کد خبر: 79370
A

خطر تکرار سیل فروردین ماه؛ هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ تجهیز ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در لرستان/ اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را ترک کردند/ راه ارتباطی ۶۰ روستای کوهدشت قطع شد/ پل «جهادگران» خرم‌آباد زیر آب رفت

مطابق پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها در برخی استان‌های کشور ازجمله لرستان وارد روز دوم شده، پل جهادگران خرم‌آباد زیر آب رفته است، رودخانه‌های ایلام طغیان کرده‌اند و برخی روستاها تخلیه‌ شده است.

خطر تکرار سیل فروردین ماه؛ هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ تجهیز ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در لرستان/ اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را ترک کردند/  راه ارتباطی ۶۰ روستای کوهدشت قطع شد/  پل «جهادگران» خرم‌آباد زیر آب رفت

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ فعالیت سامانه بارشی که از دیروز وارد برخی استان‌های کشور شده است موجب سیلاب و آبگرفتگی و طغیان برخی رودخانه شده است، در استان لرستان و ایلام شرایط نسبت به دیگر استان‌های کشور بحرانی‌تر است.

بر اساس نقشه‌های آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در غرب، جنوب غربی، دامنه‌های البرز و زاگرس به هم سواحل دریای خزر فعال است. بر اساس گزارش این نقشه‌ها بارش در غرب و جنوب غرب گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود. در ارتفاعات البرز و زاگرس بارش به صورت برف خواهد بود و شدت بارش در استان‌های لرستان شمال خوزستان چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد ایلام غرب اصفهان کرمانشاه مرکزی همدان و تهران بیشتر است.

چهارشنبه گستره فعالیت این سامانه علاوه بر مناطق یادشده شرق، شمال شرق و برخی مناطق جنوب کشور را فرا خواهد گرفت. پنجشنبه نیز در خراسان رضوی شمال خراسان جنوبی بارش پراکنده رخ خواهد داد و سامانه به تدریج از کشور خارج می‌شود.

روز جمعه و شنبه در اکثر مناطق کشور جوی آرام پیش بینی شده و بعد از ظهر یکشنبه به همراه گذر موج تراز میانی جو در شمال غرب و قرار باران و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین البرز و تهران بارش پراکنده رخ خواهد داد.

بر اساس نقشه‌های آینده‌نگری و هم‌دیدی طی دو روز آینده در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و از امروز تا جمعه خلیج فارس مواج و طوفانی خواهد بود.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا هم با اشاره به آخرین وضعیت محورهای شمالی اظهار کرد: شاهد ترافیک نیمه سنگین در محور کرج - چالوس مسیر جنوب به شمال محدوده تکاور هستیم.

وی افزود: همچنین تردد در محورهای هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین – رشت در هر دو مسیر رفت و برگشت روان است.

به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا، محورهای چالوس و هراز دارای بارش برف و باران و محور فیروزکوه و آزادراه قزوین – رشت دارای بارش باران هستند.

سرهنگ رحمانی خاطرنشان کرد: در محور شهریار – تهران (محدوده شهر قدس) ترافیک سنگین گزارش شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور گفت: شاهد بارش برف و باران در محورهای استان‌های البرز، مازندران، تهران، زنجان و چهارمحال و بختیاری هستیم. همچنین در محورهای استان‌های اردبیل، گیلان، اصفهان، ایلام، خوزستان، قزوین، قم، لرستان، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه، بارش باران گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا به رانندگان توصیه کرد که برای تردد در محورهای کوهستانی و برف‌گیر کشور، زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

آخرین اخبار بارش‌ها را در زیر می‌خوانید.

پس از هشدارهای هواشناسی طی روزهای اخیر بارش باران از روز گذشته در لرستان آغاز شده است، دستگاه‌های مختلف در حالت آماده باش قرار دارند و تاکنون تعدادی اردوگاه اسکان اضطراری هم در استان تجهیز شده است.

هشدارهای هواشناسی در روزهای اخیر حاکی از ورود سامانه بارشی قوی به جو لرستان بود که گفته می‌شود میانگین بارش‌های این سامانه در برخی نقاط (شرق و جنوب شرق لرستان) به ۲۰۰ میلی متر یعنی چیزی بیش از بارش‌های سیل آسای فروردین ماه امسال، می‌رسد.

 
هشدار نسبت به تخلیه ساکنان حاشیه رودخانه کشکان به ویژه در بخش غربی شهر پلدختر نیز صادر شده و با مشارکت مردم کار تخلیه نیز تا حدودی انجام شده است.

مدیرکل راهداری لرستان هم گفت: از عصر روز دوشنبه ۴ اسفند ۹۸ تا پایان هفته که دبی پیش بینی شده خروجی از رودخانه‌های استان به چهار هزار مترمکعب خواهد رسید محور قدیم خرم آباد- پلدختر بصورت رفت و برگشت از ساعت ۱۸ (۶ عصر) روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی لرستان این سامانه بارشی در دو بازه زمانی بامداد سه شنبه تا اواسط روز سه شنبه و از سه شنبه شب تا ظهر چهارشنبه از فعالیت بیشتری برخوردار است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان خبر داد: تجهیز ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در لرستان

صارم رضایی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی اخطارهای هواشناسی و بالا بردن سطح آمادگی جهت امداد رسانی به هموطنان ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای مورد هدف توسط جمعیت هلال احمر استان تجهیز شد.

وی افزود: در کمپ‌های ایجاد شده ظرفیت اسکان ۴۶۰۰ نفر در قالب نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ خانواده وجود دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان بیان کرد: ۶۱ تیم عملیاتی نیز آمادگی کامل دارند که در صورت نیاز به یاری افراد آسیب دیده بشتابند.

اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را ترک کردند

مرتضی کائیدی بخشدار مرکزی پلدختر روز سه شنبه  با اشاره به اینکه با توجه به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی و هشدارهای ستاد مدیریت استان مبنی بر ورود سامان بارشی قوی به شهرستان، اهالی ۹ روستا منازل خود را به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها تخلیه و به مکان امن پناه بردند؛ اظهار داشت: با توجه به هشدارهای داده شده، دیگر خانه‌هایی که در معرض خطر سیل احتمالی هستند خانه‌های خود را تخلیه و ترک کنند تا مبادا سیلاب فروردین ماه ۹۸ تکرار شود.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و احتمال طغیان رودخانه‌های کشکان و سیمره به ساکنان روستاهای در معرض خطر سیلاب مانند ملاوی، گوهمهدی، جلگه خلج، مورانی، بابازید، خرسدر، چم مهر، چم گز و چم گرداب اعلام شده جهت جلوگیری از هرگونه اتفاق جانی و مالی، نسبت به انتقال وسایل خود اعم از اسباب و اثاثیه منزل، ماشین آلات، موتورآلات کشاورزی، احشام به خارج از روستا اقدام کنند.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: با توجه به سرکشی انجام شده از این روستاها، اهالی آنها خانه‌های خود را تخلیه و به نقاط امن نقل مکان کردند.

به دنبال بارش‌های سیل آسا انجام شد؛ محدودیت تردد در برخی محورهای لرستان

با توجه به شرایط ناپایدار جوی استان و بارش‌های سیل آسا از روز گذشته تعداد ۴۰۰ نفر نیرو در قالب ۴۰ اکیپ فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای استان و نقاط بحرانی مستقر و مشغول به خدمت رسانی هستند.

تردد تریلر و اتوبوس از مورخ ۰۶/‌۱۲/‌۱۳۹۸‬ تا اطلاع ثانوی از محور اصفهان- داران- الیگودرز ممنوع شده است.

محور قدیم خرم آباد- پلدختر از روز دوشنبه مورخ ۰۵/‌۱۲/‌۱۳۹۸‬ ساعت ۱۸ تا اطلاع ثانوی مسدود و تردد در آن ممنون است و محورهای چولهول- دهلیج- پاعلم به عنوان محورهای جایگزین پلدختر خواهند بود.

همچنین گردنه پای آستان در محور کوهدشت- گراب به علت عملیات ریزش برداری ناشی از عملیات انفجار پیمانکار راه و شهرسازی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

کیلومتر ۲۷ محور خرم آباد- نورآباد محدوده «چشمه سرده» در مسیر رفت به علت تخریب جاده موقتاً مسدود شده و مسیر جایگزین محور قدیم روستایی چشمه سرده است.

فرماندار کوهدشت خبر داد: راه ارتباطی ۶۰ روستای کوهدشت قطع شد

ماشاء الله نعمتی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه همچنان برخی از مشکلات سیل گذشته در کوهدشت باقی مانده است، اظهار داشت: رفع این مشکلات نیاز به همکاری معاونت عمرانی دارد، اقداماتی شهرداری انجام داده است اما مؤثر نیست، باید اقدام اساسی و چاره‌ای اندیشی برای نقاطی که باعث نفوذ آب به شهر می‌شود کنیم.

وی در خصوص وقوع بارش‌های سیل آسا در کوهدشت گفت: انتظار می‌رود مردم هشدارها را جدی بگیرند. برخی هنوز منازل خود را تخلیه نکرده‌اند، مردم باید در جریان باشند که بارش‌ها در بعدازظهر امروز شدت بیشتری خواهد داشت لذا باید هرچه سریع‌تر منازل خود را تخلیه کنند.

فرماندار کوهدشت با تاکید بر اینکه بعضی از روستاها دچار آبگرفتگی شده‌اند، افزود: راه ارتباطی منطقه کوهدشت شمالی نیز قطع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خبر داد: پیک سیلاب حوزه رودخانه «کشکان» در پلدختر روز چهارشنبه خواهد بود

رضا میرزایی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر آب رودخانه خرم آباد از روی پل موقت کوی جهادگران سرریز کرده است، اظهار داشت: دبی رودخانه به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بارندگی‌ها از بعدازظهر امروز تداوم می‌یابد، پیش بینی ما این است که پیک سیلاب حوزه رودخانه کشکان در شهر پلدختر و در خرم آباد فردا چهارشنبه باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: از همه کسانی که خانه‌هایشان در ساحل رودخانه‌ها است تقاضا داریم سریعاً منازل خود را تخلیه کنند و به مناطق امن پناه ببرند.

میرزایی در خصوص وضعیت رودخانه «کرگانه» یکی از سرشاخه‌های مهم خرم رود نیز گفت: الان دبی این رودخانه ۵۰ مترمکعب در ثانیه است و فعلاً مشکل خاصی ندارد.

 پل «جهادگران» خرم‌آباد زیر آب رفت/۸۰ میلی‌متر باران دیگر در راه است

غلامرضا آقامیرزایی پیرامون آخرین وضعیت بارش‌های سیل آسا در نقاط مختلف لرستان اظهار داشت: پل «جهادگران» روی رودخانه خرم آباد زیر آب رفته است اما همچنان پل «حاج عمران» دچار مشکل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت بروز مشکل بابت خودروهایی که در مسیر رودخانه دچار خسارت بشوند هیچ تعهدی نداریم، افزود: از شهروندان خواهش می‌کنیم خودروهای خود را از ساحل رودخانه خرم آباد جابه جا کنند تا دچار مشکل نشوند، همچنین تاکید می‌شود مردم خودروهای خود را بیمه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه در شهر پلدختر نیز هنوز مشکلی نداریم، تصریح کرد: در ۱۱ شهرستان استان تاکنون مشکل خاصی نداریم اما همچنان مردم باید در آماده باش باشند.

آقامیرزایی با تاکید بر اینکه مردم تا فردا بعدازظهر ما را کمک کنند، شهروندان گول نخورند و در جریان باشند که براساس پیش بینی‌ها از امروز بعدازظهر تا فردا ۸۰ میلی متر بارندگی در استان داریم، یادآور شد: الان زمین سیرآب است و رودخانه‌ها پر از آب هستند لذا بارش‌های بعدی امکان بروز سیل را بیشتر می‌کند؛ مردم کمک کنند این یک روز باقی مانده مشکلی ایجاد نشود.

تصاویری از وضعیت خرم آباد

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر