کد خبر: 81250
A

زهرا نژادبهرام هیات رئیسه شورای شهر از تلاش برای کمک فراگیر به دستفروشان پایتخت خبر داد/ به ۴هزارو۳۶ دستفروش مبلغ یک‌میلیون تومان پرداخت کردیم

بیست‌ویکم اسفند ماه و حدود سه هفته پس از علنی‌شدن شیوع کرونا در کشور زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از انجام رایزنی با بنیاد مستضعفان برای واریز کمک معیشتی به دستفروشان پایتخت خبر داد. او حالا از تلاش برای کمک فراگیر به دستفروشان خبر می‌دهد و تهیه فهرستی کامل‌تر از تعداد دستفروشان شهری.

زهرا نژادبهرام هیات رئیسه شورای شهر  از تلاش برای کمک فراگیر به دستفروشان پایتخت خبر داد/  به ۴هزارو۳۶ دستفروش مبلغ یک‌میلیون تومان پرداخت کردیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بیست‌ویکم اسفند ماه و حدود سه هفته پس از علنی‌شدن شیوع کرونا در کشور زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از انجام رایزنی با بنیاد مستضعفان برای واریز کمک معیشتی به دستفروشان پایتخت خبر داد. او حالا از تلاش برای کمک فراگیر به دستفروشان خبر می‌دهد و تهیه فهرستی کامل‌تر از تعداد دستفروشان شهری.

به گفته او پیش از این، شورای شهر درحال رایزنی با دستگاه‌هایی مانند بنیاد مستضعفان بود تا کمک‌های مالی از این طریق به این قشر از جامعه انجام گیرد. اما پس از آن گلایه‌هایی از نحوه شناسایی دستفروشان پیش آمد و با پیگیری فعالان این حوزه مشخص شد که هم فهرست دستفروشان مشمول طرح و هم توزیع کارت‌ها توسط شرکت شهربان حریم‌بان صورت می‌گیرد.  همچنین فهرست عمدتا شامل دستفروشان پارکینگ پروانه، باب همایون و بازارچه‌های شهرداری است، نه دستفروشان بساط‌گستر خیابانی یا مترو و شفافیتی در این خدمات‌رسانی هم وجود ندارد. این درحالی است که آمار دستفروشان تهران همواره نامشخص و متغیر بوده است.

با وجود این، نژادبهرام در گفت‌وگو با «شهروند» این طرح ضربتی را طرح درستی می‌داند که هرچند فراگیر نبوده، اما توانسته در شرایط بحرانی به کمک تعدادی از مردم بیاید: «پیشنهادی که اواخر اسفند مطرح کردیم، پیشنهادی فوری بود که قرار شد براساس آمارهای موجود به آن عمل شود. طرح را به بنیاد ارایه دادیم و بنیاد هم درنهایت به ۴هزارو۳۶ دستفروش مبلغ یک‌میلیون تومان پرداخت کرد.» او می‌گوید این رقم به دستفروشان بازارچه‌های فصلی و پارکینگ پروانه و … داده شد که آماری از تعدادشان وجود داشت، احتمال خطا در آمارگیری هم همواره وجود داشته و دارد: «هیچ زمان آمار دقیقی از دستفروشان نداشته‌ایم، چون فردی ممکن است امروز دستفروش باشد و فردا نباشد. تعداد این افراد در اسفند ماه بالا می‌رود، در نتیجه قرار شد ابتدا به کسانی که شغل دائم‌شان دستفروشی است، توجه شود. این کار با وجود اینکه از نظر قانونی شغل آنها مصداق سد معبر است، اما برای کمک به معیشت‌شان در شرایط فعلی انجام شد.» به گفته نژادبهرام شورا طرح ساماندهی دستفروشان در بازارچه‌ها را مدنظر داشته که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و در شرایط فعلی هم در تلاش است تا روند کمک‌رسانی ادامه پیدا کند: «از بنیاد خواستیم تا رفع مشکل کرونا برای کمک‌رسانی به این قشر کمک‌کند، آنها هم پذیرفتند و قرار شد آمار جدیدی از دستفروشان محلات مختلف ارایه شود. یک هفته‌ای است درحال تدوین گزارش این موضوع هستیم.» این عضو شورای شهر تهران می‌گوید این آمار جدید با کمک شورایاری و شهرداری محلات درحال تدوین است و در نتیجه تعداد دستفروشان در این آمار افزایش چشمگیری خواهد داشت: «برای مثال آماری که ما از تعداد دستفروشان منطقه ۱۷ داشتیم، ۱۱۰ نفر بود، اما شهرداری منطقه ۴۰۰ نفر را شناسایی کرده، این آمار در همه مناطق افزایش بسیار داشته است.»

درحالی دستفروشان مترو و حاشیه خیابان هنوز زیرمجموعه طرح دریافت کمک معیشتی قرار نگرفته‌اند که «تسنیم» هشتم بهمن برمبنای «آمارهای غیررسمی» تعداد دستفروشان را «بیش از ۳میلیون نفر» اعلام کرد. براساس آمارهای موجود نزدیک به ۱۰هزار دستفروش در ۴۲ بازار ‌روز بساط‌گستری می‌کردند که با شدت‌گرفتن بیماری در کشور، این بازارروز‌ها به همراه دو بازار خرید و فروش پرندگان و چهار بازار معاملات خودرو تعطیل شدند تا از تجمع و حضور شهروندان و افزایش انتشار بیماری جلوگیری شود که از این تعداد هم تنها حدود ۴هزار نفر مشمول طرح قرار گرفتند.

در شرایط فعلی بسیاری از آنها که بساط اسفندماه را از دست داده‌اند و روزهای پیش‌رو هم برایشان روشن نیست، تنها امیدشان قرار گرفتن در فهرست دریافت کمک معیشتی است، فهرستی که امیدوارند این بار با شفافیت و فراگیری بیشتری تدوین شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر