک و اراضی اعم از منقول و غیرمنقول شامل بیمارستان‌ها، مساجد، هیئت‌ها و سمن‌ها از جمله املاک واگذار شده است باید به تصویب شورای شهر قبل از واگذرای برسد ولی با گذشت دو سال و تذکر برخی از اعضا گزارشی در مورد اقدامات انجام شده واصل نشده است.

 

وی بیان داشت: در حال حاضر تعداد زیادی از املاک در سه بخش حقوقی، حقیقی و نهادها است که برخی جهت خدمت‌رسانی رایگان به مردم در نظر گرفته شده و برخی نیر در نقاط  برخوردار است و دارای ارزش مالی زیاد بوده به طور مثال در سال 94 شهرداری تهران زمینی در خیابان دامپزشکی،‌ الهیه واگذار کرده که شهرداری باید در این زمینه پاسخ دهد و اطلاعات کامل واگذاری اعم از پلاک ثبتی، نحوه انعقاد و ارزش زمین را به شورا اعلام کند.

 

وی تصریح کرد: شهرداری باید املاک واگذار شده را در سامانه شفافیت بارگذاری کند همچنین در مورد حل این معضل واگذاری املاک اعلام شود تا کنون چه اقداماتی صورت گرفته و روند بازپس‌گیری املاک بدون ضابطه در چه وضعیتی است. همچنین آدرس، ارزش ملک، میزان پرداخت نقدی، مدت اقساط و ... نیز به صورت دقیق بیان شود.

 

 

مجید فراهانی: غفلت از ایمنی و سلامت شهروندان نابخشودنی است

 

مجید فراهانی در جریان صد و شصت و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت توجه به ایمنی شهروندان در انجام پروژه‌های شهری گفت: متاسفانه روز گذشته سقوط جرثقیل  موجب مرگ دو نفر از همشهریان شد که این ضایعه را به خانواده‌های داغدار این عزیزان تسلیت می‌گویم.

 

وی افزود: علی رغم دو تذکر بنده در 18 تیرماه و 17 شهریورماه سال‌جاری در خصوص «لزوم توجه به ایمنی بوستان‌ها، پارک‌های محلی و فراهم‌آوردن زمینه حضور امن و ایمن خانواده‌ها» باز هم بی توجهی به ایمنی زمینه ساز تکرار این حوادث و داغدار شدن خانواده هایی برای عزیزانشان شد.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: این در حالی است که به صورت طبیعی و عقلانی در صورت توجه جدی به مساله ایمنی امروز ما شاهد این حادثه نبودیم. 

 

فراهانی گفت: بدون شک غفلت از ایمنی و سلامت شهروندان نابخشودنی است و لازم است ضمن روشن شدن ابعاد این حادثه، ابراز همدردی و دلجوئی از خانواده‌های داغدار، با افرادی که سهل انگاری، قصور و بی‌توجهی آنها زمینه‌ساز این حادثه شده است برخورد جدی شود.  

 

 رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اضافه کرد: بر همین اساس و با عنایت به اهمیت فراهم کردن فضایی امن و ایمن برای شهروندان، درباره « لزوم توجه به ایمنی شهروندان در پروژه ‌ا و اقدامات اجرائی شهرداری تهران » برای بار سوم به شهرداری تهران تذکر می دهم.
 
فراهانی گفت: لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا دیگر شاهد  چنین حادثه‌هایی که علتش را می‌توان در کوتاهی و کم کاری، ضعف نظارت و کنترل عملکرد پیمانکاران توسط واحدهای اجرایی شهرداری دانست نباشیم.

 

وی ادامه داد: همچنین ضروری است با شناسایی نقاط حادثه خیز در فضاهای عمومی شهری از بروز هر گونه حادثه با اقدامات و تمهیدات جلوگیری به عمل آید.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام، شهردار تهران شاهد ارتقاء ایمنی و فراهم آمدن زمینه های اجرای کامل برنامه‌های شهر ایمن در تهران باشیم.

 

منبع: فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر