کد خبر: 76221
A
رئیس قوه قضائیه:

دادگستری و ادارات، سازوکار ویژه‌ای برای انجام امور مستمندان پیش‌بینی کنند

رئیس قوه قضائیه، دادگستری و ادارات را موظف به تعیین ساز و کاری ویژه برای انجام امور محرومان، مستمندان و همه افرادی دانست که به هر دلیلی با تنگنای اقتصادی مواجه هستند تا به این ترتیب دسترسی آحاد مردم به عدالت و انجام امور اداری و اجرایی، تسهیل شود.

دادگستری و ادارات، سازوکار ویژه‌ای برای انجام امور مستمندان پیش‌بینی کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، حماسه نهم دی ماه را از تجلی قدرت الهی از غیر مجاری معمولی و طبیعی دانست و تصریح کرد: متوجه شدن دلها به ارزشهای اسلامی و انقلاب به صورت خودجوش، احساس تکلیف مردم برای دفاع از دین و عاشورای حسینی، برملا شدن چهره فتنه گران و خاتمه یافتن فتنه ای که هشت ماه امنیت و آرامش کشور را نشانه رفته بود، از مهم ترین شاخصه ها و دستاوردهای حماسه ۹ دی به شمار می رود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: تجربه ۹ دی را در بسیاری از روزهای انقلاب داشته ایم و هر جا مردم احساس کرده اند که دشمن دسیسه می کند، با حضور خود به توطئه های دشمن پایان داده اند. از جمله این ایام، ۵ دی امسال بود که دشمن به صورت شفاف دعوت به قتل، ویرانگری، کشتار و غارت کرده بود و مردم هم شفاف پاسخ دادند که ناامیدسازی دشمن همچنان در اولویت است. مردم مشکلات اقتصادی و خواسته های مهمی دارند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد اما در عین حال، اولویت ناامیدسازی دشمن باید همچنان باقی بماند تا از انقلاب، ارزشها و کشور، صیانت شود.

رئیسی، پاسداشت بصیرت و مقاومت مردم را در گرو صیانت از حقوق مردم در همه عرصه ها توسط مسئولان و کارگزاران کشور دانست و با بیان اینکه امروز حل مشکلات اقتصادی و گره گشایی از معیشت و سفره مردم، یک مسئولیت اساسی است، افزود: در طول چهل سال گذشته، این تجربه را به دست آورده ایم که هر جا در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم، حضور و مشارکت مردم را مد نظر قرار داده ایم، مردم با مسئولیت پذیری در صحنه حضور یافته اند و موفقیت کشور را رقم زده اند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر کوتاه خود به شهرستانهای ورامین و پیشوا، به همه مسئولان در مجموعه دستگاه قضایی و سایر دستگاه ها تذکر داد که ساز و کاری ویژه پیش بینی شود تا مردمی که به هر دلیل شرایط اقتصادی مناسبی ندارند، قادر به تامین هزینه اخذ وکیل نیستند یا لسان حقوقی ندارند و به طور کلی آحاد محرومان و مستمندان، در دسترسی به عدالت و احقاق حقوق شرعی و قانونی خود یا انجام امور اجرایی و اداری، با مانعی رو به رو نباشند.

رئیسی با ذکر مثالی در این زمینه، به یکی از مواردی که با آن در سفر اخیر به ورامین مواجه شده است اشاره کرد و گفت: فردی را مشاهده کردم که تحت پوشش کمیته امداد بود و از مددجویان به حساب می آمد اما می گفت برای انجام یک کار کارشناسی در پرونده خود، باید ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کند. بر همین مبنا همه دادگستری ها و به طور کلی دستگاهها در سراسر کشور باید زمینه های لازم را فراهم کنند تا در شرایط اقتصادی موجود، همه مردم بتوانند حقوق خود را در عدلیه و ادارات دنبال کنند و نیروها نیز باید با اخلاص، پیگیری و جدیت تلاش کنند که مشکل مردم حل شود و هیچکس علاوه بر تنگناهای معیشتی و مشکلات اقتصادی، درد مضاعفی را برای احقاق حق یا انجام کار خود احساس نکند.

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود، حضور دکتر علی باقری کنی به عنوان معاون امور بین الملل و رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در جمع مسئولان قضایی را خوش آمد گفت و ضمن قدردانی از تلاشهای دکتر محمدجواد لاریجانی در این سمت، تصریح کرد: یکی از مواردی که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند و باید مورد توجه جدی قرار گیرد، احیای ظرفیت بخش بین الملل قوه قضاییه است.

رئیسی همچنین با اشاره به گزارش رئیس سازمان پزشکی قانونی، راه اندازی ۵۰ دفتر در سراسر کشور برای دسترسی راحت تر مردم به خدمات پزشکی قانونی را امری بسیار مبارک دانست و بر ضرورت پیگیری این موضوع و تامین اعتبارات لازم برای آن تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه، زمانبندی در خصوص قوانین و مقررات و همچنین ارائه برنامه تحولی را ضروری دانست و در خصوص به کارگیری نیروهای جدید اداری در قوه قضاییه نیز اظهار کرد: جذب نیروهای جدید در قوه قضاییه، نه لزوما براساس پستهای خالی بلکه باید برمبنای کارسنجی و نیاز واقعی مجموعه قضایی کشور صورت گیرد تا شاهد تحول و گشایش در اجرای عدالت و رضایت مردم باشیم.

براساس این گزارش، رئیس سازمان پزشکی قانونی، معاونان حقوقی، فرهنگی و راهبردی، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به بیان نکاتی در این جلسه پرداختند و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه کرد./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر