کد خبر: 77560
A

ابتکار در جلسه شورای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار:تاکید بر بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار به عنوان رویکرد دولت تدبیر و امید/ نتیجه محوری برای دولت اهمیت اساسی دارد

جلسه شورای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار روز سه شنبه با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به منظور بررسی روند اجرایی شدن «بند ت ماده۸۰ قانون برنامه ششم توسعه» برگزار شد.

ابتکار در جلسه شورای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار:تاکید بر بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار به عنوان رویکرد دولت تدبیر و امید/ نتیجه محوری برای دولت اهمیت اساسی دارد

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ به نقل از سایت معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری(اینجا) معصومه ابتکار در این جلسه بر ضرورت اهمیت هماهنگی بین دستگاهی برای اجرای بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه برای رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار تاکید کرد و گفت: بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار برای دولت از اهمیت بالایی برخوردار است و در سیاست های اختصاصی ابلاغی دکتر روحانی همواره  به صورت مشخص مورد اشاره، توجه و تاکید قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه توجه به عدالت جنسیتی مهم ترین رویکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است، افزود: زنان سرپرست خانوار از گروه های مورد هدف و توجه در مبحث عدالت جنسیتی هستند و در ابلاغ شاخص های عدالت جنسیتی برای استان ها، دستگاه ها و وزارتخانه ها، گام های خوبی برای تحقق این شاخص  برداشته شده است.

دکتر ابتکار با تاکید بر اینکه ۲۰ سند ارتقا وضعیت زنان مبتنی بر این شاخص با دربرگیری طیف وسیعی از زنان جامعه بویژه زنان سرپرست خانوار نهایی شده است، ادامه داد: در همه استان ها در یک سال گذشته موافقتنامه های تنظیم سند ارتقا وضعیت زنان انجام شده است و همه استان ها با همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی آخرین آمار سرشماری سند ارتقا وضعیت زنان به همراه برنامه های نتیجه محور در زمینه کاهش فاصله ها و عدالت جنسیتی را تدوین کرده اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در شورای برنامه ریزی ۲۰ استان، این سند تصویب شده است که ملاک اقدامات و برنامه های بین بخشی در هر استان در موضوع زنان و خانواده است.

دکتر ابتکار با اشاره به اینکه این سند خاص زنان و خانواده است اما موضوع زنان سرپرست خانوار به صورت سرفصل در برنامه ها دیده شده است، تصریح کرد: نگاه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برنامه ای است و با شاخص های مشخص، رصد و پایش از طریق سامانه ای که زیر نظر دبیرخانه ستاد ملی زنان و خانواده و این معاونت است، انجام می شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به برنامه «اقدام و عمل» به منظور توجه به وضعیت زنان سرپرست خانوار اشاره و تاکید کرد: این اتفاق مهمی در دولت تدبیر و امید است که با برنامه ای منسجم و هدف گذاری شده، تقسیم کار بین دستگاهی ارایه شده است  و برای هر دستگاه تکالیف و ارایه گزارش ها از میزان موفقیت و نتیجه بخشی اقدامات مشخص شده است.

دکتر ابتکار تاکید کرد: نتیجه محوری و تغییر شاخص ها برای دولت اهمیت اساسی دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تدوین موافقتنامه ها و همکاری های خوب با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ارتقای وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوار، افزود: در بازدیدهای استانی و گزارش های نظارتی به این نتیجه رسیدیم که تحرکات خوبی با وجود پیچیدگی موضوع اشتغال انجام شده است.

دکتر ابتکار با تاکید براینکه دستگاه های ذیربط باید علاوه بر نگاه حمایتی و ارایه کمک های معیشتی و رایانه ای، توان افزایی زنان سرپرست خانوار را در دستور کار خود قرار دهند، گفت:‌ باید از نگاه و رویکرد خانواده وابسته دوری کنیم و با ارایه سازوکارها و اقدامات لازم، زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی خانواده ها بویژه زنان سرپرست خانوار را فراهم کنیم که تکمیل بانک اطالاعات جامع زنان سرپرست خانوار در این زمینه مهم است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: همکاری با سه بانک و تامین وام قرض الحسنه و همچنین همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر را از دیگر اقدامات معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار برشمرد و ادامه داد: با  کمک و تلاش های مجلس شورای اسلامی و تامین اعتبارات توسط دولت گام های مهم و خوبی در این مسیر برداشته شده است.

دکتر ابتکار با اشاره به اینکه دولت برنامه اقدام و عمل را به همه دستگاه ها ابلاغ کرده و وظیفه رصد و پایش این برنامه بر عهده معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است، تاکید کرد: همه دستگاه ها متعهد هستند در قالب این برنامه به تکالیف خود عمل کنند و گزارش اقدامات را ارایه نمایند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: نباید به زنان سرپرست خانوار تنها نگاه به عنوان آسیب داشت بلکه این بخش مهم اقتصادی و اجتماعی جامعه با داشتن ظرفیت های بالا  در صورت توان افزایی می توانند به رشد و توسعه کشور کمک کنند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر