کد خبر: 75371
A

متهمان پرونده هفت تپه و بازداشتیان روز کارگر: تاریخ برگزاری دادگاه تجدیدنظر به ما اعلام نشد/ غضنفر آبادی رئیس دادگاه انقلاب: برخی پرونده‌ها نیازی به تشکیل جلسه تجدیدنظر ندارند

روز گذشته حکم دادگاه تجدیدنظر متهمان پرونده نیشکر هفت‌تپه و دو نفر از بازداشتیان روز کارگر به آنها ابلاغ شد. امیر امیرقلی، یکی از متهمان پرونده هفت‌تپه درباره جزئیات این جلسه به ایرنا می‌گوید: تاریخ برگزاری دادگاه تجدیدنظر به ما اعلام نشد و چهارشنبه، ۲۰ آذرماه طی پیامکی به ما اعلام شد رأی دادگاه تجدیدنظر صادر شده است. جمال حیدری‌منش، وکیل سپیده قلیان نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار اعلام کرده است: «حکم موکلش بدون تشکیل جلسه محاکمه، نهایی شده است؛ درحالی‌که برگزاری این جلسه می‌توانست به روشن شدن موضوع و صدور حکمی عادلانه کمک کند». علاوه براین، خواهر مرضیه امیری، روزنامه‌نگار بازداشتی در تجمع روز کارگر نیز در صفحه توییترش اعلام کرده بود: «حکم پنج سال حبس این روزنامه‌نگار، در دادگاه غیابی و بدون حضور وی یا وکیلش تعیین ‌شده و از جزئیات حکم هنوز خبر نداریم». غضنفر آبادی رئیس دادگاه انقلاب: اینکه گفته شود جلسه دادگاه تجدید نظر باید حتماًبرگزار شود اصلاً صحیح نیست. برخی پرونده‌ها نیازی به تشکیل جلسه تجدیدنظر ندارند. پرونده‌هایی که حکم بدوی آنها حبس ابد و اعدام نباشد، شامل این قانون می‌شوند.

متهمان  پرونده  هفت تپه و بازداشتیان روز کارگر: تاریخ برگزاری دادگاه تجدیدنظر به ما اعلام نشد/ غضنفر آبادی رئیس دادگاه انقلاب:  برخی پرونده‌ها نیازی به تشکیل جلسه تجدیدنظر ندارند

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ روز گذشته حکم دادگاه تجدیدنظر متهمان پرونده نیشکر هفت‌تپه و دو نفر از بازداشتیان روز کارگر به آنها ابلاغ شد. امیر امیرقلی، یکی از متهمان پرونده هفت‌تپه درباره جزئیات این جلسه به ایرنا می‌گوید: تاریخ برگزاری دادگاه تجدیدنظر به ما اعلام نشد و چهارشنبه، ۲۰ آذرماه طی پیامکی به ما اعلام شد رأی دادگاه تجدیدنظر صادر شده است. جمال حیدری‌منش، وکیل سپیده قلیان نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار اعلام کرده است: «حکم موکلش بدون تشکیل جلسه محاکمه، نهایی شده است؛ درحالی‌که برگزاری این جلسه می‌توانست به روشن شدن موضوع و صدور حکمی عادلانه کمک کند». علاوه براین، خواهر مرضیه امیری، روزنامه‌نگار بازداشتی در تجمع روز کارگر نیز در صفحه توییترش اعلام کرده بود: «حکم پنج سال حبس این روزنامه‌نگار، در دادگاه غیابی و بدون حضور وی یا وکیلش تعیین ‌شده و از جزئیات حکم هنوز خبر نداریم».

پیش‌ از این برخی وکلای دادگستری از عدم برگزاری جلسه دادگاه تجدیدنظر موکلان خود به دستور رئیس قوه قضاییه و برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی خبر داده بودند.

حالا حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه‌های انقلاب استان تهران دراین‌باره گفت‌وگویی کرده که به شرح زیر است:

 

گویا رویه تازه‌ای در برگزاری دادگاه‌های تجدیدنظر، مبنی‌ بر عدم برگزاری جلسه و حتی در مواردی عدم اطلاع‌رسانی زمان آن به متهمان و وکلایشان گذاشته‌ شده است؟

خیر؛ امکان ندارد که زمان برگزاری جلسه تجدیدنظر اعلام نشود.

اما متهمان پرونده هفت‌تپه روز گذشته به ما گفتند تنها پیامک مربوط به صدور حکم دادگاه تجدیدنظر را دریافت کرده‌اند.

چنین موضوعی امکان ندارد. حتماً زمان برگزاری دادگاه تجدیدنظر به متهمان اعلام می‌شود.

یعنی در تغییر رویه برگزاری دادگاه تجدیدنظر باید زمان برگزاری جلسه به متهم اعلام شود؟

رویه تغییر نکرده است، چراکه دراین‌باره قانون وجود دارد و آن قانون تاکنون تغییر نکرده است.

خبری بود مبنی بر اینکه با استیذان رئیس قوه از رهبری، به‌منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضایی، برخی جلسات دادگاه تجدیدنظر برگزار نمی‌شود و تنها لایحه دفاعیه به دادگاه تقدیم خواهد شد. یعنی در حال حاضر دادگاه تجدیدنظر تشکیل خواهد شد؟

این‌گونه نیست. قانون می‌گوید برخی پرونده‌ها نیازی به تشکیل جلسه تجدیدنظر ندارند.

چه نوع پرونده‌هایی نیازی به تشکیل جلسه تجدیدنظر ندارند؟

پرونده‌هایی که حکم بدوی آنها حبس ابد و اعدام نباشد، شامل این قانون می‌شوند.

پس پرونده‌هایی مانند هفت‌تپه که تنها حکم زندان داشتند هم شامل این قانون (عدم برگزاری جلسه تجدیدنظرخواهی) می‌شوند؟!

بله! علاوه بر این، پرونده‌های مربوط به مفاسد اقتصادی که حکم آنها نیز قطعی است، نیازمند برگزاری جلسه تجدیدنظر نیستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر