کد خبر: 82178
A

رقابت سازندگان و تجویز کنندگان «روغن بنفشه»، «ادرار شتر»و «فروش دعا» برای درمان کرونا/ از پدر طب اسلامی تا مدیر مرکز طب الصادق

حجت السلام تبریزیان، حجت السلام کهنسال، حجت السلام حاج فردوس، حکیم روازاده و این آخری حکیم سبیلی افرادی هستند که همه ما نام آنها در دوره شیوع کرونا کم وبیش شنیده ایم یکی خود را پدر طب اسلامی، دیگری خود را صاحب یک انجمن علمی و آموزشی با نام طب الصادق می خواند. تجویزهای این افراد متفاوت است برخی از آنها مانند حاج فردوس دعا تجویز می کنند و برخی دیگر استعمال روغن بنفشه و این آخری ادرار داغ شتر!

رقابت سازندگان و تجویز کنندگان «روغن بنفشه»، «ادرار شتر»و «فروش دعا» برای درمان کرونا/ از پدر طب اسلامی تا مدیر مرکز طب الصادق

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  اوایل فروردین‌ماه و در اوج شیوع کرونا در کشور نیز فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که ‌واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت. فرد معممی به نام مرتضی کهنسال که مدعی طب اسلامی بود به بیمارستان‌های شهرهای استان گیلان می‌رفت و توصیه‌های پزشکی درباره کرونا را به سخره می‌گرفت. او با ارائه توصیه‌هایی به بیماران مدعی بود در قالب طب اسلامی می‌تواند آنها را درمان کند. کهنسال از رفت‌وآمدهای خود در بیمارستان‌ها فیلم تهیه و در فضای مجازی منتشر می‌کرد.

عملکرد او البته با واکنش‌ها و انتقادات گسترده جامعه پزشکی همراه شد. تا جایی که سعید نمکی، وزیر بهداشت، با تقبیح عملکرد این فرد نوشت: «اگر قرار باشد دانشمندان طب سنتی و مکمل در کنار متخصصین پزشکی مدرن با هم‌افزایی عالمانه به جنبه‌های تحقیقاتی و درمانی بیماری بپردازند، این عرصه جایگاه شیادان بی‌سواد و عوام‌فریبی نیست که با پوشش طب اسلامی و ایرانی سال‌ها بر جان و مال مردم بی‌رحمانه تاخته‌اند و نابخردانه با پایمالی عرصه خرد و دانش پزشکی کشور و حتی به آتش کشیدن مستندات مرجع علمی و بین‌المللی علوم پزشکی و رفتارهای هنجارشکنانه موجبات وهن دین و علما را فراهم کرده‌اند.»

وزیر بهداشت در ادامه افزود: «این گروه کم‌خردتر و رسواتر از آن‌اند که بتوانند حتی در ساده‌ترین شرایط به عرصه آیند چه رسد به اوضاع پیچیده کنونی که دانشمندان و صاحب‌نظران جهانی معتقدند با عزمی جهانی و تلاش عالمانه شبانه‌روزی باید به این پدیده از مرحله شناخت و پیشگیری تا مراحل دارو، ساخت واکسن و درمان بیماری در کنار هم بپردازند.»

پس از این نوع واکنش‌ها و انتقادات و البته اخباری که از درگذشت برخی مریض‌هایی که توصیه‌های کهنسال را انجام داده بودند، منتشر شد در نهایت اواسط فرودین‌ماه خبر بازداشت او تایید شد.

ماجرای مردی که کتاب هاریسون را سوزاند

پیش از اینها هم عباس تبریزیان خبرساز شده بود. فردی که با سوزاندن کتاب «اصول طب داخلی هاریسون» در صدر توجهات شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. تبریزیان تخصص دانشگاهی در حوزه پزشکی نداشت و فقه و اصول خوانده بود و حتی معلوم نبود که دانسته‌هایش در طب اسلامی را از کجا فرا گرفته است. در صفحه شخصی او در اینستاگرام همه چیز، از رشد انگشت قطع‌شده با عسل در عرض ۲ ماه تا درمان ناباروری و معرفی گیاه شجاعت‌آور، به چشم می‌خورد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به ویدئو کتاب‌سوزی تبریزیان گفته بود: «از داستان کتاب‌سوزان اسکندر و یونانیان و اقوام جاهل و مغول تا جشن‌های واقعی و مستند کتاب‌سوزان نازی‌ها و عید کتاب‌سوزی کسروی در یکم دی‌ماه هر سال حکایت‌های بسیار شنیده و خوانده‌ایم، اما اکنون و مقارن با عید کتاب‌سوزان پیروان کسروی در مراسمی آیینی با فیلم و تصویر فردی به نام تبریزیان که پیروانش او را آیت‌الله می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی تجارتخانه‌ای برپا کرده است، به خود جرات داده و کتاب «اصول طب هاریسون» از کتب مرجع پزشکی را به آتش می‌کشد.»

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجار از اقدام اخیر در آتش زدن کتاب علمی به نام طب هاریسون، آن را محکوم و اعلام کرد این‌گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

به فاصله کمی از این جنجال ها خبر بازداشت تبریزیان هم رسانه‌ای شد و کانال تلگرامی دولت بهار، منتسب به هواداران  محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، از بازداشت تبریزیان خبر داد. اما پس از آن خبر بازداشت تبریزیان تکذیب شد. این فرد و فرد دیگری به نام روازاده هم اکنون هم مشغول تجویز داروهای مختلف هستند. 

حجت السلام فردوس و فروش دعا 

بعد از شیوع و مانورها روی طب اسلامی حالا فردی پیدا شده بود که در لباس دین و به اسم دین در قبال دعا، از مردم پول تلکه می‌کرد. البته به نظر می‌رسد حاج فردوسی پا را فراتر گذاشته  بود؛ هم در ازای دعا کردن از مردم پول می‌ گرفت. 

در روزهای اخیر انتقادهای گسترده‌ای به عملکرد این فرد در فضای مجازی و رسانه‌ای دیده شد. همین امر باعث شد سایت حجت السلام فردوس از دسترس عموم خارج شود.

خوردن ادرار داغ شتر 

طی روزهای گذشته فردی با انتشار ویدئویی از خود مدعی شده که می تواند کرونا را با خوردن ادرار شتر درمان کند(فیلم ) این فرد که خود را حکیم سلیمی معرفی می کند انجمن علمی آموزشی طب الصادق(ع) را اداره و در زمینه طب اسلامی و عنبیه شناسی! مشاوره و دوره آموزش برگزار می کند

 

به هر حال این روزها بازار مدعیان تخصص در طب اسلامی و ترویج خرافات داغ است، چیزی که البته تازگی ندارد، اما پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن آن برای همه موجب شده تا برخی نمونه‌ها از شهرت بیشتری برخوردار شوند و بیشتر به چشم مردم بیایند.

 

بخشی از این گزارش از اعتماد انلاین انتخاب شده است 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر