کد خبر: 72908
A

۸ نکته کوتاه درباره زندگی اعظم طالقانی سیاستمداری که فعالیت های اجتماعی و مدنی او برای زنان کمتر دیده شد

۸ نکته کوتاه درباره زندگیاعظم طالقانی فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

۸ نکته کوتاه درباره زندگی اعظم طالقانی سیاستمداری که فعالیت های اجتماعی و مدنی او برای زنان کمتر دیده شد

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ اعظم طالقانی شامگاه هشتم آبان ماه در بیمارستان پارس تهران درگذشت . ۸ نکته کوتاه درباره زندگی این فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی  را در ذیل بخوانید: 

1️⃣ اعظم طالقانی که در نوجوانی با مرتضی اقتصاد ازدواج کرده بود، با وجود داشتن دو فرزند، در ۱۷ سالگی یک دوره مدیریت گذراند و به تدریس و مدیریت مدرسه پرداخت. سپس همراه با دو خواهرش یک مدرسه راهنمایی تأسیس کردند. 

2️⃣اعظم طالقانی، در سال ۱۳۵۴، به‌سبب مخالفت با حکومت پهلوی به حبس ابد محکوم شد.  اما سال 56 به سبب فشارها آزاد شد. طالقانی در دهه پنجاه چندین سال زندانی سیاسی حکومت پهلوی در زندان اوین و زندان قصر بود. پس از آن وارد دانشگاه شد و در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد. 

3️⃣ اعظم طالقانی از جمله نماینده گان دوره اول مجلس بود. او در کنار سه زن دیگر در اولین مجلس پس از انقلاب حضور یافت. اعظم طالقانی در کنار مریم بهروزی، گوهر الشریعه دستغیب، عاتقه صدیقی(همسر شهید رجایی) نمایندگان دوره اول بودند.  اعظم طالقانی از جمله کسانی بود که در مجلس اول با تفکیک زنان از مردان در رشته مهندسی کشاورزی مخالفت کرد.

4️⃣اعظم طالقانی یک حزب با نام "زنان" پس از انقلاب تاسیس کرد. جامعهٔ زنان انقلاب اسلامی ایران حزبی نزدیک به تفکر ملی _مذهبی بود. از این تشکل به عنوان یک تشکل پیشگام برای حضور زنان در عرصه سیاسی پس از انقلاب ۵۷ نام برده می شود. 

5️⃣ اعظم طالقانی در سال های پس از انقلاب اسلامی، همچنین مدیر موسسه اسلامی زنان که یک NGO در حوزه زنان به شمار می رفت و فعالیت‌های فرهنگی و زیست محیطی انجام می داد. 

 

5️⃣اعظم طالقانی مدیر عامل تعاونی زنان نجم را نیز بر عهده داشت که در زمینه اشتغال زایی زنان بی سرپرست فعالیت می‌کرد و او سال هاست که با همکاری محمد مهدی جعفری، آثار به یادگار مانده از پدرش را که شامل تفاسیر قرآنی است در مجموعه‌ای با نام قراآن در صحنه گردآوری کرد. اعظم طالقانی از جمله زنان مفسر قرآن کریم بود. 

7️⃣ طالقانی در مقطعی، نشریه پیام هاجر را منتشر کرد که بعد از دوم خرداد ۱۳۷۶ خورشیدی، انتشار آن به صورت هفتگی شد و در دوره توقیف مطبوعات به دستور سعید مرتضوی شبانه به محاق توقیف رفت. وی در سال های گذشته، دوباره مبادرت به انتشار نشریه‌ای با عنوان پیام ابراهیم کرد که تلاش داشت تا در آن به تبیین اندیشه‌های آیت الله طالقانی بپردازد.

8️⃣ اعظم طالقانی به عنوان نخستین زن، کاندیدای ریاست جمهوری نام گرفته است. وی برای نخستین بار در ۱۳۷۶ خورشیدی نامزد ریاست جمهوری شد اما صلاحیتش تایید نشد. او در سال های متمادی و تاکنون در تلاش بوده است تا تابوی حضور زنان در مناصب مهم مملکتی را بشکند و برای همین دیدارهای زیادی نیز با علمای قم در خصوص تفسیر رجال سیاسی داشت.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر