کد خبر: 79809
A
دیده بان ایران عملکرد وزارت بهداشت در بحران کرونا را بررسی می کند؛

آقای وزیر ماسک های کشف شده کجاست؟!

علی رغم هشدار های جدی پس از انتشار ویروس کرونا در چین از سوی بخشهای مختلف به وزیر بهداشت ، ایشان به مراتب و مکرر اعلام کردند که جای نگرانی وجود ندارد و با ساده انگاشتن موضوع مهم ویروس کرونا زمینه ای را ایجاد کرده اند که امروز اکثر استانهای کشور درگیر این ویروس کشنده شده است .

آقای وزیر ماسک های کشف شده کجاست؟!
به گزارش دیده بان ایران؛ ویروس کرونا اکنون وارد مرحله خطرناک "همه گیری " شده است. اما واقعیت اقدام دیر هنگام وزارت بهداشت در جهت برخورد با این ویروس است
 
علی رغم هشدار های جدی پس از انتشار ویروس کرونا در چین از سوی بخشهای مختلف به وزیر بهداشت، ایشان به مراتب و مکرر اعلام کردند که جای نگرانی وجود ندارد و با ساده انگاشتن موضوع مهم ویروس کرونا  زمینه ای را ایجاد کرده اند که امروز اکثر استانهای کشور درگیر این ویروس کشنده شده است .

 

در حالی که بدیهی ترین اقدام اولیه در مقابله با بیماری های واگیردار قرنطینه محل شیوع می باشد، وزارت بهداشت  آن قدر زمان را از دست داد تا این بیماری از مرکز اولیه به همه کشور تکثیر شود . با قرنطینه مخالفت کرد در حالی که امروز اکثر کشورهای توسعه یافته در دنیا این کار را در مراحل اولیه انتشار آن را اجرایی می کنند. 
 
نکته قابل توجه برای نگارنده این است که وزیر پاسخ دهد که  آقای نمکی علیرغم اینکه اقدامات اولیه مبارزه با این بیماری واگیردار از سوی شما انجام نشد و اگر شد اندک که جای هیچ گونه دفاع ندارد ، چرا اکنون با برخی نامه نگاریها در سطح کلان کشور  نگرانی و تشویش افکار عمومی را شدت می بخشید و تلاش دارید تا کم کاریهای ها را متوجه دیگران کنید.

 

مگر نه اینکه فرماندهی مبارزه با ویروس کرونا با جنابعالی است و باید در کنار همراهی و هماهنگی سایر دستگاهها نگرانی های جامعه را بر طرف نماید نه آنکه به آن بیفزاید .

 

آقای نمکی نامه شما به رئیس جمهور درباره احتکار ماسک، در صدر اخبار قرار گرفت شما از  یک شبکه فرصت طلب بی انصاف خبر داده اید که ۲۰۰ میلیون ماسک را احتکار کرده است، چرا اطلاعات آن را در اختیار سربازان گمنام آقا امام زمان (عج ) در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و سایر دستگاههای نظارتی قرار نمی دهید تا این کشفیات در اختیار مردمی قرار گیرد که امروز برای دریافت یک ماسک ساده ساعتها معطل شده و در نهایت مبلغی گزاف را پرداخت نمایند .

 

وزیر محترم بهداشت در تاریخ ششم اسفندماه سال جاری وزارت بهداشت اعلام کرد که ایران  دو میلیون ماسکی که به چین داده است  و این رقم عدد بالایی نیست و مدعی شده تولید یک روز ماسک در کشور است. وزیر بهداشت گفته است" ما برای تولید و تامین ماسک بیمارستانهای کشور مشکل نداریم" ( روابط عمومی وزارت بهداشت 6 اسفندماه 98 ) 

 

وزیر محترم؛ آقای شانه ساز معاون شما  در جلسه وزارت صمت با تولید کنندگان مواد شوینده و ضدعفونی که با حضور سخنگوی دولت و وزیر صمت برگزار شد همراهی وزارت صمت با وزارت بهداشت را در تامین سلامت مردم ستود و از نقش آن گفت.

 

رییس هیات امنای ارزی هم می گوید :تمام ماسک های کشور را می خریم و برای توزیع رایگان در اختیار معاونت وزارت بهداشت قرار می دهیم !

 

آیا اخبار و اظهار نظرهای مجموعه خود را رصد می کنید ؟ 
 
اقای وزیر بهداشت نگاهی کوتاه به کشفیات چند روز اخیر دستگاه مرتبط با احتکار نشان می دهد چرخه توزیع  زیر نظر شما مشکل دارد و نمی توانید به راحتی این چرخه را هدایت نمایید، به این آمار توجه کنید :
 
1- خبرگزاری موج در تاریخ 7 و 11اسفندماه از رقم 760 هزار ماسک در خیابان فاطمی و هفت چنار خبر می دهد 
2- مدیرکل تعزیرات استان تهران در 11 اسفندماه از کشف 5 میلیون ماسک در یک هفته خبر می دهد، 
3- سردار رحیمی در تاریخ 6 اسفندماه خبر از کشف دو محموله به تعداد 2 میلیون و 500 هزار ماسک می دهد ( ایسنا )

 

5- ششم اسفندماه 98 خبرگزاری مهر خبر از کشف 8 میلیون و 500 هزار ماسک می دهد .
 
6- دهم  اسفندماه خبرگزاری تسنیم به نقل از سردار مقیمی رییس پلیس امنیت اقتصادی خبر از کشف 16 میلیون تجهیزات پزشکی شامل ماسک ، دستکش و مواد ضد عفونی می دهد .
 
7- ایرنا در 7 اسفندماه به نقل از سازمان اطلاعات سپاه قزوین خبر از کشف 2 میلیون ماسک در این استان می دهد.
 
8- دوازدهم  اسفندماه سردار حسن زاده فرمانده سپاه حضرت سید الشهدا استان تهران خبر از کشف دو انبار 28 میلیونی تجهیزات پزشکی شامل ماسک اتاق عمل ساده و سایر ملزومات پزشکی می دهد .
 
9- خبرگزاری ایرنا نیز در 13 اسفندماه به نقل از رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان خبر از کشف 6 میلیون و 400هزار ماسک داد و اعلام کرد که این رقم ماسک کشف شده  در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
 
در کنار این اخبار مهم و قابل تحسین از زحمات دستگاههای امنیتی و نظارتی خبر کشف 5 میلیون ماسک در انبارهای شرکت دیجی کالا منتشر میشود.شاید برخی از این آمار در مقیاس ضعیف تکرار باشد اما این کشفیات کجاست ، چرا دراختیار مردم قرار نمی گیرد؟
 
  از سوی دیگر  ملکی، مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز در خصوص واردات ۵۰ میلیونی ماسک توسط این نهاد به کشور اعلام کرده است  خوشبختانه این میزان ماسک را از کشورهای اروپایی خریداری کرده ایم و در مرحله اول شب یکشنبه ۱۷ میلیون ماسک به کشور واردشده که آنها را در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهیم داد تا به نحو احسن در کشور توزیع کند.
 
سازمان اطلاعات سپاه،  سازمان تعزیرات و پلیس امنیت اقتصادی ناجا نیز از کشف گسترده تجهیزات بهداشتی احتکار شده در کشور خبر می دهند اما مجموع کشفیات آنها خیلی کمتر از ۲۰۰ میلیونی است که جنابعالی  اعلام کرده اید از سوی دیگر، وزارت صنعت و وزارت دفاع هم از تولید ۲۴ ساعته تجهیزات بهداشتی خبر می دهند. گمرک هم صادرات تجهیزات بهداشتی را ممنوع کرده و حتی قرار شده کالاهای صادراتی که قبلا مجوز صادرات را دریافت کرده اما هنوز به مقصد نرسیده اند، به کشور بازگردانده شوند. با همه این اقدامات، اما همچنان در داروخانه ها و بازار خبری از دستکش و ماسک و مایع ضدعفونی کننده نیست یا به مقدار محدود و با قیمت های بالا عرضه می شود. 
پس چرا ماسک کم است؟
 
چه دلیلی برای این امر وجود دارد، کارشناسان می گویند اگر قوانین مربوط به ساماندهی نظام توزیع دارو و تجهیزات بهداشتی در کشور به طور کامل اجرا می ش ، اکنون وزارت بهداشت به طور دقیق اطلاعات و آمار همه لوازم بهداشتی از تولید تا توزیع و انبارداری را در اختیار داشت و کسی نمی توانست اقدام به احتکار این کالاها کند.
 
بر اساس قوانین موجود، دولت مکلف بود با   راه اندازی سامانه های جامع تولید، توزیع، انبارداری و فروش و الزامی کردن طرح کد رهگیری، وضعیت دارو و لوازم بهداشتی را در هر مرحله از این چرخه به طور آنلاین رصد کند. اگر این سامانه ها راه اندازی شده بود، کسی نمی توانست حتی یک عدد دستکش را احتکار کند.
 
شما در حالی  پس از ۱۰ روز از بحران کرونا، نامه ای به رئیس جمهور ارسال می کنید که برای مقابله با قاچاق و ایجاد شبکه توزیع مناسب ده سال پیش قانونی برای الکترونیکی کردن شبکه تولید و واردات تا عرضه و مصرف تصویب شد، اما هیج گاه در وزارت شما اجرایی نشد .

 

وزارت بهداشت تحت امر جنابعالی اعلام کرده اطلاعی از ماسک های انباشته شده ندارد و تنها دلیل اصلی این موضوع عدم اجرای اسناد بالادستی درباره پرونده الکترونیک سلامت است. چرا ؟
 
از سوی دیگر سامانه های وزارت بهداشت آمار دقیقی از تولید و شبکه فروش دارد و از زمان انتشار این ویروس در چین باید نظارت های خود را در این زمینه افزایش می داد تا شبکه توزیع و فروش نتواند در این بخش تخلفی مرتکب شودکه نکردید.
 
با شیوع و همه گیر شدن ویروس کرونا در چین و احتمال شیوع آن در کشورمان، ابتدا می بایست تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی را تجهیز می کردید که نکردید، شما که از مراودات بالای اقتصادی و سیاسی ایران با کشور چین با خبر بودید .

 

تصمیم جنابعالی در نامه ای که اعلام کردید تمام تولید در اختیار هیات امنای دانشگاههای علوم پزشکی قرار گیرد باعث اعتراض خیلی از فعالان قرار گرفت اما شما توجه ای نکردید؟  از طرف دیگر وزارت بهداشت مدتی جلوی عرضه این محصولات در داروخانه ها را گرفت که به شدت به این موضوع اعتراض شد اما شما توجه ای نکردید؟ عدم توزیع در داروخانه مردم را نگران کرد و محترکان را به فکر احتکار .

 

آقای وزیر ، لطفا شفاف سخن بگوییم ، از تمام دستهای پشت پرده رونمایی کنید ، تولید کنندگان را زیر سوال نبرید و با مستندات هر شخص ، وزارت خانه و یا مقام ارشد دولتی که سد راه ارایه خدمات پزشکی به مردم نجیب ، شریف و مظلوم ایران است را اعلام کنید ، بگذار مردم بدانند، نامه نگاری دردی را دوا نمی کند اقدام کنید .
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر