کد خبر: 85673
A
تاثیر ویروس کرونا بر معیشت رانندگان تاکسی؛

وضعیت قرمز برای تاکسی های زرد/ حمایت کامل شهرداری مشهد از رانندگان

این روزها موضوع ویروس کرونا نقل هر مجلس و پای ثابت هر صحبتی شده است، در این میان تاکسی ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و موضوع این بیماری عجیب نیز به سایر مباحث قدیمی و درد دل های آن ها هم اضافه شد؛ عده ای اخبار جدید را دنبال می کنند، برخی به دنبال مقصر هستند و بخش دیگری از جامعه تحلیل گر شده اند، همچنین اخبار کرونا در تمام مکان های عمومی از جمله مطب دکتر، صف نانوایی، داخل اتوبوس و تاکسی ها دهان به دهان می چرخد.

وضعیت قرمز برای تاکسی های زرد/ حمایت کامل شهرداری مشهد از رانندگان
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در سفر درون شهری به عنوان نفر سوم سوار بر تاکسی زرد رنگی شدم، همه در سکوت خیره به مسیر روبه‌رو بودیم، صدای گوینده اخبار از رادیو به گوش می رسید، صدای گوینده از روند افزایش و وضعیت قرمز برخی استان ها و شهرستان خبر می داد. راننده در حالی که صدای رادیو را کم می کرد زیر لب نجوا کرد « عجب وضعیتی برای مردم درست شده است» در همین حین مردی که در جلو ماشین نشسته بود در تایید حرف راننده گفت، «متاسفانه مردم هم اصلا رعایت نمی کنند».
 
کرونا؛ ورود این مهمان ناخوانده به کشور هر روزه اثرات زیادی بر اقتصاد شهری و زندگی اجتماعی گذاشته است و پیامدهای آن برای مردم با گذشت زمان، بیش از پیش آشکارتر می شود. سایه سنگین این ویروس منحوس بر بسیاری از کسب و کارها سنگینی می کند اما کفه ترازو به سمت مشاغلی که بیش از دیگران با مردم در ارتباط هستند، سنگین تر شده است که در این میان رانندگان بیش از دیگر حوزه ها نیازمند توجه هستند.
 
ایجاد مقوله ای جدید به نام «فاصله گذاری اجتماعی»
شیوع ویروس کرونا سبب ایجاد مقوله ای به نام فاصله گذاری شد که یکی از پیامدهای آن قرنطینه خانگی است. به دلیل اینکه معیشت و گذران زندگی رانندگان تاکسی ارتباط مستقیمی با حضور مردم در معابر و خیابان‌ها دارد، طبیعتا بیش از پیش زندگی آن ها تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. اما گذر زمان و فشار مشکلات اقتصادی، تغییراتی نیز در نحوه زندگی و کسب و کارها ایجاد کرده تا بار دیگر چرخه زندگی و اقتصاد در شهرها با چاشنی کرونا جریان پیدا کند. این روزها شاهد حضور گسترده رانندگان تاکسی در سطح شهر هستیم که این موضوع نیز بر مشکلات این صنف افزوده و خطر ابتلا آنان به ویروس کرونا را افزایش می دهد.
همچنین با توجه به اینکه بخش زیادی از رانندگان تاکسی را افراد بازنشسته با سن و سال بالا تشکیل می‌ دهند، طبعا باید توجه بیشتری به سلامت آنان و رعایت پروتکل های بهداشتی شود. این موضوعات سبب شده سازمان تاکسیرانی برای حفظ سلامت رانندگان و شهروندان، با تاکید ویژه بر حفظ فاصله گذاری اجتماعی، تاکسیرانان را موظف کند تا در هر سفر تنها سه مسافر سوار کنند؛ البته تاثیرات این موضوع بر درآمد تاکسیرانان نیز بر کسی پوشیده نیست، اما در این زمینه نیز 16 هزار بسته معیشتی توسط این سازمان تهیه و در میان تاکسیرانان مشهدی توزیع شده است.
علاوه بر این در راستای مبارزه با کرونا؛ اقداماتی نظیر ضدعفونی مستمر خودروهای تاکسیرانی، قرار دادن کاور محافظ (جداسازی مسافران از راننده) به صورت رایگان و غربالگری روزانه رانندگان نیز انجام شده است.
همواره در این شرایط رانندگانی وجود دارند که به برخی مسائل از جمله کم توجهی مردم و شهروندان به تاکسی های خطی گله دارند. روال کاری این تاکسی ها به گونه ای است که در مسیری مشخص مستقر می شوند و پس از تکمیل ظرفیت خودرو خود سفر را آغاز می کنند؛ در این میان برخی شهروندان بدون توجه به این موضوع برای جلوگیری از اتلاف وقت خود از تاکسی های گردشی استفاده می کنند.
همچنین برخی دیگر از رانندگان در ایام پیک کرونا از اقدامات سازمان تاکسیرانی به دلیل قرار دادن کاور رایگان در اختیار آن ها و ضدعفونی کدن مستمر خودروهایشان قدردانی کردند. عده ای دیگر نیز به دلیل فراهم نکردن بستری برای گرفتن ماسک و محلول ضدعفونی کننده به صورت رایگان گله مند بودند.
کاهش 60 درصدی مسافر در فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری
در این میان کاهش تدریجی مسافران بر زندگی و معیشت تاکسیرانان بی تاثیر نبود به گونه ای که احمد محبی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد خبر از کاهش 60 درصدی مسافر در فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری داد و اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر مشهد، ناوگان تاکسیرانی به تنهایی نقش به سزایی در جابه جایی مسافر در این شرایط سخت به عهده داشته است .
وی افزود: از طرفی با تعطیل شدن مبادی ورودی شهر، حرم مطهر رضوی، راه آهن و ... شاهد انتقال تاکسیرانان این خطوط به خطوط درون شهری بودیم که کاهش محسوس مسافر و به تبع آن درآمد تاکسیرانان بودیم.
توزیع حدود 16 هزار بسته معیشتی میان رانندگان تاکسی مشهدی
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد بیان کرد: در همین راستا و به جهت حمایت از تاکسیرانان فعال، اقدامات پیشگیرانه و حمایتی از تاکسیرانان در دستور کار قرار گرفت که توزیع حدود 16 هزار بسته معیشتی، بخشش 4 ماه آبونمان تاکسی ها از اسفند سال گذشته تا پایان خرداد ماه سال جاری، تخفیف 50 درصدی صدور پروانه تاکسیرانی برای سه ماه، رایزنی برای تعلق گرفتن بیمه بیکاری تاکسیرانان در این ایام، شناسایی و حمایت از تاکسیرانان درگیر کرونا، تشکیل اکیپ های پایش سلامت تاکسیرانان، توزیع ماسک و مواد ضد عفونی دست، ضدعفونی و گندزدایی دستی و مکانیزه تاکسی ها گوشه ای از فعالیت های این سازمان در حمایت از تاکسیرانان بوده است.
محبی با بیان اینکه همچنین نصب کاور جداکننده مسافر و تاکسیران به تعداد حدود 11 هزار عدد از دیگر اقدامات ما بوده، عنوان کرد: این اقدامات پیشگیرانه و حمایتی تا شکست کرونا ادامه خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم با حفظ سلامت کامل تاکسیرانان از این برهه حساس عبور کنیم.

 

منبع: قلم نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر