کد خبر: 82328
A

پاسخ معاونت زنان به «خواهران بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران»/ اتهام الگو قرار دادن فرهنگ غربی اتهامی تکراری و نخ نماست

اتهام الگو قرار دادن فرهنگ غربی اتهامی تکراری و نخ نماست که جایگزین ضعف استدلالات می شود و معاونت با حمایت از خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تلاش می کند شهروندان بدانند حاکمیت ایران اسلامی از آنها در مقابل خشونت و جرم دفاع می کند.

پاسخ معاونت زنان به «خواهران بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران»/  اتهام الگو قرار دادن فرهنگ غربی اتهامی تکراری و نخ نماست

به گزارش دیده بان ایران؛ معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بیانیه‌ای خطاب به شورای محترم هماهنگی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ تاکید کرد: اتهام الگو قرار دادن فرهنگ غربی اتهامی تکراری و نخ نماست که جایگزین ضعف استدلالات می شود و معاونت با حمایت از خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تلاش می کند شهروندان بدانند حاکمیت ایران اسلامی از آنها در مقابل خشونت و جرم دفاع می کند.

متن کامل بیانیه را به نقل از وبسایت این معاونت می‌خوانید:

بسمه تعالی

شورای محترم هماهنگی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ

سلام علیکم

در پاسخ به نامه بی شماره مورخ ۱/۲/۱۳۹۹ آن شورا که  فاقد نام و امضا در ذیل مطالب نیز بوده، پاسخ مربوطه از سوی روابط عمومی معاونت تقدیم می شود:

• برخلاف آنچه در ابتدای نامه ذکر شده است، در دولت رسیدگی به امورات اقشار آسیب پذیر زنان و مورد اشاره به معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده سپرده نشده، بلکه در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان  بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی و ارگان های مشابه بوده و این معاونت هماهنگی های بین بخشی را انجام می دهد. جلسات بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه مربوط به زنان سرپرست خانوار نیز جهت هم افزایی دستگاههای مسئول توسط این معاونت تشکیل می شود.

• در خصوص بودجه کلان، این معاونت از نظر بودجه و ساختار از کوچک ترین دستگاههای دولت به شمار می رود، بنابراین طرح بودجه کلان و امکانات و اختیارات فراوان نادرست است.

• با وجود ساختار محدود، یکی از فعالیت های بارز این معاونت، اطلاع رسانی و گزارش دهی مستمر و منظم به مجلس شورای اسلامی، دستگاههای نظارتی و مسئول و نیز افکار عمومی از طریق رسانه ها  است.

• در مورد دو ماه اخیر و بحران کرونا، معاونت از ابتدای اسفندماه ۹۸ طی مکاتباتی با مقامات اجرایی عالی رتبه، ضرورت توجه به اقشار آسیب پذیر زنان و خانواده ها، بخصوص زنان سرپرست خانوار را مطرح کرد. اولین دستور بلافاصله توسط معاون اول رییس جمهور برای وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی صادر شد و متعاقب پیگیری ها و جلسات، در اولویت قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار و توجه به خانوارهای آسیب پذیر در دستور دولت قرار گرفت. دو برابر شدن وام کرونایی ویژه زنان سرپرست خانوار یکی از نتایج پیگیری های معاونت بوده است.

• سیاست دوم معاونت در دو ماه اخیر تمرکز روی هزاران زن سرپرست خانوار تحت پوشش طرح توان افزایی اقتصادی و مشاغل خانگی به کارفرمایی این معاونت، نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اجرای جهاد دانشگاهی بوده تا در مواردی که امکان تغییر مسیر شغلی به سمت تولید کالاهای بهداشتی مثل ماسک، گان و مواد ضدعفونی کننده وجود دارد، محقق شود. از نیمه اسفند ماه تولید این کالاها با رعایت استانداردهای جاری آغاز شد و این اقدام جهادی در جهت تامین مایحتاج مراکز درمانی و نیز کمک به معیشت و اشتغال طیف وسیعی از زنان سرپرست خانوار رخ داد که گزارش های متعدد از این اقدام در پایگاههای اطلاع رسانی مختلف از جمله معاونت و جهاد دانشگاهی موجود است و خوشبختانه در مراجع خبری پر است.

• “قرار دادن اطلاعات زنان سرپرست خانوار بر روی سایت معاونت برای خوشایند سازمان های بین المللی”، یک اتهام واهی است که قابلیت پیگرد حقوقی دارد و هیچ سندی برای این موضوع نیست. اطلاعات مربوط به افراد از نظر دولت امری شخصی بوده و در اختیار هیچکس قرار نمیگیرد. البته آنچه که معاونت برای اطلاع مجامع بین المللی روی سایت خود به فارسی و انگلیسی  قرار داده، گزارشی با عنوان ۴۰ در ۴۰ حاوی آمار و اطلاعات چهل سال دستاوردهای پر افتخار نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان است.

•‌ استفاده از مطالب مختلف در فضای مجازی با هدف آموزش، روشنگری و اطلاع رسانی برای مردم و خانواده ها انجام می شود و روشن است که باید با طیف های مختلف ارتباط برقرار کرد. یکی از اهداف اصلی فعالیت های فضای مجازی تحکیم خانواده بوده که تلاش شده برای آن از اینفوگرافیک، پادکست، کلیپ و خلاقیت های هنری و ادبی بهره برده شود.

• از آنجا که هیچیک از فعالیت های معاونت با وجود تهدید کرونا حتی یک روز متوقف نشد، طبیعی است که از ابزاری مانند ویدئو کنفرانس برای پیشبرد امور استفاده شود.

• فراز بعدی این نامه متاسفانه دور از شان آن نهاد محترم به مسایلی خلاف واقع اشاره دارد. در حالی که موضوع عدالت جنسیتی که حکم قانونی برنامه ششم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان است، بارها در اسناد پشتیبان، توجیهی و در توضیحات به منشا قرآنی و اسلامی آن استناد شده است. شاخص های عدالت جنسیتی پس از تایید نمایندگان تمامی دستگاههای اجرایی و مشارکت آنها در مراحل تدوین، در ستاد ملی زن و خانواده تصویب و با ابلاغ دولت به عنوان گام محکم اجرایی برای رصد و پایش وضعیت زنان و راهنمای تنظیم و تصویب ۳۱ سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده در استان های کشور محسوب می شود. بدیهی است این شاخص ها منشا ایرانی و اسلامی دارد و همراستای رویکرد تمدن سازی مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب ارزیابی می شود و می تواند برای جامعه بین الملل الگویی قابل توجه و بهره گیری باشد. همچنین این شاخص ها خطوط راهنمای اسناد استانی ارتقای زنان و خانواده است که برای اولین بار برنامه ها و پروژه های اجرایی معین و مشخصی را در زمینه هر یک از نیازمندی ها و عقب ماندگی ها در سطح شهرستان ها تدوین کرده و اجرا خواهد شد.

• در مورد خشونت خانگی لازم است ابتدا مشخص کنیم که این خشونت می تواند شامل کودکان، سالمندان، معلولین و یا همسران شود که در هر صورت امری مذموم در قرآن کریم و در فقه جعفری است. در کشور ما آمار این خشونت ها از بسیاری کشورها کمتر است لیکن از دولت در یک جامعه اسلامی هیچ موردی از ظلم و تعدی چه در جامعه و چه در خانواده قابل پذیرش نیست و باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ شود. در این موضوع شما را به بیانات شفاف و صریح مقام معظم رهبری در مورد ضرورت دفاع از مظلوم در خانواده به ویژه زنان در موارد متعدد از جمله در سخنرانی شهریور سال ۱۳۷۵ شهرستان ارومیه در جمع بانوان جلب می کنیم که هنوز متاسفانه به دلیل نوع نگاههایی مانند این نامه، نظر ایشان محقق نشده است.

• اتهام الگو قرار دادن فرهنگ غربی اتهامی تکراری و نخ نماست که جایگزین ضعف استدلالات می شود و معاونت با حمایت از خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تلاش می کند شهروندان بدانند حاکمیت ایران اسلامی از آنها در مقابل خشونت و جرم دفاع می کند و می تواند برای شهروند ایرانی احساس اطمینان و ایمنی ایجاد کند و نیز مجرم و خشونت طلب را از ارتکاب جرم بترساند.

• معاونت در دولت دوازدهم در تعامل تنگاتنگ با اقشار مختلف زنان از جمله جوانان، روستاییان، کارگران، دانشگاهیان، زندانیان، فعالین اجتماعی، ورزشکاران، دانش آموزان و سایر اقشار بوده و حضور مستمر این معاونت در استان ها و شهرستان ها و روستاهای کشور مانند بازدید از حدود ۴۰ مرکز اورژانس اجتماعی، ارتباط و اشراف لازم را ایجاد می کند. طبعا  معاونت برنامه های مختلفی دارد که در پایگاه اطلاع رسانی آن در دسترس بوده و تنوع موضوعات کاری و اولویت های معاونت را به خوبی نشان می د هد. ضمن اینکه پیمایش ها و مطالعات متعدد پشتوانه اقدامات معاونت است.

• مسایل زنان خانه دار یا امنیت روانی زنان کارمند نیز در همان شاخص های عدالت جنسیتی مورد توجه قرار گرفته و انشاالله با اجرای آن مشکلات قبلی رفع می شود. ضمن اینکه تقاضا دارد از عنوان زن بی سرپرست استفاده نشود که شایسته مقام زن نبوده و نیز نشانگر عدم اشراف بر ادبیات مسائل زنان است.

• معرفی و حمایت از اورژانس اجتماعی با یک پیامک که متاسفانه عده ای را برآشفته کرده، نه کاری در میدان اپوزوسیون، بلکه نشانگر قدرت و توانمندی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت آسیب های اجتماعی و برخورد با خشونت و بی اخلاقی در خانواده و جامعه است. وارونه جلوه دادن دستاوردهای نظام بزرگترین خدمت به دشمنان قسم خورده انقلاب است.

• خروجی عملکرد معاونت مستمرا در پایگاه اطلاع رسانی آن منعکس می شود.

• ضمن تشکر از نصایحی که مطرح  کردید، شما را به آیاتی از سوره حجرات که مبانی اخلاقی جامعه اسلامی را متذکر می شود فرا می خوانیم:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ ﴿٦﴾ ای اهل ایمان! اگر فاسقی خبری برایتان آورد، خبرش را بررسی و تحقیق کنید تا مبادا از روی ناآگاهی، گروهی را آسیب و گزند رسانید و بر کرده خود پشیمان شوید.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰ أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَىٰ أَنْ یَکُنَّ خَیْرًا مِنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ ۚ وَمَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿١١﴾ ای اهل ایمان! نباید گروهی گروه دیگر را مسخره کنند، شاید مسخره شده ها از مسخره کنندگان بهتر باشند، ونباید زنانی زنان دیگر را [مسخره کنند] شاید مسخره شده ها از مسخره کنندگان بهتر باشند، و از یکدیگر عیب جویی نکنید و با لقب های زشت و ناپسند یکدیگر را صدا نزنید؛ بد نشانه و علامتی است اینکه انسانی را پس از ایمان آوردنش به لقب زشت علامت گذاری کنند. و کسانی که [از این امور ناهنجار و زشت] توبه نکنند، خود ستمکارند.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا ۚ أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ ﴿١٢﴾ ای اهل ایمان! از بسیاری از گمان ها [در حقّ مردم] بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمان ها گناه است، و [در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند] تفحص و پی جویی نکنید، و از یکدیگر غیبت ننمایید، آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ بی تردید [از این کار] نفرت دارید، و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است.

همچنین آیه ۱۳ این سوره که پرچم عدالت جنسیتی در قرآن کریم است و می فرماید:

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ﴿١٣﴾ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و ملت ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. بی تردید گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. یقیناً خدا دانا و آگاه است.

راهکار پیشنهادی ما کاملا شفاف است؛ تحقق  شاخص های عدالت جنسیتی و اسناد ارتقا وضعیت زنان و خانواده در استان های کشور که مطابق با نیازها و مشکلات هر شهر و شهرستان تنظیم شده است.

یقینا به سرمایه های عظیم جوانان ایرانی با همه تنوع و گوناگونی فرهنگ ها و سلایق یقین داریم و تا کنون نیز تلاش شده همه سرمایه های کشور را در برنامه ها در نظر بگیریم.

روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر