کد خبر: 82373
A

غذاهای بهاری کرمانشاه ثبت ملی می‌شوند

مسوول ثبت آثار ملی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه از آغاز برنامه تهیه پرونده ثبت ملی غذاها و نان‌های محلی استان که با گیاهان خوراکی بهاری پخت می‌شوند، خبر داد. کنگر، زو، پیچک، سورانه، شنگ، پاغازه، گیلاخه، ریواس و قارچ از جمله این گیاهان هستند که از دیرباز بخشی از تغذیه و خوراک مردم ساکن در روستاها و شهرهای استان را به‌ ویژه در فصل بهار تشکیل می‌دهند. برای تحقق این هدف در گام اول نحوه پخت آش «گیلاخه» که از گیاه گیلاخه در منطقه کرندغرب درست می‌شود را در برنامه قرار دادیم و پس از تکمیل پرونده آن را به وزارتخانه ارسال کردیم تا در شورای ثبت آثار ملی وزارتخانه مورد داوری قرار گرفته و به ثبت ملی برسد.

غذاهای بهاری کرمانشاه ثبت ملی می‌شوند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روابط عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه روز چهارشنبه به نقل از اکرم طهماسبی اعلام کرد: شرایط مناسب آب و هوایی و چشمه‌سارهای جوشان در استان باعث شده تا هرساله در فصل بهار رویش گیاهان خوراکی و دارویی زیادی را در دشت‌ها و کوه‌های شهرستان‌های مختلف داشته باشیم.

وی تصریح کرد: کنگر، زو، پیچک، سورانه، شنگ، پاغازه، گیلاخه، ریواس و قارچ از جمله این گیاهان هستند که از دیرباز بخشی از تغذیه و خوراک مردم ساکن در روستاها و شهرهای استان را به‌ ویژه در فصل بهار تشکیل می‌دهند.

مسوول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه بابیان اینکه مردم استان با استفاده از این گیاهان خوراکی غذاها، آش‌ها و نان‌های محلی خوشمزه‌ای تهیه می‌کنند، عنوان کرد: با توجه به اینکه قدمت پخت برخی از این آش‌ها و نان‌ها بسیار طولانی بوده و به‌ نوعی میراث معنوی برجای‌ مانده از پیشینیان ما هستند، برای همین از سال گذشته برنامه ثبت ملی آن‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

طهماسبی تصریح کرد: برای تحقق این هدف در گام اول نحوه پخت آش «گیلاخه» که از گیاه گیلاخه در منطقه کرندغرب درست می‌شود را در برنامه قرار دادیم و پس از تکمیل پرونده آن را به وزارتخانه ارسال کردیم تا در شورای ثبت آثار ملی وزارتخانه مورد داوری قرار گرفته و به ثبت ملی برسد.

وی اضافه کرد: اکنون هم با توجه به شروع فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی در نظر داریم تا با فیلم‌برداری از محل رویش، تهیه و نحوه پخت خورشت کنگر و نان پیچک و کلانه، پرونده آن‌ها را برای ثبت ملی آماده کرده و به وزارتخانه ارسال کنیم.

مسوول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه بابیان اینکه ثبت ملی سایر غذاها و خوراکی‌های محلی هم که با گیاهان بهاری پخت می‌شوند در دستور کار قرار گرفته است، افزود: هرچند ممکن است غذاهایی که با گیاهان خوراکی در کرمانشاه پخت می‌شود در استان‌های هم‌جوار هم آن‌ها را داشته باشیم، اما نحوه پخت آن‌ها در هر منطقه متفاوت است و از این نظر مشکلی برای ثبت ملی آن‌ها نداریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر