کد خبر: 80170
A

مصرف الکل دست‌ساز برای مقابله با کرونا جان 36 نفر را گرفت/ مرگ الکلی از ترس کرونا

چند روزی است که فیلمی در فضای مجازی منتشر می‌شود که در آنها ادعا شده است قربانیان مشروبات دست‌ساز، به خاطر مصرف ترکیب الکل صنعتی و وایتکس جان باخته‌اند. انتشار‌دهندگان این فیلم مدعی شده‌اند اگر داخل الکل صنعتی مقدار کمی وایتکس ریخته شود، رنگ آن سفید می‌شود و سوء‌استفاده گران با این اقدام الکل متانول را به جالی اتانول فروخته‌اند.

مصرف الکل دست‌ساز برای مقابله با کرونا جان 36 نفر را گرفت/ مرگ الکلی از ترس کرونا
به گزارش دیده بان ایران؛ در تب و تاب مقابله با ویروس کرونا، طی چند روز اخیر خبر قربانی‌شدن برخی هموطنان که برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس الکل دست‌ساز مصرف کرده بودند؛ سرتیتر اخبار شد. این در حالی است که شمار این قربانیان به 36 نفر در کشور رسیده است. بر‌اساس اعلام پزشکان احتمال افزایش این آمار، وجود دارد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم؛ نگرانی از ابتلا به کرونا این روزها بازار مصرف ویتامین‌های مختلف و برخی مواد غذایی را داغ کرده است. اما در این میان عده‌ای به شیوه عجیب مرگباری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس روی آوردند که همین باعث به وجود آمدن موج جدیدی از مشکل و بحران در جامعه شده و این روش فاجعه‌بار، مصرف خوراکی الکل بود که تا به حال 36 قربانی در استان‌های خوزستان، تهران، البرز و مرکزی گرفته است.
ماجرا از حدود ده روز قبل با هشدارهای دکتر شاهین شادنیا، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان حکیم آغاز شد.
وی هشدار داده بود مصرف خوراکی الکل در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نه‌تنها تاثیری نداشته،بلکه ممکن است سبب مسمومیت منجر به مرگ شود.
اما توصیه‌ها جدی گرفته نشد و روز به روز بر تعداد بیمارانی که بر اثر مسمومیت به این بیمارستان مراجعه می‌کردند، افزوده شد.
دکتر شادنیا دیروزدر گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «از حدود دو هفته قبل یعنی همزمان با وقتی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، بیمارانی با این باور غلط که خوردن الکل در جلوگیری از ابتلای آنها به کرونا تاثیر دارد با مسمومیت بالا و شدید بعد از خوردن الکل به بیمارستان می‌آمدند. در اذهان برخی افراد این باور وجود داشت که محلول‌های ضدعفونی‌کننده سطوح و دست‌ها،بدن را هم ضد عفونی می‌کند و بعد از خوردن آن دچار مسمومیت شده بودند. عده‌ای هم با مصرف الکل متانول سعی داشتند خودشان را از کرونا مصون کنند. غافل از این‌که ترکیبات این مواد در بدن متابولیک سمی ایجاد کرده و باعث بروز عارضه چشمی شده و تاری دید و در مواردی حتی منجر به کوری می‌شود. اما همه ماجرا همین نیست و در برخی موارد مصرف الکل متانول باعث بروز آسیب‌های مغزی منجر به مرگ هم شد. با این سناریو، متاسفانه شاهد بروز فاجعه بار مسمومیت‌هایی بودیم که در برخی موارد برای طی روند درمانی مجبور به اقدامات تهاجمی مثل دیالیز افراد بودیم تا آسیب به کلیه را کاهش دهیم. درمان مسمومیت ناشی از مصرف متانول و مواد ضدعفونی‌کننده سخت است و در شرایطی که بیمار در حالت حاد مسمومیت قرار می‌گیرد منجر به مرگ و میر می‌شود که در این ایام شاهد سه مورد مرگ بیماران مسموم تهرانی بوده‌ایم.»
شادنیا در ادامه گفت: «بیماران مسموم اغلب بزرگسال بودند و در رده‌های سنی مختلف و جنسیت زن و مرد به بیمارستان منتقل می‌شدند.گزارش آمار مرگ و میر این مسمومان در نقاط مختلف کشور نگران‌کننده است و هر چند در این دو هفته موارد بهبودیافته هم در بین افراد مسموم وجود داشته، اما نباید از عوارض مرگبار مصرف متانول غافل بود.»
قربانیان الکل در اهواز
در حالی که مرگ سه فرد با الکل دست‌ساز در تهران جای نگرانی به وجود آورده بود، از حدود سه روز قبل هر لحظه بر تعداد بیمارانی که بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل دست ساز و تقلبی به بیمارستان‌های اهواز مراجعه می‌کردند اضافه شد و لحظه به لحظه بر تعداد قربانیان مصرف الکل‌های دست‌ساز تقلبی اضافه شد. قربانیان الکل در اهواز بیشتر از قربانیان کرونا بودند.
دکتر حسین کاملی، مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در مورد آمار قربانیان الکل دست‌ساز در این شهر گفت:«از حدود سه روز قبل، سیل مسمومانی که الکل‌های تقلبی و دست‌ساز را برای پیشگیری از کرونا مصرف کرده بودند به بیمارستان امام خمینی و بیمارستان گلستان اهواز سرازیر شد. بیماران از نقاط مختلف شهر به بیمارستان‌ها منتقل می‌شدند و با توجه به سمی بودن الکل مصرف شده، تا ظهر دوشنبه 20 نفر آنها بر اثر حاد بودن شرایط جسمی خود، جانشان را از دست دادند. در حال حاضر در بخش‌های بستری بیمارستان‌ها، تعدادی دیگر از بیماران مسموم شده با الکل بستری هستند که با توجه به وخامت حال آنها پیش بینی می‌کنیم شمار قربانیان بالاتر هم برود.»
با روندی که مرگ بر اثر مسمومیت با الکل دست ساز در استان خوزستان در پیش گرفته تعداد قربانیان آن از جانباختگان کرونا بیشتر
شده است. به‌طوری که کرونا تا دیروز در این استان جان 18 نفر را گرفته اما الکل دست‌ساز قاتل 22نفر در این استان شده است.
استفاده از الکل‌های دست ساز برای مقابله با کرونا دیروز با واکنش رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت هم رو به رو شد.  جهانپور با بیان این‌که بعضا شاهدیم که اطلاعات غلط و بیهوده‌ای از سوی افراد ناآگاه منتشر می‌شود، گفت: بعضا صحبت می‌شود که شستن و ضدعفونی دست‌ها با الکل و شوینده‌های الکلی مناسب است. این درحالی است که ما گزارشهایی را از برخی استان‌ها داشتیم که برخی افراد ناآگاه، بر اثر القای افراد ناآگاه‌تر تصور کردند که اگر الکل و تماس با آن می‌تواند سطوح یا دست‌ها را ضدعفونی کند، پس مصرف آن هم می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند.
وی ادامه داد: از طرفی با روندی که وجود دارد، فرآورده‌های الکلی تقلبی وارد بازار شده‌ است. به عنوان مثال در استان خوزستان مجموعا از زمان ورود کرونا به ایران، تا امروز حدود ۷۳ نفر ابتلای قطعی به بیماری کووید-۱۹ داشته‌ایم، اما بنابر همین القائات، افرادی به دام افتادند و ظرف دو روز گذشته ۳۳۱ نفر مراجعه ناشی از مسمومیت فرآورده‌های الکلی و آشامیدن فرآورده‌های الکلی داشته‌ایم که از این تعداد ۲۵۶ نفر بستری شده‌اند و متاسفانه ۲۰ نفر جان‌شان را بر اثر استفاده از الکل و فرآورده‌های الکلی تقلبی از دست داده‌اند که واقعا یک فاجعه است.
عصر دیروز، مصرف الکل غیر خوراکی در شهرستان‌های شوش و رامشیر خوزستان نیز جان دو نفر را گرفت.
تجمع خانواده مسمومین
دکتر پورشیخی،رئیس بیمارستان امام خمینی اهواز با انتقال تعداد زیادی از مسموم شدگان به این بیمارستان، دستور متوقف شدن ساعات ملاقات بیمارستان را برای کاهش تردد صادر کرد. یکشنبه شب در حالی که آمار قربانیان بیمارانی که به دلیل مسمومیت بستری شده بودند،بالا رفته بود؛ افرادی به‌خاطر  منع ملاقات، مقابل بیمارستان امام خمینی(ره) تجمع کرده بودند.
علی صالحی یکی از ساکنان بلوار آزادگان در مورد حال و هوای یکشنبه شب در بلوار آزادگان گفت:« خبر کور شدن دو بیمار که الکل دست ساز تقلبی مصرف کرده بودند و همچنین مرگ چند نفر از همشهری‌هایمان به خاطر خوردن الکل، مثل بمب در شهر سر و صدا به پا کرده است. شهر اوضاع طبیعی ندارد و مردم از ترس بیماری کرونا کمتر از خانه بیرون می‌آیند. با این شرایط مشاهده عده‌ای که مقابل بیمارستان تجمع کرده بودند عجیب بود. تعدادی از خانواده‌های بیماران با ترس و نگرانی جلوی در بیمارستان تجمع کرده بودند تا جویای حال بیمار خود باشند و بلوار آزادگان اهواز مملو از خانواده‌های نگران بود.»
در حالی که کادر درمان برای درمان مسمومین به تکاپو افتاده بودند، دستگاه قضایی هم توزیع کنندگان الکل‌های دست ساز تقلبی را تحت تعقیب قرار داد. علی بیرانوند، معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز در این باره گفت: مقدار زیادی مشروبات الکلی دست‌ساز کشف شده و با توجه به دستگیری متهمان احتمال می‌رود مقادیر بیشتری هم کشف شود. سودجویان با توجه به کمیاب شدن متانول، اقدام به تولید و توزیع متانول تقلبی از طریق الکل صنعتی و مواد سفید کننده، کرده‌اند.
11 قربانی در کرج
الکل‌های دست ساز تقلبی در کرج هم قربانیان خود را برجا گذاشت. صبح روز دوشنبه مرگ  11 نفر بر اثر مصرف الکل مسموم خبرساز شد.
محمد آقایاری،معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج در گفت‌وگو با جام‌جم گفت:«تعدادی مسمومیت با الکل تقلبی در استان البرز گزارش شده که تا ظهر دوشنبه هفت نفر از مسمومین جان خود را از دست داده‌اند. »معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج و سرپرست دادسرای جنایی کرج افزود: این افراد با فریب محتواهای فضای مجازی و به گمان مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کردند که پس از مسمومیت جان خود را از دست دادند.
شامگاه دیروز باشگاه خبرنگاران جوان از افزایش آمار قربانیان مصرف الکل‌های دست‌ساز در کرج به 11 نفر خبر داد.
الکل مرگبار در ساوه
رئیس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس و 17شهریور ساوه از فوت دو نفر طی 24 ساعت گذشته بر اثر مسمومیت الکلی خبر داد. دکتر الهام فرهادی اظهار کرد: دو نفر بر اثر مسمومیت به مواد الکلی به مرکز درمانی شهید مدرس ساوه منتقل شدند که قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست دادند. وی بیان کرد: فوت شدگان شامل یک مرد و یک زن بودند که به دلیل مسمومیت به مواد الکلی جان باختند و بررسی دقیق و اعلام نظر در خصوص علت قطعی مرگ آنان از سوی پزشکی قانونی انجام خواهد شد.
دکتر فرهادی افزود: همچنین سه نفر دیگر بر اثر مسمومیت الکی در این بیمارستان بستری و تحت درمان هستند و در حال حاضر حال عمومی آنان مساعد گزارش شده است.این افراد با فریب محتواهای فضای مجازی و به گمان مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت جان خود را از دست دادند.



ترکیب مرگبار
 چند روزی است که فیلمی در فضای مجازی منتشر می‌شود که در آنها ادعا شده است قربانیان مشروبات دست‌ساز، به خاطر مصرف ترکیب الکل صنعتی و وایتکس جان باخته‌اند. انتشار‌دهندگان این فیلم مدعی شده‌اند اگر داخل الکل صنعتی مقدار کمی وایتکس ریخته شود، رنگ آن سفید می‌شود و سوء‌استفاده گران با این اقدام الکل متانول را به جالی اتانول فروخته‌اند.



از ترس کرونا خودکشی نکنید
بحران جهانی ویروس کرونا باعث بروز نگرانی و مختل شدن زندگی طبیعی افراد شده است و مردم با تشویش و اضطراب ابتلا به این بیماری دست به گریبانند. اما اقدامات مرگباری که از ترس ابتلا به کرونا انجام شده است، بحران مراکز درمانی را بیشتر کرده است.
دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص عفونی، عضو کمیته کشوری کرونا،روز گذشته در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «الکل سفید می‌تواند به عنوان جایگزین آب و صابون تلقی شود و خوردن آن عوارض کشنده‌ای به دنبال دارد.در این روزهای بحرانی مقالات علمی زیادی به دست ما رسیده که در هیچ کدام آنها موضوع مصرف الکل به جهت ضدعفونی شدن بدن افراد و جلوگیری از ویروس کوید- 19 مشاهده نمی‌شود و ترکیبات الکلی نقش ضد ویروس در بدن افراد ندارند.»
دکتر مردانی در ادامه گفت:«استفاده اتانول برای ضدعفونی کردن سطوح بلامانع است.اما باید توجه داشت متانول از طریق پوست تا حدی جذب می‌شود و حتی ممکن است موجب حساسیت پوستی هم شود.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر