کد خبر: 73238
A

قوه قضاییه: با تبلیغات زودرس انتخاباتی برخورد می‌کنیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مهمترین راهبرد قوه قضائیه در کاهش جرائم انتخاباتی شامل توجیه، ارشاد و اقناع اشخاص حقیقی و حقوقی، مدیران دستگاه های اجرایی، تشکل ها، داوطلبین و رؤسای ستادهای انتخاباتی آنان تعیین شده است.

قوه قضاییه: با تبلیغات زودرس انتخاباتی برخورد می‌کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدباقر الفت معاون اجتماعی قوه قضاییه گفت: در واقع از طریق دعوت، فراخوانی و متعهد سازی داوطلبین و مسئولین مؤثر ستادهای انتخاباتی و توجیه مسوولان در فرایند انتخاباتی نسبت به بازدارندگی و پیشگیری از بروز جرائم و تخلفات انتخاباتی اقدام می شود.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: پیش بینی به موقع، پیشگیری به هنگام و برخورد قانونی سریع و خارج از نوبت به عنوان اصول اصلی ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی است.

وی گفت: ستادهای ملی و استانی پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی با تمرکز بر ۵ سیاست اجرایی نسبت به پیگیری وظایف و تکالیف محوله، مطابق بخشنامه ابلاغی رییس محترم قوه قضائیه اقدام خواهند کرد.

الفت با بیان اینکه ترویج قانون مداری از طریق تشریح و توضیح مفاد قانون جرایم انتخاباتی و مجازات‌های تعیین شده به عنوان مهمترین سیاست اجرایی ستاد مرکزی و ستادهای تابعه در سطح استان ها و شهرستان ها می‌باشد افزود: در اجرای ماده ۱۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط این ستادها پیگیری های لازم به منظور رسیدگی سریع و خارج از نوبت به جرائم و تخلفات انتخاباتی از طریق تشکیل شعب ویژه تحقیقاتی و تعیین قضات رسیدگی کننده از بین افراد زبده و با تجربه و آشنا با مسائل روز صورت می‌گیرد.

معاون رییس قوه قضائیه بیان کرد: بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های تمامی دستگاه ها و ارگان ها به عنوان یک اصل ضروری و اساسی مد نظر ستادها است.

وی همچنین اضافه کرد: تقویت رویکرد پیشگیری و کاهش جرائم و تخلفات انتخاباتی در حوزه های انتخابیه حساس و نیمه حساس به عنوان یک اصل مد نظر ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی بوده و بر این قبیل حوزه های انتخابی مراقبت بیشتری معمول خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: عملکرد ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی ناظر به پیشگیری و بررسی و رسیدگی قضائی است و هرگونه تصمیم‌گیری راجع به ایجاد امنیت انتخابات و یا برقراری نظم و امنیت انتخابات از جمله وظایف قانونی شورای تامین استان ها و شهرستان ها است.

الفت با اشاره به اینکه فعالیت ها و عملکرد ستاد عمدتا متمرکز بر اقدامات ماقبل وقوع جرم و اقدامات پیشگیرانه بوده و تمرکز اصلی نیز حتی المقدور بر اقدامات غیرکیفری است اظهار کرد: در عین حال متناسب با مطالب و مفاد مندرج در قانون و استناد به تکالیف قانونی در صورت ضرورت با جرائم و تخلفات انتخاباتی برخورد و مقابله قانونی خواهد شد.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی افزود: در رابطه با آگاه سازی های عمومی و اختصاصی جرائم و تخلفات انتخاباتی وظایف و تکالیفی برای صدا و سیما با هماهنگی اعضای جامعه امنیتی و جامعه پیشگیری کشور تعیین و اعلام خواهد شد.

وی گفت: کنترل و نظارت و مدیریت رسانه ها و مطبوعات اعم از ابزار فضای مجازی و حقیقی از طریق تذکر به موقع، هشدار، انذار و الزام مسئولین مربوط به برداشتن مطالب کذب، شایعات و مطالب تنش زا و غیر واقعی درباره مباحث انتخاباتی مورد توجه و اهتمام جدی ستادهای مذکور است.

معاون رییس قوه قضائیه با بیان اینکه مهمترین عناوین جرائم و تخلفات انتخاباتی در ۵ دسته از جرائم احصا شده است گفت: سوء استفاده از امکانات دولتی و مؤسسات عمومی و وابسته به دولت و اموال بیت المال به  له یا علیه داوطلبی خاص، سوء استفاده از مقام، موقعیت و جایگاه اداری مقامات لشگری و کشوری به له یا علیه داوطلبی خاص، توهین، افترا، تخریب داوطلبین توسط یکدیگر، سوء استفاده ابزاری از اقوام و فرق و تحریک و تهییج آنان با دادن وعده های غیرقابل تحقق، سیاه نمایی چهره و وجهه نظام و زیر سوال بردن اهداف متعالی نظام و انقلاب اسلامی از جمله جرایم مورد توجه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی است.

الفت افزود: پیشگیری از تبلیغات زودرس انتخاباتی از طریق توجیه، ارشاد و هشدار به تشکل‌ها و احزاب و اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان یکی از اولویت های ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی کشور است و علاوه بر پایش و رصد مستمر تحرکات و تبلیغات زودرس انتخاباتی توسط دیده بانان پیشگیری (مردمی) و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی یک نسخه از مستندات تخلفات مربوط به تبلیغات زود هنگام انتخاباتی برای بهره‌برداری در بررسی صلاحیت های افراد به هیأت نظارت ارسال می شود.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: به طور کلی جرائم و تخلفات انتخاباتی قابل تفکیک و تقسیم بندی به سه مرحله اصلی شامل تخلفات و جرائم پیش از روز اخذ رأی، تخلفات و جرائم روز اخذ رأی و تخلفات و جرائم پس از روز اخذ رأی و شمارش و اعلام نتایج رأی گیری است که متناسب با سوابق و تجربیات عملکرد ستادهای مرکزی، استانی و شهرستانی در ادوار گذشته، عناوین جرائم و تخلفات در مراحل سه گانه(قبل، حین و بعد) احصا و در اختیار مسئولین ذی ربط قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نتیجه و محصول کارکرد ستادهای مرکزی، استانی و شهرستانی را در ایجاد سلامت انتخابات، ارتقاء اعتماد عمومی و افزایش مشارکت حداکثری مردم از طریق پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی و رسیدگی به موقع و به هنگام به پرونده های مرتبط با جرایم انتخاباتی دانسته و اظهار امیدواری کرد در انتخابات پیش رو شاهد برگزاری انتخابات در فضای آرام، با نشاط، سالم، رقابتی و با مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رأی باشیم.

ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در ۴ دوره انتخابات گذشته تشکیل شد که آثار و عملکرد مطلوبی در کاهش و پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر