کد خبر: 78155
A

گزارشی درباره " تحریف تاریخ به نفع روسیه" در کتب درسی ایران/ عبارات "چشم طمع داشتن به خاک ایران،"خون‌ریزی روس ها و....از کتب درسی حذف شد

نمونه ای از «سانسور عجیب تاریخ» در کتاب‌های چاپ شده بعد از سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶به نغع روسیه : در دو نمونه از این موارد تغییر، در چاپ اول کتاب‌های آموزشی عبارت «سپاه روس‌» جایگزین عبارت «روس‌ها» در بخشی شده که درگیری ارتش دو کشور یا حضور پرشمار نیروهای نظامی روسیه در ایران مورد اشاره قرار گرفته است.همچنین در یک مورد عبارت «دیری نگذشت پرچم روس‌ها در خاک آغشته به خون بی‌گناهان به اهتزاز درآمد» از چاپ اول کتاب درسی حذف شده و به جای آن عبارت «دیری نگذشت که این منطقه به تصرف سپاه روس درآمد» قرار گرفته است. علاوه بر تغییر، به گفته وی برخی از موارد نیز از کتب درسی حذف شده‌اند. از جمله در یک مورد عبارت «تبریز، این شهر کهن، مرکز فرماندهی خط مقدم دفاع در برابر دست‌درازی‌های همسایه شمالی ایران، یعنی روسیه بود» که در چاپ قبلی دیده می‌شد، در چاپ جدید حذف شده است. از سوی دیگر، عباراتی که درباره «چشم طمع دوختن» بر «آذربایجان» و یا «نگاه فزون‌خواهانه و دهشتبار روس‌ها» بوده، از سوی ممیزی در چاپ جدید از کتاب بیرون آورده شده است.

گزارشی درباره " تحریف تاریخ به نفع روسیه"  در کتب درسی ایران/ عبارات "چشم طمع داشتن به خاک ایران،"خون‌ریزی روس ها و....از کتب درسی حذف شد

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ حذف و تغییرات در کتب درسی همیشه با حواشی بسیاری همراه بوده است؛ اوایل سال تحصیلی بود که زمزمه‌هایی از حذف اشعار برخی شاعران از کتب درسی به گوش رسید که واکنش‌های منفی بسیاری را به همراه داشت، در پی آن حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش گفت:«چنین چیزی نبوده است و همه این شاعران در کتاب درسی هستند و آن چیزی که اتفاق افتاده، این بوده است که در مرحله‌ای در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نظام جدید اجرا می‌شد و به این صورت بود که کتاب پیش‌دانشگاهی در کل حذف و کتاب جدیدی نوشته شده است و در آن کتاب که سه سال پیش تالیف شده، تغییراتی ایجاد شده است. این مساله مربوط به یکی دو سال اخیر نبوده است و کارشناسان ما نیز اطلاعات کافی را در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌اند چون انتخاب متون بر اساس شاخص‌هایی انجام می‌شود که در برنامه‌های درسی آن کتاب وجود دارد و بنابراین هیچ گونه اعمال نظری از آن جهت وجود نداشته است.» با این حال موضوع حذف و تغییرات در کتب درسی به همین جا ختم نشده است و این روزها شاهدیم که کارشناس آموزش و پرورش در فضای مجازی مدعی شده که حذف و تغییر بخشی از محتوای کتب درسی دانش‌آموزان درباره تجاوز روسیه به خاک ایران در جهت «تطهیر» این کشور در ذهن کودکان صورت گرفته است!

حذف محتواهای درباره رویکرد روسیه در قبال ایران

وی در یک رشته توییت تصاویری از نمونه‌‌های حذف و تغییر یافته در محتوای کتب آموزش فارسی دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی،‌ ادبیات و علوم انسانی، و علوم و معارف اسلامی منتشر کرد؛ بیشتر موارد ذکر شده در زمینه ادبیات و عباراتی است که درباره «خون‌ریزی»، «چشم طمع» داشتن و جنگ نظامی روسیه با ایران مطرح شده بود. این فعال فرهنگی بر اساس مطالبی که از سوی حسین طریقت، معلم ادبیات، منتشر شده از «سانسور عجیب تاریخ» در کتاب‌های چاپ شده بعد از سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ گزارش داده است.

در دو نمونه از این موارد تغییر، در چاپ اول کتاب‌های آموزشی عبارت «سپاه روس‌» جایگزین عبارت «روس‌ها» در بخشی شده که درگیری ارتش دو کشور یا حضور پرشمار نیروهای نظامی روسیه در ایران مورد اشاره قرار گرفته است.همچنین در یک مورد عبارت «دیری نگذشت پرچم روس‌ها در خاک آغشته به خون بی‌گناهان به اهتزاز درآمد» از چاپ اول کتاب درسی حذف شده و به جای آن عبارت «دیری نگذشت که این منطقه به تصرف سپاه روس درآمد» قرار گرفته است.

علاوه بر تغییر، به گفته وی برخی از موارد نیز از کتب درسی حذف شده‌اند. از جمله در یک مورد عبارت «تبریز، این شهر کهن، مرکز فرماندهی خط مقدم دفاع در برابر دست‌درازی‌های همسایه شمالی ایران، یعنی روسیه بود» که در چاپ قبلی دیده می‌شد، در چاپ جدید حذف شده است. از سوی دیگر، عباراتی که درباره «چشم طمع دوختن» بر «آذربایجان» و یا «نگاه فزون‌خواهانه و دهشتبار روس‌ها» بوده، از سوی ممیزی در چاپ جدید از کتاب بیرون آورده شده است.

لازم به ذکر است خبر حذف و تغییر محتوای کتب آموزشی به نفع روسیه در حالی منتشر شده است که سال گذشته نیز محمد بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش،‌ طی سفری به مسکو از آمادگی این وزارتخانه برای لحاظ کردن زبان روسی به عنوان زبان دوم در برخی مدارس خبر داده بود. او هدف از این اقدام را «شکستن انحصار زبان انگلیسی» عنوان کرد.

مسئولان غیر پاسخگو

برای بررسی این موضوع با مسئولان آموزش و پرورش تماس گرفتیم، اما هر یک از این مسئولان به طرق مختلف پاسخگو نبودند؛ یا ابراز بی اطلاعی از موضوع می‌کردند یا زمان پاسخگویی را به آینده موکول می‌کردند و هیچ یک از آن‌ها توضیح مشخصی در این خصوص نداد. این اولین بار نیست که مسئولان آموزش و پرورش در خصوص موضوعی پاسخگو نیستند، پیش از این در موارد زیادی با آموزش و پرورش تماس گرفتیم اما هیچ‌وقت مسئولان پاسخگو نبودند و پاسخگو نبودن انگار در آموزش و پرورش به یک امر کاملا عادی تبدیل شده است.

عواقب یک ادعا

اگر ثابت شود که ادعای مطرح شده واقعیت دارد و چنین تغییرات و حذفیاتی به واقعیت در کتب درسی اتفاق افتاده است در اولین قدم می‌توان گفت که برخی به وضوح در حال تحریف تاریخ کشورمان هستند.

تحریف تاریخ در هر ابعادی محکوم است و این موضوع را نباید فراموش کرد. در هر صورت روزنامه آفتاب یزد همچنان منتظر توضیحات آموزش و پرورش در خصوص این ادعا است.

منبع : آفتاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر