کد خبر: 73147
A

شبکه‌های مجازی مجوزی برای اطلاع‌رسانی قوانین نظام‌وظیفه ندارند

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: پلیس هیچ گونه مجوزی مبنی بر تبلیغ، مشاوره، راهنمایی و اطلاع رسانی نسبت به معافیت و قوانین نظام وظیفه عمومی در فضای مجازی به افراد یا موسسات نداده است و با این گونه موارد برخورد می شود.

شبکه‌های مجازی مجوزی برای اطلاع‌رسانی قوانین نظام‌وظیفه ندارند

به گزارش دیده بان ایران؛ سردار تقی مهری در پاسخ به این سئوال که برخی از افراد در کانال های تلگرامی یا در فضای اینستاگرام اقدام به اطلاع رسانی در مورد روش های معافیت سربازی کرده و گاه اعلام می کنند که با دریافت وجه می توانند افراد را از سربازی معاف کنند، آیا در این زمینه با پلیس فتا برای مسدودسازی این شبکه ها، همکاری داشته اید؟ افزود: پلیس هیچ گونه مجوزی به افراد برای اطلاع رسانی در این زمینه نداده است و تنها سایت دارای مجوز در این مورد سایت پلیس است.

وی ادامه داد: شهروندان فقط نسبت به مطالب سایت پلیس اعتماد و اطمینان داشته باشند و تنها از طریق پلیس مشاوره های لازم را دریافت کنند. برخی از این سایت ها را که اقدام به اطلاع رسانی غلط به شهروندان کرده اند، با هماهنگی همکارانمان در پلیس فتا مسدود کرده و با افراد خاطی برخورد قانونی شده است.

رئیس نظام وظیفه عمومی گفت: برخی از افراد سودجو از ناآگاهی خانواده ها و مشمولان سوء‌استفاده کرده و خود را به عنوان کسانی که آشنایی کامل با قوانین نظام وظیفه عمومی دارند یا می توانند برای آن ها اقدامات خاصی انجام دهند، معرفی می کنند؛ بر این اساس به خانواده ها و مشمولان سربازی توصیه می شود هرگونه سئوالی که در مورد قوانین نظام وظیفه دارند، از همکاران ما در سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی جویا شوند، همکاران ما به صورت تلفنی یا اینترنتی سئوالات مشمولان را پاسخ می دهند.

سردار مهری افزود: در برخی موارد شاهد بودیم که برخی به علت عدم آگاهی، به مشاوره هایی که صحیح نبوده جامه عمل پوشانده و مسیر زندگی مشمول یا سرباز تغییر یافته و برای آنها غیبت از سربازی به دلیل راهنمایی و مشاوره اشتباه منظور شده است.

سایت و کانال های غیرقانونی رصد می‌شوند

رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی گفت: کانال یا سایت هایی که به صورت غیرقانونی در این زمینه فعالیت دارند، توسط پلیس رصد می شوند چرا که همان طور که پیش از این گفته شد، پلیس هیچ گونه مجوزی برای فعالیت در این زمینه در سایت یا کانال های فضای مجازی نداده است.

سردار مهری تاکید کرد: بر اساس قانون و مقررات خدمت سربازی در جمهوری اسلامی ایران ۳۰ سال است، دو سال دوره ضرورت، ۸ سال دوره احتیاط و دو دوره ۱۰ ساله با عنوان ذخیره است. اکنون دوره ضرورت کمتر از ۲ سال و ۲۱ ماه است.

وی اضافه کرد: خدمت در مناطق محروم ۱۹ ماه و مناطق ویژه و عملیاتی مثل مرز نیز ۱۸ ماه است و به صورت عام مدت خدمت سربازی مشمولان ۲۱ ماه است.

خانواده ها فرزندان خود را برای گذران دوران سربازی تشویق کنند

رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: خدمت سربازی خدمتی است که در جنگ و صلح در سطح نیازهای اول کشور به شمار می رود و امنیت رکن اصلی جامعه است. بر این اساس خانواده ها فرزندان خود را برای انجام خدمت مقدس سربازی تشویق کنند چرا که از جمله مزیت هایی که دوران خدمت سربازی دارد، کسب مهارت های زندگی دسته جمعی، شیوه زندگی دسته جمعی و حضور در عرصه دفاع کشور است که توان دفاعی کشور را ارتقا می دهد.

مهری اضافه کرد: خدمت سربازی وظیفه ملی، دینی و کشوری است که باید تعهد داشته باشیم این امنیت را برقرار کنیم. بر این اساس مردان جامعه باید دو سال از عمرشان را به امنیت کشور اختصاص دهند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که امنیت کشور در عرصه دفاعی، نظامی، امنیتی و انتظامی به عهده جوانان و همین سربازان است و قطعا گذران دوران خدمت سربازی به قانون پذیری جوانان کمک می کند و از مزایای بسیار مهم این دوره تقویت و ارتقای حس ایثارگری در جوانان است.

سردار مهری به وقوع سیل در نوروز امسال و حضور جوانان و سربازان اشاره کرد و گفت: در حادثه سیل جوانان، سربازان و نیروهای مسلح نقش اساسی و کلیدی داشتند از زمانی که وارد عرصه امدادرسانی شدند، ورق برگشت و کمک بزرگی برای بهبودی امور انجام شد.

افرادی که به خدمت سربازی رفته اند، در محیط کار موفق تر بوده اند

رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: از تک تک کسانی که خدمت سربازی رفته اند، سئوال شود که این دوران چگونه است؟ اکثر آن ها به بهره وری بهتر بعد از خدمت اعتراف کرده اند. بر اساس کار تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد، به این نتیجه رسیدم افرادی که به خدمت سربازی رفته اند در محیط کار در بهره وری، نظم پذیری، قانون پذیری، سرعت در کار و اجرای به موقع وظایف سازمانی بیشتر از کسانی که به سربازی نرفته اند، موفق بوده اند.

سردار مهری تاکید کرد: به همین دلیل دوران خدمت سربازی تمرین صبر، بردباری، قانون گرایی و زندگی اجتماعی است و علاوه بر این در آموزه های دینی ما به بحث جهاد اشاره شده که یکی از ارزش های مهم تفکرات اسلامی است. یک سرباز مجاهد فی سبیل الله است و به وظیفه دینی خود غیر از وظیفه قانونی اش عمل می کند.

وی افزود: سربازان در تمام عرصه ها اعم از توان دفاعی، انتظامی، حفاظت از مرزها، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی حضور دارند. بر این اساس توصیه می شود حتما به این مساله دقت بیشتری داشته باشند.

سردار مهری بار دیگر توصیه کرد که مشمولان مشاوره های خود در زمینه قوانین نظام وظیفه را از پل های ارتباطی درست کسب کرده و به پلیس مراجعه کنند و از افراد غیرمشاور راهنمایی نگیرند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر