کد خبر: 82495
A

کامبیز نوروزی: دولت از خدا می‌خواهد که روزنامه‌ها تعطیل شوند

یک خبرگزاری مستقل وقتی خبری کار می‌کند، به خاطر آن خبر ده‌ها تلفن می‌شود که چرا این مطلب را کار کردید. این روندی است که چند سال است طول کشیده و رسانه‌های ما دارند به نقطه‌ی کما می‌رسند، دولت هم از همه‌ی جهات کلا بی‌اعتنا است. گاهی تصور می‌شود که چه بسا دولت از خدا می‌خواهد که روزنامه‌ها تعطیل شوند، اینقدر بی‌اعتنایی زیاد است.

کامبیز نوروزی: دولت از خدا می‌خواهد که روزنامه‌ها تعطیل شوند

به گزارش دیده بان ایران؛ کامبیز نوروزی با انتقاد به نگاهی که نسبت به رسانه وجود دارد گفت: «جامعه‌ی روزنامه‌نگاری ایران با یک مشکل جدی مواجه است و آن هم  نوع نگاه مقام‌ها به روزنامه‌نگار است. کماکان توقعی که از روزنامه‌نگار و رسانه می‌رود این است که رسانه بوقی باشد برای تبلیغ مقامات. وقتی هم که رسانه یا خبرنگار بخواهد یک موضع مستقل از آن بگیرد، گاهی با نسبت‌های ناروا، توهین یا بی‌مهری‌هایی مواجه می‌شود.

در چند وقت اخیر بین روزنامه‌نگاران حوزه‌ی محیط زیست و بعضی مقام‌های سازمان محیط زیست گفت‌وگوهای ناخوشایندی در گرفت. از طرف روابط عمومی سازمان محیط زیست عباراتی نسبت به روزنامه‌نگاران به کار رفت که شایسته نبود. تحمل اینگونه مسائل برای روزنامه‌نگاران سخت است. روزنامه‌نگار ایرانی به اندازه‌ی کافی از همه سو تحت فشار فعالیت می‌کند، مشکل امنیت شغلی، مشکل امنیتی و مشکل معیشتی دارد. طبیعی است توقع داشته باشد که احترام حرفه‌ای او رعایت شود.

نه روزنامه‌نگار و نه رسانه بلندگوی دستگاه‌های حکومتی نیستند. توقع ما این است که دستگاه‌های حکومتی موقعیت روزنامه‌نگار را درک کنند و به زبان رسانه با روزنامه‌نگار روبه‌رو شوند و از گفتن کلماتی که ناخوشایند است و ممکن است باعث سوءتفاهم شود خودداری کنند.»

او با اشاره به ماجرای زینب رحیمی اضافه کرد: «خانم رحیمی در یک توییت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. از طرفی خبرگزاری ایسنا یکی از خبرگزاری‌های خیلی خوب کشور است. شاید ایسنا از نظر میزان استفاده‌ی اخبار و گزارش‌ها بین رده‌ی یک و دو باشد. ایسنا مدیریت آن و همکارانی که در ایسنا فعالیت می‌کنند بسیار محترم هستند. ایسنا دو دهه است که در سطح قابل قبول و خوب فعالیت می‌کند. چیزی که انتظار می‌رود این است که رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های خوب و محترم و معتبری مثل ایسنا با تحمل بیشتری اینگونه چالش‌ها را در خودشان حل و فصل کنند که روزنامه‌نگاران به مشکل برنخورند. رابطه‌ی تعاملی بین مدیریت و تحریریه همیشه یکی از مسائل مهم اداره‌ی هر موسسه‌ی رسانه‌ای است.

گویا ایسنا گفته که قطع همکاری خانم رحیمی اخراج نبوده و ربطی هم به این موضوع ندارد ولی به هرحال خیلی بهتر است که این قبیل تصمیمات و اقدامات در چارچوب‌هایی اتفاق بیافتد و با هوشمندی و دقت بیشتری که هم موسسه‌ی رسانه‌ای و هم روزنامه‌نگار در فضای آسوده‌تری فعالیت کند. من امیدوارم با هوشمندی‌ای که در مدیریت ایسنا سراغ دارم و در صداقت حرفه‌ای‌ای که در خانم رحیمی می‌شناسم این مساله حل شود.»

نوروزی در پایان افزود: «این یکی از مواردی است که روزنامه‌نگار با آن سروکار دارد. متاسفانه از یک سو موسسات رسانه‌ای ایران از جهات مختلف مشکل دارند و در سال‌های اخیر مشکلات شدید اقتصادی هم به آن اضافه شده، فشارهای امنیتی به موسسات خیلی زیاد است و از همه طرف از آنها توقع دارند. متاسفانه توقعاتی که مقامات دولتی از رسانه‌ها دارند خیلی زیاد است. همه‌ی اینها دست به دست هم داده و فعالیت رسانه‌ای را در ایران با بحران روبه‌رو کرده است. خیلی از روزنامه‌ها در آستانه‌ی تعطیلی قرار دارند و دولت به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد و هیچگونه توجهی برای حل و فصل آن ندارد.

موضوع این اخراج موضوع تازه‌ای نیست؛ مشابه آن زیاد داشتیم ولی این موضوع به دلایلی بیشتر خبری شد ولی یک موضوعی است که به کررات اتفاق افتاده، اخراج روزنامه‌نگاران یا مشکلات سیاسی‌ای که برای رسانه‌ها درست می‌کنند و فشارهای سنگینی که وجود دارد زیاد است. یک خبرگزاری مستقل وقتی خبری کار می‌کند، به خاطر آن خبر ده‌ها تلفن می‌شود که چرا این مطلب را کار کردید. این روندی است که چند سال است طول کشیده و رسانه‌های ما دارند به نقطه‌ی کما می‌رسند، دولت هم از همه‌ی جهات کلا بی‌اعتنا است. گاهی تصور می‌شود که چه بسا دولت از خدا می‌خواهد که روزنامه‌ها تعطیل شوند، اینقدر بی‌اعتنایی زیاد است و هیچ همتی برای حل و فصل این موضوع وجود ندارد.»/ انصاف نیوز

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر