کد خبر: 81469
A

معصومه ابتکار خبر داد: حمایت دولت از زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع کرونا

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، از حمایت دولت از زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع کرونا خبر داد.

معصومه ابتکار خبر داد: حمایت دولت از زنان سرپرست خانوار در شرایط شیوع کرونا

به گزارش دیده بان ایران؛ «معصومه‌ ابتکار» معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با ایلنا، در تشریح وضعیت زنان سرپرست خانواده و وضعیت مشاغل آنها در شرایط اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: معاونت زنان از بدو بحران کرونا در کشور، مکاتباتی را برای وضعیت مشاغلی که محتمل بود تعطیل شوند، انجام داد. این مکاتبات با معاون اول رییس‌جمهور صورت گرفت و در راستای اقشار آسیب‌پذیر زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار بود، به خصوص آن دسته که از کمک‌‌های معیشتی استفاده نمی‌کنند.  وی در ادامه افزود: معاون اول رییس‌جمهور دستور خوبی روی این نامه به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داد. ما از آقای شریعتمداری پیگیری کردیم و ایشان توضیحات لازم را برای روند کار، بسته‌های معیشتی برای این اقشار و اقداماتی که از توجه آنها به زنان سرپرست خانوار نشات می‌گیرد، ارایه داد.
ابتکار در پاسخ به این پرسش که این بسته‌ها شامل چه موادی می‌شوند، بیان کرد: ریز اطلاعات این بسته‌ها را باید از وزارت کار پیگیری کرد. معاونت زنان بر مبنای تکلیف خود در قبال اقشار آسیب‌پذیر زنان، اقدام لازم را انجام داده و مستمر هم پیگیری و گزارشات را دریافت می‌کنیم. همچنین معاونت به استان‌ها ابلاغ کرده است که در این شرایط به این اقشار توجهی مضاعف شود.
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور‌، بیان کرد: از اقدامات دیگر بسیج زنان سرپرست خانوار تحت پوشش طرح توانمندسازی اقتصادی و مشاغل خانگی بود که امکانات خیاطی داشتند. از آنها برای تولید ملزومات بهداشتی و ماسک‌ دعوت شد. افرادی که می‌توانستند فعالیت خود را در این حوزه‌ها متمرکز کنند، استقبال کردند و توانستند پویایی تجارت خود را در این وضعیت حفظ کنند و به جای تولیدات قبلی به روی نیازهای شرایط کنونی تغییر مسیر دهند. اغلب کسانی که این امکانات را داشتند، پای کار آمدند که از جمله به تولید ۲ میلیون قطعه ماسک و گان در یک مرحله منجر شد. یعنی از ظرفیت زنان سرپرست خانوار استفاده کرده و آنها نیز در خط مدافعان سلامت قرار گرفتند.
وی در ادامه گفت: در تمام استان‌ها این قبیل اقدامات صورت گرفت و خوشبختانه بازار خوبی را برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرد. منتها، تغییر کاربری کارگاه‌های آنها در زمان کوتاه و بحث استاندارد لوازمی که تولید می‌کرده‌اند، مشکلی بود که باید با جدیت به آن می‌پرداختیم.
ابتکار اشاره کرد: در این راستا در مدلی که اجرا می‌شود، معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده کارفرما است، جهاد دانشگاهی و دو نهاد غیردولتی مجری هستند. وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ناظر اجرای برنامه هستند.
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که زنان سرپرست ‌خانواری که هم‌اکنون تحت پوشش طرح توانمندسازی معاونت نیستند، چگونه رصد می‌شوند؟گفت: این از مشکلاتی است که مجدانه سعی می‌کنیم تا برایش چاره‌اندیشی کنیم. در حال حاضر کارگروهی تشکیل شده و یک برنامه ملی اقدام و عمل تصویب کرده است. طبق این مصوبه، برای هر دستگاهی، تکلیفی برای زنانی که سرپرستی خانوارها را برعهده دارند، تعیین شده و البته رصد موضوع در سطح ملی به وزارت کار محول شد. آن‌ وزارتخانه می‌تواند از درگاه جامعه ایرانیان افراد را شناسایی کند.
وی افزود: همچنین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت کار، تفاهم‌نامه‌ای دارند که درگاهی برای تجمیع اطلاعات زنان سرپرست خانوار در کشور ایجاد شود. این درگاه امکانی را فراهم می‌کند تا زنان در سطح استانی، شهری و روستایی رصد شوند و مشمول حمایت قرار گیرند. این کار بسیار مهمی است، زیرا خیلی از مواقع تجربه کردیم که اطلاعات دقیقی از وضعیت زنان سرپرست خانواده وجود ندارد./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر