کد خبر: 82944
A

حناچی: اداره تهران روزانه به ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

پیروز حناچی: مدیریت شهری در دوره جدید نمی‌خواهد به هر شکلی درآمدزایی کند و چارچوب‌هایی دارد. به همین دلیل امروز شرایط مالی سختی را تجربه میکنیم. اداره شهرداری تهران حداقل نیاز به اعتبار روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومانی دارد، با این وجود شهرداری در دوران کرونا فعالیت خود را ادامه داد؛ برای نمونه ناوگان حمل و نقل عمومی با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کرد، در حالیکه تنها ۱۰ درصد مسافران همیشگی از آن استفاده می‌کردند.

حناچی: اداره تهران روزانه به ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پیروز حناچی، شهردار تهران در دیدار و گفتگو با تعدادی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه سال گذشته با تحریم‌های جدید میزان درآمد دولت از نفت، به حداقل رسید و شهرداری تهران هم تحت تاثیر این فضا قرار گرفت، گفت: مدیریت شهری در دوره جدید نمی‌خواهد به هر شکلی درآمدزایی کند و چارچوب‌هایی دارد. به همین دلیل امروز شرایط مالی سختی را تجربه میکنیم. اداره شهرداری تهران حداقل نیاز به اعتبار روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومانی دارد، با این وجود شهرداری در دوران کرونا فعالیت خود را ادامه داد؛ برای نمونه ناوگان حمل و نقل عمومی با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کرد، در حالیکه تنها ۱۰ درصد مسافران همیشگی از آن استفاده می‌کردند.

وی درباره این نقد که «شهرداری تهران هزینه هایش بالاست» گفت: این انتقاد وارد است و تلاش شده است که این مشکل تا حدودی برطرف شود بدنه شهرداری سنگین است هر چند که حقوق بگیران شهرداری از ابتدای مدیریت جدید از ۶۷ هزار به ۶۲ هزار نفر رسیده، اما باید در این زمینه با رعایت تمام جوانب اخلاقی و انسانی بیشتر تلاش کنیم. 

شهردار تهران با اشاره به ارائه لایحه دوفوریتی به شورای شهر تهران برای رفع موانع مالی شهرداری تاکید کرد: ما به دنبال کسب درآمد به هر بهانه‌ای نیستیم چرا که بعضی مسیرهای درامد زایی به شهر آسیب می‌زند.

حمایت شهرداری از استارت‌آپ‌ها

شهردار تهران درباره «همکاری و حمایت از استارت آپ»‌ها گفت: سیاست مدیریت شهری حمایت از استارت آپ‌ها است همین راستا ما پیگیر «هوشمندسازی ارائه خدمات شهری» در شهر تهران هستیم. حتی لایحه‌ای برای حمایت از آن‌ها آماده و به شورای شهر تهران ارائه شده است. 

سرای محلات باید مطالبات مردم را به مدیریت شهری منتقل کنند 

حناچی درباره «درآمدزایی از سرای محلات» گفت: از سرای محلات به اندازه‌ای که باید، درآمد مالی کسب نمی‌شود و مکانیزم‌های فعلی برای درآمدزایی موثر نیست. به نظر می‌رسد نهادهای مدنی باید بیشتر تلاش کنند و خواسته‌های مردم را به مدیریت شهری منتقل کنند تا تبدیل به تصمیمات اجرایی شود. در عین حال باید قبول کرد که نزدیکتر از این سراهای محلات به مردم در شرایط فعلی وجود ندارد که اطلاعات بسیار خوبی از شهروندان دارند و می‌توان از آن برای خدمات دهی بیشتر به شهروندان استفاده کرد.

ساخت و ساز به معنی شهرفروشی نیست 

شهردار تهران درباره تراکم فروشی توضیح داد: می‌توان شهر را با ساختن اداره کرد، اما نباید خارج از برنامه تراکم فروخته شود. شهرداری در دوره مدیریت جدید تلاش کرده است هم طبق برنامه تراکم بفروشد و هم آن را به قیمت واقعی و نه به نصف قیمت و ارزان ارائه دهد. هم اکنون در تهران قیمت تراکم معادل قیمت زمین است. در این زمینه شهرداری به سمت تعادل حرکت می‌کند. 

لوایح درآمدزا برای شهرداری

حناچی به درآمدهای پایدار جدید شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: دو لایحه در مجلس تصویب شد یکی لایحه درآمدهای پایدار که به زودی ایرادهای وارده شورای نگهبان بر آن برطرف خواهد شد و دیگری مالیات بر ارزش افزوده است که از یک سوم درآمد مالیات بر ارزش افزوده، به ۴ از ۹ درصد رسید و مطمئنا این دو لایحه در افزایش درآمد شهرداری در شرایط عادی تاثیر خواهد داشت. 

تهران مقصد گردشگری است 

وی به «تبدیل تهران به عنوان یک مقصد گردشگری» اشاره کرد و گفت: تهران از نظر جاذبه گردشگری چیزی کم ندارد، اما در زمینه شناساندن آن به مردم کم کاری شده، مدیریت شهری تلاش کرد در دوره جدید موزه‌های جدیدی راه اندازی کند و قطعا اگر تهران تبدیل به مقصد گردشگری تبدیل شود بسیاری از مشکلات شهر برطرف خواهد شد و درآمدهای خوبی هم به شهر تهران تزریق خواهد شد. 

۱۶۷ تومان هزینه امحای هر کیلو زباله

حناچی درباره «کسب درآمد از زباله» و «ورود بخش خصوصی به این حوزه» گفت: زباله در تهران اکنون هم دست پیمانکار است، اما باید پذیرفت بازیافت زباله مسیر طبیعی خود را طی نمی‌کند. مبنای طرح جامع پسماند که قرار است اجرا شود این است که زباله تولید شده را اول ارزش گذاری و بعد برای آن برنامه ریزی می‌کند. سرانه زباله در کشور بر خلاف تبلیغی که می‌شود خیلی بالا نیست. در عین حال ارزش زباله‌های همه مناطق شهر یکی نیست مثلا ارزش زباله‌های منطقه یک با ۱۲ اساسا قابل مقایسه نیست. قیمت متوسط امحای زباله کیلویی ۱۶۷ تومان است که رقم نسبتا بالایی است.

۶۰ درصد اتوبوسرانی خصوصی است

حناچی درباره «خصوصی سازی اتوبوسرانی» گفت: درحال حاضر ۶۰ درصد اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است، اما مشکل این بخش یارانه بالایی است که پرداخت می‌شود و مدیریت شهری به دلیل برخی مخالفت‌ها و شرایط اقتصادی کشور اجازه ندارد این یارانه را تعدیل کند. 

پیشنهادی برای جایگزین پلمپ واحد 

او همچنین پیشنهادهایی مانند اجاره پلاک مسکونی هایی که استفاده اداری می‌شوندرا قابل تامل خواند و گفت: این پیشنهاد خوبی است و بهتر از پلمپ واحد است که فعلا اجرا می‌شود.

از پیشنهادهای منجر به درآمدزایی نمایشگاه آفتاب استقبال می‌کنیم 

حناچی درباره استفاده از نمایشگاه آفتاب  گفت: مدیریت شهری قصد داشت نمایشگاه‌های ملی را به این مجموعه منتقل کند، اما اگر اتاق بازرگانی تهران بتواند این مجموعه را با پیشنهادهای خود به درآمدزایی برساند مدیریت شهری از آن استقبال می‌کند. 

تنها ۱۵ درصد بیلبوردهای تبلیغاتی متعلق به شهرداری است

وی در پایان درباره کسب درآمد از بیلبوردهای تبلیغاتی گفت: شهرداری تهران ۱۵ درصد بیلبوردها را در اختیار دارد. البته این بیلبوردها هم در بیشتر مواقع خالی نیستند. اما در عین حال تلاش شده که در بیلبوردهای شهرداری تبلیغات مرتبط با مناسبت‌ها و شرایط روز کشور وجود داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر