کد خبر: 80442
A

رفت‌وآمد روزانه ۲ میلیون نفر به شهر تهران در روزهای کرونایی/ رضا کرمی محمدی: روزهایی که ما سخت مشغول مقابله با کرونا بودیم، تلویزیون می گفت همه چیز خوب است

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با انتقاد از برخی رویه های صداوسیما در مورد اطلاع رسانی پیرامون کرونا، گفت: گاهی نحوه اطلاع رسانی در شرایطی که در شیب مبارزه هستیم مردم را سست می کند.

رفت‌وآمد روزانه ۲ میلیون نفر به شهر تهران در روزهای کرونایی/ رضا کرمی محمدی: روزهایی که ما سخت مشغول مقابله با کرونا بودیم، تلویزیون می گفت همه چیز خوب است

به گزارش دیده بان ایران؛ رضا کرمی محمدی درباره قرنطینه تهران اظهارکرد: ما از اول اسفندماه درگیر این موضوع بودیم و بحث قرنطینه از همان زمان مطرح است، اما تقریبا تا همین سه چهار روز پیش هم خیلی ها عادی زندگی می کردند و کرونا را جدی نگرفته بودند، این افراد  با حضور خود در معابر و محیط خارج از خانه مشغول توزیع و گسترش این ویروس بودند. البته باید بگویم که متاسفانه همچنان هم برخی بی توجهی ها دیده می شود.

وی درباره اینکه آیا لازم است تهران قرنطینه شود، اظهار کرد: قرنطینه ترازهای مختلفی دارد. شاید اگر می خواستیم کل شهر را جلویش را بگیریم، شدنی نبود، اما می شود جلوی خیلی از کارها را بگیریم و همین الان هم می شود. مانند اینکه رفت و آمد بیرون را کمتر و کنترل کنیم. ادارات تعطیل باشند، کارهایی بکنیم که مردم خیلی در شهر تردد نداشته باشند و ... . متاسفانه اگر این اقدامات انجام نشود، ممکن است وضعیت همینطور ادامه پیدا کند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: ما در شهرداری تهران هستیم و فاصله مان با مردم کم است، بنابراین از بسیاری از مشکلات و دغدغه ها آگاهیم، خواسته ما این است که یک تصمیم جدی گرفته شود و روی آن تصمیم بایستیم. ما هم حتما کمک می کنیم و هر تصمیمی که گرفته شود همراهی خواهیم کرد، کما اینکه تا الان هم کمک هم کردیم.

وی با اشاره به اولین جلسات پیرامون کرونا در شهر تهران، اظهار کرد: یک روز قبل از انتخابات ، در روز اول اسفند وزارت بهداشت از شهرداری خواست که وارد موضوع شویم و کمک کنیم. در همین راستا یک جلسه ای را آقای حناچی، شهرداری تهران با مسئولان وزارت بهداشت و معاونان شهرداری و ... برگزار کرد و از همان روز تا کنون چندین جلسه برای سازماندهی فعالیت های شهرداری برگزار شده و اقداماتی هم در زیرمجموعه شهرداری تهران انجام شد. اما نیاز بوده و هست که تصمیماتی از بالا اتخاذ شود.

کرمی محمدی درمورد روند کنترل بیماری اظهارکرد: اگر مردم همراه می شدند و کنترل ها انجام می شد می توانستیم امید داشته باشیم که تا ۱۵ فروردین پیک این بیماری طی شود. اگر رعایت نکنیم که متاسفانه نکردیم، بازه زمانی طولانی تر می شود و همینطور هرچه رعایت نکنیم درگیری ها بیشتر می شود.

وی درباره اینکه چه اقداماتی باید انجام می شد که نشده است، گفت: باید حتما بعد از بحران بررسی کنیم. در حال حاضر به نظرم باید اطلاع رسانی شفاف کنیم و نترسیم از مردم ، مردم پای کار هستند و رعایت می کنند. باید از وضعیت ظرفیت بیمارستان ها بیشتر به مردم آگاهی دهیم. اگر رعایت نکنیم، این احتمال وجود دارد که نزدیکان خود ما هم درگیر شوند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اینکه در حال حاضر تمام ظرفیت های اطلاع رسانی کشور برای مقابله با کرونا بسیج شده اند، گفت: من قبول ندارم که تمام ظرفیت را به کارگرفته ایم. من چین را نگاه می کردم میگفتن تمام ارگان ها در آن کشور مساله شان دیگر اقتصاد نیست و فقط کرونا است. در چین فرهنگ و مسائل فرق می کند؛ اما ما می توانستیم همانطور که مدارس را تعطیل کردیم، ادارات را هم تعطیل کنیم . می توانستیم جدی تر با مردم صحبت کنیم.

انتقاد از رویه صداوسیما در مواجهه با کرونا

کرمی محمدی ادامه داد: خاطرم هست در روزهایی که ما سخت مشغول اقدامات مقابله با کرونا بودیم،  وقتی تلویزیون را نگاه می کردیم، می گفتند همه چیز در حال خوب شدن است، حتی ما هم انگیزه مان را از دست می دادیم و می گفتیم شاید اشتباه از ماست. اینطور برخورد کردن آدم را سست می کند. ما الان در شیب مبارزه هستیم نباید کاری کنیم که مردم سست شوند.
وی ادامه داد: در جنوب شهر تهران، بسیاری از مردم زندگی عادی خودشان را دارند. درآمد خیلی ها در جنوب شهر روزانه است. این را ما باید درک کنیم و به این افراد کمک کنیم. دولت و نظام باید به این قشر کمک کنند و مطمئن باشید آنها وقتی بدانند که وضعیتشان تصمین است خوب گوش می کنند. بسیاری از کشورهای دیگر هم همین کار را کرده اند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه در شیب بحران هستیم و ممکن است به شرایط بدتری برسیم، گفت: هنوز هر روز دو میلیون نفر آدم وارد تهران می شود  و از آن خارج می شود و این ها به شهرها و استان های اطراف می روند. با توجه به ظرفیت درمانی که داریم، بیمارانی که پذیرفته نشدند هنوز در شهر هستند و دارند می چرخند و دنبال دارو می گردند.

وی افزود: باید مسائل را طوری بگویید که مردم باور کنند مشکل را. ما در مورد کرونا همه جانبه نیستیم و مسائل اقتصادی برای ما مهم است. ما باید ۲۰ روز، یک ماه  و ... مسائل اقتصادی را بگذاریم کنار و دولت و حکومت باید تصمین بدهد به مردم که نگران نباشند. در همین صداو سیما وقتی ما تو صداوسیما میخواهیم حرفی بزنیم نباید بگویند که این حرف شما باید به بخش بازرگانی برود، چون  تبلیغ شهرداری و ... می شود. تو شهرداری هم باید رعایت کنیم و انصافا هم رعایت شد و باید مسائل اقتصادی را کنار بگذاریم.

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه نظام و دولت باید به کسانی که روزانه درآمد دارند و روزانه خرج می کنند کمک کند، گفت: شهرداری بسیاری از روزبازارهایی را که شهرداری متولی آن بود، بسته است و از مردم میخواهیم که فعالیت روزبازارها را با شماره ۱۳۷ خط ۶ و شماره ۱۸۸۸ اطلاع رسانی کنند. از سوی دیگر باید هوای این افراد را هم داشته باشیم، این ها روزمرد هستند و ما باید به این موارد فکر کنیم.

وی تصریح کرد: باید بدانیم  که تصمیمات ما تاثیر آنی دارد. ممکن است در یک روز تعلل، ۵۰۰ نفر بیمار شوند و چرخه گسترش یاید. در همین راستا از مردم خواهش میکنم که ایام پایانی سال؛ به بهشت زهرا مراجعه نکنند و آن را تعطیل قلمداد کنند. هفته گذشته هم مردم رعایت کردند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر