کد خبر: 77145
A

آخرین وضعیت سیستان و بلوچستان پس از سیل ویرانگر/ ۴۰۰ روستای استان در محاصره سیلاب قرار دارد/ امدادرسانی به ۷۶۷ خانوار آسیب‌دیده

؛ از روز گذشته، بی‌قراری آسمان در سیستان و بلوچستان پایان یافت و باران بند آمد. بارانی کم سابقه که موجب طغیان رودخانه‌های محلی شد و سر از روستاها و زمین‌های کشاورزی مردم درآورد. برآوردهای اولیه حاکی از خسارت سنگین سیل به زیرساخت‌های منطقه است اما برآورد حجم دقیق آن به زمان فروکش کردن سیلاب موکول شده است.

آخرین وضعیت سیستان و بلوچستان پس از سیل ویرانگر/ ۴۰۰ روستای استان در محاصره سیلاب قرار دارد/ امدادرسانی به ۷۶۷ خانوار آسیب‌دیده

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ از روز گذشته، بی‌قراری آسمان در سیستان و بلوچستان پایان یافت و باران بند آمد. بارانی کم سابقه که موجب طغیان رودخانه‌های محلی شد و سر از روستاها و زمین‌های کشاورزی مردم درآورد. برآوردهای اولیه حاکی از خسارت سنگین سیل به زیرساخت‌های منطقه است اما برآورد حجم دقیق آن به زمان فروکش کردن سیلاب موکول شده است.

سیل ویرانگر به ۲۰ هزار واحد مسکونی آسیب زد و جان ۲ تن را گرفت

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان آسیب شدیدی نیز به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع شهرستان‌های کنارک، چابهار ودلگان وارد شده است.

عباس ارجمندی همچنین بیان کرد:  ارتباط تلفنی درشهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز و کنارک نیز هم‌اینک قطع است و تلاش‌ها برای برقراری زیرساخت‌های آب، برق، تلفن و محورهای مواصلاتی ادامه دارد.

به گفته شاهدان قدری از شدت سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان کاسته شده و اهالی چند روستا در کنارک که در محاصره سیلاب گرفتار شده بودند، نیز نجات یافته اند. اما جان باختن یک دختر بچه پنج ساله بر اثر ریزش آوار و غرق شدن یکی از هم استانی­‌ها از جمله اخبار تلخی بود که نگذاشت این سیل بدون خسارت­‌های جانی پایان یابد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۲۷ روستا در ۱۳ شهرستان دچار سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند که تاکنون ۷۶۷ خانوار آسیب دیده در چادرهای امدادی اسکان داده شدند.

رسول راشکی افزود: از روز شروع سامانه بارشی تا امروز این جمعیت به بیش از ۳ هزار سیل‌زده در سیستان و بلوچستان امداد رسانی کرده است.

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از برپایی ۲۵۲ چادر برای اسکان سیل‌زدگان خبر داد و گفت: یک هزار و ۱۴۴ نفر از سیل زدگان در اردوگاه ها اسکان داده شدند.

او ادامه داد:از ۲۱ تا ۲۲ دی ماه امدادرسانی به ۷۶۷ خانوار آسیب دیده توسط ۸۲۲ نفر روز نجاتگر و پرسنل در قالب ۱۶۱ تیم عملیاتی در استان انجام شد و دست به ۲ هزار و ۱۵۵ نفر امداد رسانی و ۲۱۰ تخته موکت، ۴۲۳ تخته پتو و هزار و ۸۲۷ کیلوگرم نایلون در بین آسیب دیدگان توزیع کرده است.

این مسئول ادامه داد: بارندگی‌های سیل آسا و طغیان رودخانه‌های محلی تا کنون موجب تخریب کامل ۹۳ واحد مسکونی شده که بیشترین تخریب منازل با ۵۸ مورد از فنوج گزارش شد.

او اظهار داشت: قبل از بروز بارندگی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های قصرقند، فنوج و کنارک راه‌اندازی شده بود که با توجه به شدت بارندگی‌های قابل ملاحظه در استان و نیاز منطقه، یک کمپ دیگر نیز برای اسکان مردم سیلزده دلگان نیز احداث شده است.

تخریب مزارع و باغهای موز بر اثر سیل در جنوب استان

همچننی ربیعی سخنگوی دولت در جلسه امروز در جمع خبرنگاران گفت:همه دستگاهها در مناطق سیل زده شرق مستقر شده اند، رئیس جمهور هم پیگیر امدادرسانی است

او دامه داد:ساکنین روستاهای در معرض خطر در استان سیستان و بلوچستان به مناطق امن منتقل شدند و امروز روستاهای زیادی تخلیه شدند، سه فروند بالگرد به منطقه اعزام شد و هواپیمای باری ارتش و هلال احمر، کمک ها را به استان منتقل کردند.

سخنگوی دولت گفت:برق قطع شده ۱۳۰ روستا در حال وصل شدن است و تاکنون ۲۰۰۰ نفر اسکان یافته، ۲۰۰ خودرو هم رهاسازی شده است.

او افزود: تلفات مادی را جبران خواهیم کرد؛ امیدوارم بتوانیم در اسرع وقت خدمات لازم را ارائه داده و مردم را به زندگی عادی بازگردانیم تا جان انسان‌های دیگری هم در این میان از دست نرود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر