کد خبر: 79479
A
دستورالعمل‌های لازم برای اعطای مرخصی ابلاغ شد

روابط عمومی سازمان زندان‌ها: هیچ گزارشی از ابتلا به کرونا در زندان نداشته‌ایم/ فعلاً از اعزام غیرضروری زندانیان به مراجع قضایی خودداری می‌شود

از لحظه ورود رسمی ویروس کرونا به ایران، میزان نگرانی برای برخی از مکان‌ها بیشتر بوده است. زندان هم جزو همین مکان‌هاست. خانواده زندانیان، وکلا و حقوقدانان و فعالانی که در زمینه حقوق زندانیان سیاسی فعالیت می‌کنند، در یک هفته اخیر و در شبکه‌های اجتماعی بارها از این نوشتند که این افراد در شرایط فعلی نیاز به مراقبت جدی دارند. اما اوضاع در زندان چگونه است؟

روابط عمومی سازمان زندان‌ها: هیچ گزارشی از ابتلا به کرونا در زندان نداشته‌ایم/ فعلاً از اعزام غیرضروری زندانیان به مراجع قضایی خودداری می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛  اگرچه سونامی کرونا در جهان از حدود یک ماه پیش آغاز شده است، اما اخبار رسمی درباره ابتلای ایرانیان به این بیماری به یکم اسفندماه برمی‌گردد. چهارشنبه هفته گذشته، مسئولان وزارت بهداشت برای اولین بار از این گفتند که 2 ایرانی در شهر قم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و چند ساعتی هم از انتشار خبر نگذشته بود که این افراد جان‌شان را به خاطر همین بیماری از دست دادند.

 

آمار ابتلا و مرگ‌ومیر پیش رفت و حالا به جایی رسیده که ایران از نظر تلفات، بعد از چین که کشور مبداء ویروس بوده، رتبه دوم را دارد.

 

بازار حاشیه و شایعه هم در یک هفته اخیر حسابی داغ بوده و به راستی تشخیص خبر درست از غلط در وضعیت کنونی کار ساده‌ای نیست. با وجود این، از همان ابتدا افراد زیادی از شرایط ویژه زندانیان در این وضعیت حرف زدند و خواستار رسیدگی به این افراد شدند.

 

بررسی وضعیت زندان‌ها در جلسه شورای عالی قوه قضاییه

 

روز دوشنبه پنجم اسفندماه، شورای عالی قوه قضاییه جلسه‌ای برگزار کرد که در آن جلسه به این موضوع هم اشاره شد. اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‎ها، در این جلسه گزارشی از پیگیری دستورات صادرشده در دیدار رئیس قوه قضاییه از زندان زنان شهرری و اقدامات صورت‎گرفته برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در زندان‎ها به دست داد. بر همین اساس مقرر شد بخشنامه ویژه‎ای به‎ منظور حفاظت زندان‎های کشور در مقابل شیوع ویروس کرونا تهیه و به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

 

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت: گزارشی از تشخیص کرونا در زندان نداشته‌ایم

 

همچنین کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در مورد تمهیدات اندیشیده‌شده در  پادگان‌ها و زندان‌ها در جهت پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید گفت: «در این زمینه باید بگویم بیمارستان‌ها و پادگان‌ها یعنی کادر بهداشتی درمانی و نظامیون در همه جای دنیا در سنگر اول ارائه خدمت هستند و قطعاً چیزی به عنوان تعطیلی آنها مطرح نیست، ضمن اینکه در همه جای دنیا در مواقعی حسب ضرورت، از حضور نظامیان برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود. در مجموع تاکنون گزارش خاصی مبنی بر تشخیص قطعی این بیماری در زندان نداشته‌ایم ولی این اتفاق ناممکن هم نیست.» 

 

سخنگوی قوه قضاییه: وضعیت زندانیان تحت رصد و مراقبت است

 

 

روز گذشته هم غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور از تمهیدات ویژه بهداشتی و قضایی در زندان‌های کشور خبر داد و گفت: «در 24 ساعت گذشته، در هر 2 بخش اقدامات خوبی انجام شده است؛ وضعیت تمامی زندانیان به صورت مستمر تحت رصد و مراقبت مناسب بهداشتی است و تیم‌های پزشکی در زندان‌ها مستقرند. خوشبختانه در مورد این افراد جای نگرانی وجود ندارد.»

 

سخنگوی قوه قضاییه همچنین به تهیه و ابلاغ دستورالعمل لازم درباره این موضوع اشاره کرده و گفت: «در روزهای گذشته دستورالعمل‌های لازم برای کاهش ورودی زندانیان و اعطای مرخصی به آنها تهیه و ابلاغ شده است.» 

 

سازمان زندان‌ها کمیته سلامت تشکیل داد

 

پیرو همین دستورات، سازمان زندان‌ها از تشکیل کمیته‌های سلامت به صورت فوق‌العاده در زندان‌ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

 

جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، با تاکید بر اینکه «ما در قبال تامین امنیت، سلامت و تربیت زندانیان حساس هستیم» گفت: «اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به زندان‌ها و اقدامات فوق‌العاده بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن روزانه و مستمر بخش‌ها و وسایل مورد نظر و قرار دادن وسایل بهداشتی در دسترس زندانیان و ارائه آموزش‌های لازم به زندانیان و زندانبانان برای خودمراقبتی و نیز تشکیل کمیته‌های سلامت در زندان‌ها برای کنترل و مراقبت از وضعیت سلامت زندانیان به صورت شبانه‌روزی برای شناسایی افراد در معرض خطر انجام گرفته؛ به نحوی که با شنـاسایی و تشخیص اولیه پزشکان زندان نسبت به جداسازی و سایراقدامات بهداشتی و درمانی افراد بدون فوت وقت اقدام شود.»

 

او خطاب به مدیران زندان‌های سراسر کشور گفت: «با توجه به شرایط فعلی از اعزام غیرضروری زندانیان به مراجع قضایی بدون هماهنگی‌های لازم خودداری کنید. همچنین تمامی بازدیدها از زندان‌ها به جز مراجع قضایی و مراجع بهداشتی و درمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود.»

 

فعلاً انتقال زندانیان متوقف می‌شود

 

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: «انتقال زندانیان به زندان دیگر فعلاً برای حفظ سلامت زندانیان متوقف و انجام ملاقات‌های خانواده‌ها تا گذر از این شرایط صرفاً با هماهنگی‌های لازم و با تدابیر بهداشتی به ملاقات‌های کابینی محدود شود.»

 

او تاکید کرد: «کنترل کامل اماکن بهداشتی، درمانی و همچنین اماکن طبخ غذای زندانیان، کنترل ویژه بر مواد غذایی در بدو ورود به زندان‌ها از جمله اقداماتی است که مدیران زندان‌ها علاوه بر رویه‌های جاری بهداشتی و درمانی باید اجرا کنند.»

 

جهانگـیر با اشـاره به بخشنامه صـادرشـده در خصوص رصـد کامل وضعیت سلامت زندانیان و معاینه افراد مشکوک خواستار ارائه گزارش روزانه توسط مدیران کل استان‌ها در خصوص وضعیت سلامت زندانیان و اقدامات انجام‌شده برای آنها شد.

 

زندانیان جدید معاینه پزشکی می‌شوند

 

احمد افروز، روابط عومی سازمان زندان‌ها، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، نیز به برخی از این موارد اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر مهم‌ترین موضوع برای ما حفظ سلامت زندانیان است. پیرو تصمیمات اتخاذشده تمام تدابیری را که در این زمینه اندیشیده شده اجرا می‌کنیم و در واقع همان کنترلی که در جامعه وجود دارد در فضای زندان اجرا خواهیم کرد.»

 

او درباره شیوه استفاده از وسایلی همچون دستبندها و احتمال آلوده بودن‌شان گفت: «نکته مهم اینکه در شرایط فعلی تمامی لوازم مرتبط با زندانیان به طور مداوم ضدعفونی می‌شود. اما به غیر از این موضوع و بر اساس دستورات ارائه‌شده، رفت‌وآمدها و صدور بازداشت‌ها کاهش پیدا کرده تا استفاده از این لوازم هم ضرورت پیدا نکند.»

 

افروز همچنین درباره شرایط ورود زندانیان جدید توضیح داد: «تمامی افرادی که بخواهند وارد زندان بشوند به طور دقیق مورد معاینه و ویزیت پزشکی قرار می‌گیرند.»

 

به گفته روابط عمومی سازمان زندان‌ها، تا به امروز هیچ مورد ابتلایی به ویروس کرونا در زندان‌ها مشاهده نشده است./ اعتماد آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر