کد خبر: 79569
A

چرا تا کنون نتوانسته ایم کرونا را کنترل کنیم؟!/ «برقراری مقررات منع آمد و شد» و «قرنطینه » شهرهای پر جمعیت و پر خطر؛ آخرین راه حل / اگر «قرنطینه» برای قرون وسطی است پس چرا در ووهان موفقیت آمیز و در شمال ایتالیا اجرا شد!

دکتر ابرازه صبح امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفته است: از فردا همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی های شهر مستقر و با تب سنج افراد را کنترل خواهند کرد. او مدعی شده هدف از این کار کنترل بیماری کرونا در این شهر است. دانشگاه علوم پزشکی قم در اقدامی دیر هنگام که باید حداقل چهار هفته پیش انجام می شد؛ تصمیم گرفته مانع از خروج افراد مشکوک به کرونا از شهر قم شود. ظاهراً افرادی با تب سنج قرار است در خروجی های شهر مستقر شوند. به چند دلیل می توان این کار را دیر هنگام و بیهوده توصیف کرد

چرا تا کنون نتوانسته ایم کرونا را کنترل کنیم؟!/ «برقراری مقررات منع آمد و شد» و «قرنطینه » شهرهای پر جمعیت و پر خطر؛  آخرین راه حل / اگر «قرنطینه» برای قرون وسطی است پس چرا در ووهان موفقیت آمیز و در شمال ایتالیا اجرا شد!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر ابرازه صبح امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفته است: از فردا همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی های شهر مستقر و با تب سنج افراد را کنترل خواهند کرد. او مدعی شده هدف از این کار کنترل بیماری کرونا در این شهر است. 

دانشگاه علوم پزشکی قم در اقدامی دیر هنگام که باید حداقل چهار هفته پیش انجام می شد؛ تصمیم گرفته مانع از خروج افراد مشکوک به کرونا  از شهر قم شود. ظاهراً افرادی با تب سنج قرار است در خروجی های شهر مستقر شوند. به چند دلیل می توان این کار را دیر هنگام و بیهوده توصیف کرد؛ 

دلیل اول: افراد مبتلا تا دو هفته هیچ علائم و نشانه ای مانند تب ندارد و فقط عامل ویروس هستند

دلیل دوم : از آنجایی که ورود به شهر قم و جابه جایی در این شهر آزاد است ممکن است افرادی مبتلا شده و بیماری خود را به دیگر شهروندان مبتلا کنند 

دلیل سوم : به گفته جعفر زاده ایمن آبادی نماینده رشت؛ میزان مبتلایان به بیماری کورنا بسیار بیشتر از اینهاست این نماینده مجلس دهم از مسئولان خواسته بود تا با برقراری قرنطینه مانع از انتقال بیماری به دیگر شهرها شوند( اینجا)

از سوی دیگر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس دهم هم نسبت به قرنطینه نکردن و برقرار نشدن مقررات منع آمد و شد در مناطق پر خطر هشدار داده بود. وزیر بهداشت دولت اصلاحات از مسئولان خواسته بود برای جلوگیری از شیوع کرونا در برخی شهرها مقررات منع آمد و شد تصویب شود.

 

کارشناسان و پزشکان بر این باور هستند که «تب» مرحله آخر بیماری کروناست. این گونه افراد مسلماً در طی دو هفته گذشته و در داخل شهر موجب بیماری افراد دیگر شده اند. چنانکه بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفته است«آمار وزارت بهداشت درباره مبتلایان به کرونا بر اساس موارد بستری شده در بیمارستان‌هاست.  برخی از مبتلایان با علایم خفیف در سطح جامعه پراکنده هستند» (متن کامل

بهترین راه حل برای مقابله کرونا 

مردم می پرسند آیا بهتر نبود به جای انجام اقدامات دیر هنگام با قرنطینه کردن قم و برقراری مقرارت منع آمد و شد به مدت دو هفته اجازه تحرک به ویروس کرونا را نمی دادند. 

بسیاری بر این باورند که برای بازگشت اعتماد عمومی؛ تعطیل کردن ادارات و مدارس اقدامی لازم؛ اما کافی نیست. اگر میخواهیم مانع از شیوع کرونا شویم باید به مدت «دو هفته» با برقراری منع رفت و آمد در برخی شهرها و کمک خواستن از شهروندان ابتدا گسترش ویروس را کنترل و سپس موارد ابتلا را شناسایی و بیماری را کنترل کنند.

چنانکه دکتر ابرازه قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفته است: قرنطینه خانگی را بهترین روش برای جلوگیری از شیوع این ویروس دانست و از مردم خواست مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت و حتی الامکان در منزل بمانند.

مسئولان برای مقابله با کرونا ابتدا باید آن را کنترل کنند؛ خود مراقبتی تنها بخشی از فعالیت های است که یک فرد به تنهایی می تواند انجام دهد، اما وظیفه دولت ها چیست؟! آنها باید ضمن بازگرداندن اعتماد عمومی مردم شهرهای پر خطر و پر جمعیت را به مدت دو هفته در خانه قرنطینه کنند تا بتوان آمار درستی از مبتلایان ارائه و بیماری را کنترل کرد. چنانکه چینی ها در ووهان و ایتالیایی ها در شمال این کشور  تجربه "قرنطینه در خانه به مدت محدود " را انجام داده و تا کنون موفق بوده اند. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر