کد خبر: 83190
A
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران مطرح کرد:

علیخانی: مردم در ماشین قرنطینه شدند نه در خانه/ 14 فوتی در تاکسیرانی و 2 فوتی در اتوبوسرانی بر اثر کرونا/ شورا اختیارات ندارد

علیخانی بیان کرد: هم اکنون 200 هزار جای پارک در سطح شهر داریم، یعنی نیاز به 400 هزار کسر پارکینگ عمومی داریم. یکی از عوامل ترافیک هم همین است و جای پارک نیست و مردم دور می‌زنند و دنبال جای پارک می‌گردند، هم سوخت بیشتری مصرف و هم ترافیک ایجاد می‌کنند.

علیخانی: مردم در ماشین قرنطینه شدند نه در خانه/ 14 فوتی در تاکسیرانی و 2 فوتی در اتوبوسرانی بر اثر کرونا/ شورا اختیارات ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در یک گفت و گوی لایو اینستاگرامی به تشریح وضعیت حمل و نقل و ترافیک پایتخت پرداخت.

فروش ماسک در 30 ایستگاه مترو به قیمت دولتی

او در ابتدای این گفتگو با اشاره به وضعیت طرح ترافیک در پایتخت گفت: چند اقدام در این ایام انجام شده است، یکی اینکه برای حمل‌ونقل پایتخت در ایام کرونا پروتکل تهیه شده و دستورالعمل هایی را به تصویب رساندیم.

علیخانی افزود: این دستورالعمل در ستاد مقابله با کرونا هم مورد توجه قرار گرفت و به تصویب رسید که اجباری شدن ماسک یکی از بندهای آن پروتکل بود. هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم انجام و تقریبا 20-30 ایستگاه مترو و اتوبوس تجهیز شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: از 13 اردیبهشت در 30 ایستگاه حمل‌ و‌ نقل عمومی توزیع ماسک به قیمت دولتی شروع شده است.

او ادامه داد: ما در قیمت ماسک‌ها دخالتی نداریم و تنها همکاری می‌کنیم بر این اساس ماسک یک لایه به مبلغ هزار تومان و 2 لایه 2 هزار تومان زیر قیمت اصلی به فروش می‌رسد.

 علیخانی با بیان اینکه با وزارت صنعت و دستگاه‌های دیگر برای توزیع ماسک همکاری شده است، گفت: در تلاش هستیم بخشی از این ماسک‌ها را رایگان تهیه کنیم و به شکل رایگان در اختیار افراد کم بضاعت قرار دهیم.

او افزود: پیش‌بینی ما این است که این ماسک‌ها در حدود 200 ایستگاه توزیع شود. از 13 اردیبهشت در گام نخست حدود 20 تا 30 ایستگاه ماسک توزیع شد و در روزهای آینده امیدواریم حدود 200 ایستگاه به توزیع ماسک بپردازند.

مردم در ماشین قرنطینه شدند

 این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شاهد معضل ترافیک در ایام کرونا هستیم، تاکید کرد: بعد از اینکه ورود همه خودروها آزاد شد، مشکلات برای شهر و شهروندان در بخش‌هایی به وجود آمد.

علیخانی گفت: ما نباید به صورت بخشی‌ به مسائل نگاه کنیم در این شرایط باید وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر تمرکزشان بر درمان و پیشگیری باشد و همه دستگاه‌ها هم موظف به همکاری هستند

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره وضعیت ترافیکی پایتخت در ایام کرونا تاکید کرد: به‌جای اینکه مردم در منزل در قرنطینه باشند، در ماشین قرنطینه شدند و این امر سبب برخی بی‌نظمی‌ها در سطح شهر شد.

علیخانی افزود: این مقوله باعث شد خطوط ویژه اتوبوسرانی، پلیس و آمبولانس‌هایی که بیماران را می‌خواهند به بیمارستان برسانند با مشکل مواجه شوند. برای حل این مشکل توافق سه جانبه میان کمیسیون عمران و حمل و نقل، پلیس راهور تهران بزرگ و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ایجاد شد و در پی آن به یک نتایج و بسته ترافیکی رسیدیم و صورت جلسه‌ای تهیه شد و تصمیمات را به ستاد مبارزه با کرونا ارائه کردیم.

پیشنهاد بازگشت طرح ترافیک به شیوه جدید

عضو شورای اسلامی شهر تهران در تشریح این بسته ترافیکی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود با در نظر گرفتن فاصله اجتماعی و سایر مسائل، پیشنهاد شد تا طرح ترافیک اجرا شود و بخش‌هایی همچون کادر درمان و برخی دیگر از افراد و مشاغل  بتوانند به صورت آزاد تردد داشته باشند همچنین اتومبیل‌هایی که در حوزه حمل و نقل می‌توانند کمک‌کننده باشند، باید آزادانه تردد کنند.

علیخانی درباره اجرای طرح زوج و فرد در ایام کرونا گفت: اجرای طرح ترافیک به شیوه جدید پیشنهاد شده است بدین ترتیب به گونه‌ای این طرح ارائه شده تا کارکنان دولت هم بتوانند قبل از ساعت 8 به کارشان برسند و در ساعات 14 تا 16 از محل کارشان خارج شوند. امتیازاتی در این طرح دیده شده تا شهر شلوغ نشود. هدف این است که از ترددهای غیرضروری جلوگیری کنیم اما حمل و نقل عمومی نباید خیلی شلوغ شود. باید محدودیت‌ها و پروتکل‌ها در حمل و نقل عمومی رعایت شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره تفاوت ساعت کاری در بخش خصوصی با دولتی تاکید کرد: طرح از ساعت 8 تا 16 ادامه دارد. از ساعت 16 به بعد هم این طرح اجرا نمی‌شود. پیشنهاد شده تا تخفیف طرح برای ساکنان از 50 درصد به 70 درصد افزایش پیدا کند.

علیخانی با اشاره به نحوه نرخ‌گذاری‌ها در سال 99 افزود: هزینه‌های حمل و نقل عمومی قرار شد تا پایان اردیبهشت طبق نرخ 98 دریافت شود و تا جایی که امکان داشته تسهیلات مناسب به همه بخش‌ها داده شده است.

نیاز به 3 هزار دستگاه اتوبوس

او درباره توسعه حمل  و نقل عمومی طی ماه‌های آینده بیان کرد: در حال حاضر به 3 هزار اتوبوس جدید نیاز داریم اما بنا به دستور ریاست جمهوری در حال حاضر باید حداقل 500 تا هزار اتوبوس خریداری شود.

علیخانی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در سال 99 افزود: اولویت نخست ما تکمیل و توسعه حمل و نقل همگانی بوده که شامل مترو است اما در حال حاضر قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است. برای مثال یک واگن مترو تا دو سال  گذشته 5 میلیارد تومان قیمت داشت، هم اکنون 17 میلیارد تومان قیمت دارد. با این تفاسیر برای 3 هزار واگن، نیاز به 51 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم. این اعداد چند برابر بودجه شهرداری تهران است، یعنی امکان پذیر نیست از بودجه شهرداری چنین امری محقق شود.

علیخانی افزود: در این زمینه تلاش‌هایی انجام شده و طرح‌ها و منابع درآمدی را پیشنهاد دادیم چراکه باید شهرداری اقدامی در این زمینه انجام دهد. برای مثال شهرداری منطقه 2 تهران از طریق تهاتر با ملک 20 تا 30 قرارداد منعقد کرده و اتوبوس خریداری کرده است.

نیاز پایتخت به 600 هزار محل پارکینگ

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برنامه‌ها برای افزایش پارکینگ در سطح شهر گفت: پارکینگ دو بخش دارد. یک بخش آن مربوط به پارک حاشیه‌ای و بخش دیگر شامل پارکینگ‌های طبقاتی، مسقف و حتی روباز می‌شود. برای اینکه در سال‌های گذشته قیمت ورودی‌های پارکینگ‌ها اندک بوده کسی انگیزه نداشته پارکینگ بسازد، یعنی کاربری پارکینگ بوده، اما توجیه اقتصادی نداشته است. با این تفاسیر در روز درآمد پارکینگ به درآمد یک دکه کوچک در شهر هم نمی‌رسید.

به گفته او هم اکنون در تهران به  600 هزار محل پارک عمومی ثابت نیاز داریم.

علیخانی بیان کرد: هم اکنون 200 هزار جای پارک در سطح شهر داریم، یعنی نیاز به 400 هزار کسر پارکینگ عمومی داریم. یکی از عوامل ترافیک هم همین است و جای پارک نیست و مردم دور می‌زنند و دنبال جای پارک می‌گردند، هم سوخت بیشتری مصرف و هم ترافیک ایجاد می‌کنند.

مدیریت سلیقه‌ای مانع تحقق درآمد پایدار شهری

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکل دوم پارک حاشیه‌ای است، پارک حاشیه‌ای همیشه در اجرا مشکل داشته است. گاهی افرادی در حوزه معاونت حمل و نقل فعالیت می‌کردند که خیلی اعتقاد به پارک حاشیه‌ای نداشتند و با وجود مصوبه بدان عمل نکردند بدین ترتیب هم خسارت به شهرداری و شهر زدند و هم شهرداری را از یک منبع درآمدی محروم کردند.

علیخانی تاکید کرد: افراد در برخی از معابر محل پارک را به مردم اجاره می‌دهند. مردم هم نگران هستند که بلایی سر ماشین‌شان نیاید و با این افراد همکاری می‌کنند. هرچند قانون پارک‌های حاشیه‌ای هم قیمتش برای مردم مناسب است و هم مردم می‌توانند اطمینان کنند که از ماشین‌شان محافظت و کنترل می‌شود.

نیاز به یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای در پایتخت

به گفته او بر اساس مطالعات انجام شده تهران به یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای نیاز دارد. اگر 500 هزار پارک حاشیه هم ساماندهی شود، روزی 40 میلیارد تومان درآمد پایدار در شهر ایجاد می‌شود.

علیخانی ادامه داد: اگر مبلغ پارک خودرو حتی ساعتی هزار تومان باشد، می‌‌توان از این شرایط درآمد داشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: این را به عنوان درآمد پایدار اجرا می‌کنند و به مردم هم فشاری وارد نمی‌شود ضمن اینکه از ماشین افراد محافظت می‌شود.

او با بیان اینکه با اجرای پارک حاشیه‌ای شهر نظم پیدا می‌کند و هر کسی هر جایی بخواهد پارک نمی‌کند، گفت: هم در خیابان از مردم کسی پول نمی‌گیرد و هم ترافیک کمتر و سوخت کمتری مصرف می‌شود.

علیخانی تاکید کرد: در این شرایط شهر هم کمتر شلوغ می‌شود. هرچند هنوز اجرا نشده و یکی از تأکیدات ما این است که حتما اجرا شود، البته برای توجیه ساخت پارکینگ‌های ثابت در اواخر سال گذشته یک بازنگری کردیم و هم پارکینگ‌ها رده‌بندی شده که قیمتش مناسب‌تر باشد.

عدم استقبال از موتور برقی و اتوبوس برقی

این عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره آخرین اقدامات در راستای توسعه اتوبوس برقی و موتور برقی افزود: تا وقتی برای موتور برقی مشوق گذاشته نشود و تا زمانی که قانونی مختص این موضوع در نظر گرفته نشود، این طرح اجرا نمی‌شود. در تهران می‌‌توانستیم محدوده طرح ترافیک یا بازار را به صورت نقطه‌ای برای توسعه موتور و اتوبوس برقی مشخص کنیم. در حال حاضر هم در بودجه تسهیلات سپرده در بانک گذاشته شده و به متقاضی تسهیلات ارائه می‌شود. در این راستا موتور فرسوده هم خریداری و بدان‌ها کمک می‌شود اما تاکنون از این اقدام استقبال نشده و تولید کنندگان هم دنبال این قضیه نرفته‌اند.

 او با بیان اینکه اتوبوس برقی همیشه جزو تاکیدات بوده است، گفت: هم اکنون در توسعه اتوبوس‌های خود مانده‌ایم، دیگر چه برسد به اتوبوس‌های برقی چرا که قیمتش هم گران‌تر است.

شورا اختیارات ندارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طرح ترافیک جدید که سال 98 اجرا شد، بیان کرد: تغییر طرح با شورا نیست. شورای ترافیک تهران طبق قانون می‌تواند هر تغییری را ارائه دهد. این یکی از اشکالات است. آقای هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، هم گفتند شورا اختیار ندارد، برخی انتقاد می‌کردند چرا ندارد! پاسخ این است که شورا فقط می‌تواند قیمت را تعیین کند نه اینکه طرح چه روزی و چه ساعتی باشد. این بدین معناست که شورای اسلامی شهر اصلا دخیل نیست و ما نمی‌توانیم نظرمان را بگوئیم. 

علیخانی افزود: وقتی شیوه جدید اجرا ‌شود اشکالاتی دارد که باید این اشکالات را پذیرفت و حل کند. هرچند مدیریت حمل و نقل گذشته نقدها را نمی‌پذیرفت و همه هم اعتراض داشتند.

احتمال ارائه بسته حمایتی به رانندگان حوزه حمل و نقل و ترافیک

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مردم در روزهای کرونایی هم در شرایط دشوار به سر می‌برند و منابع درآمدی مردم در بخش‌های مختلف کاهش یافته و یکی از اقداماتی که دنبالش هستم بحث کمک به رانندگان در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است. هم اکنون بالغ بر   120 هزار راننده،  80 هزار تاکسی و 40 هزار هم راننده مینی‌بوس، اتوبوس و وانت بار که در حمل و نقل و راهبر مترو کار می‌کنند. این افراد جزو اقشار آسیب‌‎پذیر هستند و در این ایام درآمدهایشان کاهش پیدا کرده است.  در پی ارائه بسته‌های حمایتی به این افراد هستیم.

16 فوتی و 300 ابتلا به کرونا در حمل ونقل پایتخت

 این عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا در بین کارکنان شهرداری گفت:  بر اساس اطلاعات شهرداری در تاکسیرانی 14 نفر فوتی داشتیم و در اتوبوسرانی 2 نفر و در مترو فوتی نداشتیم اما در کل  300 نفر مبتلا به کرونا شده‌اند.

او در پایان بیان کرد: این آمار برای 10روز قبل است. امیدواریم آنها بهبود یابند و به کارشان برگردند. بحث کمک معیشتی را دنبال می‌کنیم، اما نمی‌توانیم وعده بدهیم اما در صورت تحقق اقدامات عملیاتی را در دستور کار داریم./ برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر