کد خبر: 76089
A

کاهش سن کارگری جنسیِ دختران در ایران

یک مددکار اجتماعی و فعال حوزه زنان گفت: متاسفانه گاهی دخترانی را می‌بینیم که در سنین بسیار کم، حدود 12 سالگی به این مسائل کشیده می‌شوند. از طرفی بر اساس آمارهایی که سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده است، 50%از کارگران جنسی ایران را زنان متاهل تشکیل می‌دهند که به دلیل مشکلات اقتصادی به این کار روی می‌آورند.

کاهش سن کارگری جنسیِ دختران در ایران

به گزارش دیده بان ایران؛ یک مددکار اجتماعی و فعال حوزه زنان گفت: متاسفانه گاهی دخترانی را می‌بینیم که در سنین بسیار کم، حدود 12 سالگی به این مسائل کشیده می‌شوند. از طرفی بر اساس آمارهایی که سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده است، 50%از کارگران جنسی ایران را زنان متاهل تشکیل می‌دهند که به دلیل مشکلات اقتصادی به این کار روی می‌آورند.

شهین شمس‌محمدی در خصوص افزایش کارگران جنسی در سطح شهر گفت: مهمترین دلیلی که می‌توان برای افزایش این آسیب اجتماعی عنوان کرد، فقر است.

او ادامه داد: فقر روی تندرستی، چگونگی فرهنگ خانواده و امکانات تحصیلی اثر می‌گذارد. به علاوه این فقر است که از حضور یک فرد به عنوان عضوی فعال در جامعه جلوگیری کرده و در نتیجه او را از گرفتن حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منصرف می‌کند.

این فعال حوزه زنان با تاکید بر اینکه افزایش کارگران جنسی در هر جامعه‌ای می‌تواند متاثر از عوامل گوناگونی باشد، عنوان کرد: از عمده‌ترین این عوامل، بالا رفتن خط فقر و عدم مهارت و توانایی‌های لازم در جهت تامین مایحتاج زندگی، از سوی زنان است که این مساله نیز به نبود برنامه‌ریزی‌های اساسی از سوی دولتمردان برای توانمندسازی زنان و همچنین نبود بستری مناسب در جامعه، در راستای کسب مهارت، درآمدزایی و استقلال مالی، این قشر تاثیرگذار در جامعه باز می‌گردد.

شمس محمدی اضافه کرد: با وجود سیر رو به رشد تحصیل زنان، به دلیل بستر سنتی جامعه و اینکه توجه به توانمندسازی و کسب مهارت برای استقلال مالی برای مردان در درجه اول اهمیت قرار دارد، هنوز آن طور که باید و شاید به این مساله مهم پرداخته نشده و ما غافل از اهمیت و تاثیرگذاری این عامل، به دنبال رفع آسیب‌های اجتماعی ناشی از کارگران جنسی در جامعه هستیم.

این مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه کارشناس مسائل اجتماعی به رابطه متقابل میان فقر و پیدایش کارگران جنسی در جامعه تاکید فراوان دارند، توضیح داد: جامعه شرایط را با ایجاد تورم، بیکاری و فقر به نحوی ساخته است که زنان بی سرپرست و بد سرپرست به خاطر درماندگی در تامین هزینه‌های جاری خود و فرزندان‌شان، به این کار روی می آورند، در نتیجه کارگران جنسی نیز افزایش پیدا می‌کنند.

او از کاهش وحشتناک سن ورود دختران به بازار کارگری جنسی خبر داد و گفت: متاسفانه گاهی دخترانی را می‌بینیم که در سنین بسیار کم، حدود 12 سالگی به این مسائل کشیده می‌شوند. از طرفی بر اساس آمارهایی که سازمان بهزیستی ایران اعلام کرده است، 50%از کارگران جنسی ایران را زنان متاهل تشکیل می‌دهند که به دلیل مشکلات اقتصادی به این کار روی می‌آورند که پس از ورود این زنان به بازار کارگری جنسی، در معرض آسیب‌های چون ایدز، مواد مخدر و خشونت قرار می‌گیرند، که به نوبه خود به آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: بخش عظیمی از قشر فقیر جامعه را زنان تشکیل می‌دهند. متاسفانه فلاکت و فقر با ستم جنسی و طبقاتی گره خورده و آسیب‌ها را تشدید کرده است. باید تاکید کنم کارگری جنسی، آزار جنسی محسوب می‌شود و هیچ زنی راضی نخواهد بود به این کار تن دهد، اما به دلیل نیاز و تامین مایحتاج خود به این کار روی می آورد.

شمس محمدی در پایان توضیح داد: برای جلوگیری از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی باید به توزیع درآمدها در جامعه توجه داشت چراکه یکی از مهم ترین عوامل به وجود آورنده و تشدید کننده فقر، توزیع ناعادلانه درآمدها در جامعه است که این نابرابری‌های اقتصادی زاینده فساد، تباهی و انواع کجروی‌ها خواهد بود./ برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر