کد خبر: 77939
A

مدیرعامل مترو تهران: قیمت واقعی بلیت مترو باید ۴۲۰۰ تومان باشد/ فروش «ران مرغ» توسط دست فروشان

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: در روز تشییع پیکر شهدا آمار ۲ میلیون و ۹۵۰ نفری از افرادی که از گیت عبور کرده بودند داشتیم که این عدد با احتساب افرادی که از کنار گیت رد شدند به بیش از ۳ میلیون نفر می‌رسد.

مدیرعامل مترو تهران: قیمت واقعی بلیت مترو باید ۴۲۰۰ تومان باشد/ فروش «ران مرغ» توسط دست فروشان

به گزارش دیده بان ایران؛ فرنوش نوبخت، «مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه» گفت‌وگویی با میزان انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

در سکو‌های مترو در برخی از کشور‌ها برای جلوگیری از خطر‌های احتمالی حفاظ‌هایی نصب شده است، شرکت بهره برداری متروی تهران در این زمینه برنامه‌ای ندارد؟

سکو‌های همه مترو‌های جهان دارای حفاظ نیست و این موضوع نکته‌ای نیست که قانون و یا الزامی باشد به عنوان مثال در فرانسه تنها برخی از ایستگاه‌ها مجهز به حفاظ هستند و یا در چین اخیرا این موضوع را کلید زده است و ایستگاه‌های متروی بیشتر کشور‌های دیگر از جمله ترکیه و ... حفاظ ندارند.

البته برای ۳۰ ایستگاه خطوط درون شهری فراخوانی برای نصب این حفاظ‌ها زده شده و در برخی از ایستگاه‌ها این حفاظ‌ها در آینده نصب خواهد شد.

احداث حفاظ به ویژه در ایستگاه‌های تقاطی که اکثر مواقع با ازحام جمعیت مواجه هستند برای کاهش کندی تردد قطار‌ها است، زیرا شلوغی ایستگاه‌ها امکان حضور قطار را با مشکل مواجه می‌کند.

البته برای احداث این حفاظ‌ها هزینه زیادی صورت می‌گیرد و در این رابطه امیدواریم سازندگان داخلی بتوانند در کاهش هزینه‌ها کمک حال مترو باشند، در این زمینه نیز در آینده نزدیک یعنی تا پایان ماه جاری فرآیند‌ها در این حوزه آغاز می‌شود این کار بیشتر بخاطر این است که در تردد قطار‌ها نظمی ایجاد شود.

بحث دستفروش‌ها همچنان داغ است؛ آیا به این نتیجه نرسیدید که شاید مافیایی پشت این قضیه باشد؟

اینکه مافیایی پشت پرده دست فروشی در مترو وجود دارد را نمی‌توانم تایید و یا تکذیب کنم، اما این را می‌دانم که دست فروش‌ها بی ارتباط باهم نیستند، ماجرای دست فروشی در مترو از سال ۸۷ در شبکه مترو شکل گرفت، اما به اندازه حال حاضر دیده نمی‌شد، در همان زمان دنبال قوانینی بودیم که پیشگیری کنیم، البته در دوره‌های مختلف مدیریتی تصمیمات متفاوتی گرفته شد و در دوره‌ای حتی اینگونه استنباط شد که مترو قصد دارد به دست فروشان مغازه دهد، اما در این دوره مدیریتی این مسافران هستند که باید در ساماندهی دستفروشان به مترو کمک کنند که همکاری نمی‌کنند و با خرید از آن‌ها به افزایش معضل دست فروشی در مترو دامن می‌زنند.

عجیب‌ترین محصولی که در مترو توسط دست فروشان عرضه شده چه محصولی بوده است؟

موارد عجیب زیاد است، به عنوان مثال فردی در مترو «ران مرغ» می‌فروخت و یا فرد دیگری در ایستگاهی فلاکس گذاشته بود و چای می‌فروخت و یا برخی افرادی که محدودیت‌های حرکتی دارند نیز در مترو دست فروشی می‌کنند که موجب می‌شود تا برخی از آن‌ها در حین دست فروشی آسیب ببینند، نکته جالب اینکه پرسنل مترو این افراد را طبق وظیفه خود تا درب واگن‌ها راهنمایی می‌کنند، اما بعد از سوار شدن محصولات خود می‌فروشند و در برخی موارد هم خودشان آسیب می‌بینند و هم ما دچار مشکل می‌شویم.

آیا قبل از ورود نمی‌توان از حضور دست فروشان در مترو جلوگیری کرد؟

تا حدودی بررسی انجام می‌شود، اما برخی از دست فروشان به عنوان مسافر در مترو حضور پیدا می‌کنند و بعد از حضور واگن اقدام به فروش محصول می‌کنند، تاکنون با چند مرجع هم در این خصوص مشورت کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسیدیم.

اینکه گفته می‌شود هر ایستگاه برای دست فروشی سرقفلی دارد را تایید می‌کنید؟

صحت ندارد و شایعه است، اما ما با این موضوعات در صورت مشاهده مقابله می‌کنیم، مرکز مانیتورینگ مترو این موضوعات را رصد می‌کند پلیس هم همکاری می‌کند و قرار بر این شده تا تعداد پلیس‌های خانم در مترو نیز افزایش پیدا کند.

قیمت بلیت مترو به چه میزانی باشد مترو به سوددهی می‌رسد؟

هدف ما سود نبوده و نیست، هدف مجموعه مترو جابجایی مردم بوده است، اما در مورد هزینه‌ها، مترو دو نوع هزینه وجود دارد اول هزینه‌های جاری که با توجه به حقوق کارمندان، پیمانکاران و... تغییر پیدا می‌کند به عنوان نمونه تمامی قرارداد‌هایی که امسال در مناقصه‌ها منعقد شده به طور میانگین ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما ما در بودجه این موضوع را در نظر نگرفتیم و دوم هزینه‌های سرمایه‌ای که بسیار زیاد است و در عین حال کمک دولت بسیار ناچیز است و شهرداری مجبور است که به جای دولت در بحث هزینه‌ها مجموعه مترو را کمک کند و این خلا را جبران کند.

با توجه به این اوصاف و هزینه استهلاک حدودا قیمت بلیت مترو باید ۴۲۰۰ تومان باشد تا درآمد و هزینه‌های آن برابر شود، اما ما حداقل کرایه را دریافت می‌کنیم، اما اگر قرار بر منطقی شدن قیمت باشد باید قیمت بلیت مترو افزایش پیدا کند که البته تصمیمی برای افزایش آن نداریم، اما تصمیمی نداریم.

آیا در مترو راهبر (راننده مترو) خانم هم فعالیت می‌کند؟

تاکنون راهبر خانم جذب نکردیم، اما شاید در آینده چنین تصمیمی در مجموعه مترو گرفته شود.

کمی در مورد نحوه فعالیت، استخدام، میزان حقوق و آموزش‌هایی که باید راهبران مترو ببینند توضیح بدهید؟

راهبران با توجه به سابقه کار و عملکرد رده‌ها و درجه‌های مختلفی دارند و نکته دیگر اینکه عملکرد آن‌ها به صورت خودکار در سیستم ثبت می‌شود.

در مورد استخدام راهبران نیز شرایط و ضوابط مختلفی از جمله شرایط سنی، پزشکی و .. وجود دارد و بعد از استخدام آن‌ها آموزش‌های مختلفی می‌بینند، گواهینامه می‌گیرند و پس از طی مراحل مختلف می‌توانند قطار مسافربری را تحویل بگیرند.

بزرگترین گلایه راهبران قطار از مسافران چیست؟

ممانعت از بسته شدن درب توسط برخی از مسافران، موجب می‌شود تا قطار‌ها با تاخیر حرکت کنند و راهبران را دچار استرس کنند این موضوع و همچنین استفاده برخی از خانم‌ها از آینه‌های تعبیه شده در ایستگاه‌ها راهبران را برای بررسی وضعیت ایستگاه جهت حضور در آن دچار خطای دید می‌کند که این دو مورد عمده گلایه راهبران از بعضی از مسافران بوده است.

در مورد آینه‌ها و رفع مشکل در این حوزه سعی شده آن‌ها را در برخی ایستگاه‌ها از زمین جدا کرده و به سقف وصل کنیم تا دیگر امکان استفاده برای افراد وجود نداشته باشد.

آیا برنامه‌ای برای کاهش زمان حضور قطار در ایستگاه‌ها دارید؟

در این رابطه باید بگویم تمام تلاش ما بهبود خدمات رسانی به مسافران در مترو است، اما باید این موضوع را نیز متذکر شوم که اداره شبکه حمل و نقل عمومی مترو در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود قطار مواجه است، اما با این وجود در تلاش هستیم زمان حضور قطار در ایستگاه‌ها را باز هم کاهش دهیم که به طور مثال در زمان تشییع پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در ماه جاری این کاهش زمان به دو دقیقه نیز رسید.

روز تشییع پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی چه میزان تردد در مترو رخ داد؟

در روز تشییع پیکر شهدا آمار ۲ میلیون و ۹۵۰ نفری از افرادی که از گیت عبور کرده بودند داشتیم که این عدد با احتساب افرادی که از کنار گیت رد شدند به بیش از ۳ میلیون نفر می‌رسد.

بزرگ‌ترین چالش مترو چیست؟

بدهی‌ها بزرگ‌ترین چالش پیش روی مترو است، در گذشته مترو بدهی انباشته بسیاری داشته و به نوعی شرایط بحرانی را پشت سر گذاشته است، اما خوشبختانه اکنون با شفافیت مالی ایجاد شده بسیاری از بدهی‌ها که به مبادی مختلف بوده با صرفه جویی و مدیریت مالی و همچنین افزایش کارکرد کاهش یافته است.

پس از بحث بدهی‌ها موضوع تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌ها در واردات قطعات مورد نیاز مترو نیز مشکلاتی را ایجاد کرد که خوشبختانه اکنون این موضوع نیز با اتکا به ساخت داخل تا حدود بسیاری از بین رفته است نمونه این موضوع قطعات پله برقی در مترو است که اکنون با توان داخلی تامین می‌شود.

در حال حاضر مشکل مالی و تامین قطعات یدکی تقریبا مرتفع شده و شرایط به صورت نسبی قابل کنترل است و در حوزه بدهی‌ها نیز شرکت مترو توانسته از سال ۹۲ بدهی سنواتی به کارمندان خود را نیز تسویه کند.

توضیحی در مورد عجیب‌ترین گزارش پلیس مترو بفرمایید؟

با توجه به اینکه روزانه بالغ بر ۲ میلیون نفر از مترو استفاده می‌کنند امکان بروز هر چیزی در آن وجود دارد، اما در این میان گزارش تولد نوزاد در چند ماه گذشته مهم‌ترین گزارش بود البته که وقوع فوت نیز دور از ذهن نیست.

چند درصد تکنولوژی و تجهیزات مورد استفاده در مترو تولید داخل است؟

برخی از تجهیزات قطار از جمله ترمز، رانش و کنترل وارداتی بوده، اما بسیاری از تجهیزات و حتی طراحی‌های اولیه مترو به مدد متخصصان ایرانی است به طور مثال ساخت تونل ها، ساختمان‌ها و به نوعی همه موارد عمرانی هم طراحی و هم ساخت با اتکا به توان داخل است، در حال حاضر در بهره برداری وابستگی به خارج نداریم و هر کاری با توان شرکت‌های داخلی پیش می‌رود.

متروی تهران در بین مترو‌های دنیا رتبه چندم را دارد؟

از نظر وسعت رتبه ۱۵ را داریم و در موارد دیگر نیز رتبه بندی وجود دارد و در مجامع بین المللی به طور مثال از حیث رعایت بهداشت و تمیزی محیط مترو نیز رتبه خوبی داریم.

آیا با افزایش تعداد قطار‌ها مشکل اذحام جمعیت کاهش می‌یابد؟

ما همیشه مشکل ازدحام جمعیت را خواهیم داشت و به نوعی این موضوع در همه کشور‌ها در ساعات پیک تردد دیده می‌شود، اگر زمان تردد قطار‌ها با افزایش ناوگان کاهش یابد نیز باز هم در زمان پیک تردد‌ها اذحام جمعیت را نیز داریم.

در تلاش هستیم مطلوبیت سفر را با بهبود کیفیت در خدمات رسانی به مردم افزایش دهیم البته که ریسک پذیر نبودن سفر نیز یکی از مقبولیت‌های سفر با مترو است همه این موارد به همکراه تقاضای زیاد سفر با مترو اذحام ایجاد کرده است.

توضیحی در مورد نحوه محاسبه هزینه‌های بلیت مترو در پایان سفر بفرمایید، آیا هزینه مضاعفی در پایان سفر از مسافر کم می‌شود؟

طبق جداول ناحیه بندی کرایه‌ها کم می‌شود و هر چه مدت استفاده از مترو کمتر باشد مسافر هزینه کمتری می‌پردازد. ماکسیمم هزینه سفر با مترو ۱۲۰۰ تومان است، اما گاهی در سفر‌های برون شهری که مسافت کمی است ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان از کارت بلیت مسافر کم می‌شود.

آیا امکان نظرسنجی از مسافران وجود دارد؟

بله در حال طراحی برنامه‌ای برای این موضوع هستیم هر چند که در حال حاضر نیز مسافران می‌توانند به واسطه تماس با شرکت یا ارسال ایمیل نظرات خود را به گوش ما برسانند.

در تلاش هستیم با نصب بارکدی در قطار از وضعیت داخلی واگن‌ها نیز با نظرسنجی مردم مطلع شویم. به عبارتی باید بگوییم که شبکه در حال هوشمند سازی است. ضمن اینکه در چند سال گذشته و در حال حاضر به صورت ماهانه نظرسنجی در ایستگاه‌های خطوط مترو انجام می‌شود

تولید محتوا در داخل مترو برای فرهنگ سازی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به چه شکل است؟

مانیتور‌های موجود داخل قطار از سوی بخش فرهنگی مترو با تولید محتوا اداره می‌شوند در این رابطه کار‌های خوبی در دست انجام است و خوشبختانه در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ سازی، آموزش مسافران، آگاه سازی مردم در خصوص عوارض خرید از دستفروشان و ... تولید محتوا در حال انجام است.

بخش فرهنگی متروی تهران در تلاش برای بهبود وضعیت استفاده از مترو بوده و در این رابطه از نظرات مردمی نیز استفاده می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر