کد خبر: 81840
A

آیا مشمولان نظام وظیفه با وجود شیوع کرونا از اردیبهشت راهی خدمت می‌شوند؟

در حالی که تنها پنج روز تا اعزام مشمولان نظام وظیفه عمومی به خدمت مانده، تغییری در کنترل بیماری کرونا در کشور رخ نداده و خطرات مربوط به شیوع این ویروس همچنان به قوت خود باقی است.

آیا مشمولان نظام وظیفه با وجود شیوع کرونا از اردیبهشت راهی خدمت می‌شوند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ سردار حسن عراقی‌زاده، معاون ستاد کل نیروهای مسلح و سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا، 12 اسفندماه سال 98 از تعویق اعزام سربازان خبر داده و گفته بود: «در این زمینه ابلاغ شده تا تمام دوره‌های آموزشی سربازان به مدت حداقل 2 ماه متوقف شود؛ یعنی مشمولان خدمت سربازی که قرار بود در روزهای آینده برای گذراندن دوره‌های آموزشی به پادگان‌های مربوطه اعزام شوند، اعزام‌شان تا اول اردیبهشت سال 99 به تعویق افتاده است.»  

 

بر این اساس، سربازانی که چند روز بیشتر به اتمام دوره‌های آموزشی‌شان باقی نمانده بود باید تا پایان دوره آموزشی و با رعایت تمام نکات بهداشتی، در پادگان‌ها می‌ماندند و یگان‌هایی هم که باید در محل ماموریت خود حضور می‌داشتند، حضورشان در محل‌های خدمت ادامه می‌یافت؛ چون به گفته عراقی‌زاده، برقراری امنیت کشور تعطیل‌بردار نبود.


اما از طرف دیگر، بخشی از دانشگاه‌های نیروهای مسلح در هفته نخست اسفند و بخشی دیگر هم در هفته بعدی تعطیل شدند.

 

از سوی دیگر، سرهنگ محمدرضا چگینی، معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی البرز، در روز 14 اسفند سال گذشته از تغییر تاریخ اعزام خبر داده و گفته بود: «تاریخ اعزام به خدمت مشمولانی که برگ آماده به خدمت در تاریخ 19 اسفندماه سال 98 را دریافت کرده‌اند به ابتدای اردیبهشت‌ماه موکول شد.»

 

54 سرباز به کرونا مبتلا شدند

 

اعزام مشمولان سربازی

 

حالا تنها پنج روز به پایان فروردین‌ماه زمان باقی است و خبری از وضعیت اعزام سربازان در ماه آینده نیست. خبرها درباره آمار کرونا در بین سربازان چندان واضح و به‌روز نیست، اما آخرین خبر از سوی ناخدا رحیمی‌پور اعلام شده است؛ رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح 19 فروردین‌ماه درباره وضعیت سربازان طی روزهای شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: «با لطف و عنایت الهی و اتخاذ تدابیر ویژه ستاد کل نیروهای مسلح در حوزه مربوط به امور سربازی و تلاش دست‌اندرکاران و کادر درمانی نیروهای مسلح تاکنون شاهد سلامت حداکثری سربازان در مراکز آموزش سربازی و پادگان‌ها بوده‌ایم. طی این مدت در تمامی مراکز و پادگان‌ها و اماکن نیروهای مسلح هیچ مورد فوتی نداشته‌ایم و از بین صدها هزار سرباز تنها تعداد 54 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این تعداد نیز اغلب در خارج از مراکز آموزشی و بیرون از محیط سربازی به این بیماری مبتلا شده‌اند که با تلاش‌ها و اقدامات مفید و مثمرثمر کادر درمانی نیروهای مسلح بحمدالله بهبود یافته و از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.» 

 

به گفته رحیمی‌پور و در راستای سلامت سربازان و کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا در جمع سربازان، اقداماتی از قبیل ارائه و اجرای آموزش‌های پیشگیری و خودمحافظتی، کوتاه بودن مدت آموزش‌ها، کاهش قابل توجه ظرفیت پذیرش سربازان جدید در مراکز آموزشی، برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌ها در فضای باز، حذف برنامه‌های تجمعی و انجام کنترل‌های لازم برای شناسایی افراد مشکوک به بیماری کرونا اتخاذ شده تا بتوان از اشاعه این ویروس در میان سربازان جلوگیری کرد.

 

سربازان راهی خدمت می‌شوند؟

 

سربازی

 

به رغم آمار اعلام‌شده از سوی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، نگرانی‌ها نسبت به اعزام جدید سربازان ادامه دارد. وضعیت سربازخانه‌ها همیشه به عنوان یکی از نقطه‌های مورد نقد، در کانون توجه اهالی رسانه قرار داشته است. اینکه اوضاع بهداشت، امکانات، تغذیه و به طور کلی سبک زندگی در آنها استاندارد نیست و در دوران بحران بیماری و شیوع ویروس، این مشکلات می‌تواند خسارات جدی جسمی و جانی بسیاری برای سربازان به همراه داشته باشد.

 

تا به این لحظه مشخص نیست که آیا اعزام اردیبهشت‌ماه سربازان طبق همان برنامه‌ اعلام‌شده اجرا می‌شود یا خیر. حتی به نظر می‌رسد مسئولان هم نسبت به این موضوعات نگرانی‌های خاص خودشان را دارند و به همین دلیل هم اطلاع‌رسانی در مورد نحوه اعزام سربازان هنوز دقیقاً اعلام نشده است. با این حساب، باید منتظر ماند و دید که نتیجه چه خواهد شد و ستاد کل نیروهای مسلح چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت./ اعتماد آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر