کد خبر: 86169
A

تولیت آستان قدس: زندگی مسئولان باید در حد اقشار متوسط به پایین جامعه باشد/ در استفاده نکردن از ظرفیت‌ها در دنیا اول هستیم

تولیت آستان قدس رضوی همدردی، هم‌آوایی و تنظیم زندگی مسئولان جامعه اسلامی در حد اقشار متوسط به پایین جامعه را حائز اهمیت دانست و گفت: همراه با مردم بودن از نکاتی است که رهبری معظم همواره نسبت به آن تأکید داشته‌اند، اگر زندگی مسئولان همانند مردم نباشد، موجب یأس و ناامیدی جامعه می‌شود.

تولیت آستان قدس: زندگی مسئولان باید در حد اقشار متوسط به پایین جامعه باشد/ در استفاده نکردن از ظرفیت‌ها در دنیا اول هستیم

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی روز گذشته در همایش ائمه جمعه استان خراسان رضوی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تشریح وظایف امامان جمعه پرداخت و با تأکید بر اینکه تبیین مسائل برای مردم از وظایف مهم ائمه جمعه است، عنوان کرد: تبیین صحیح وضعیت اقتصادی کشور برای مردم از نکات حائز اهمیت است، اینکه گفته شود دلیل شرایط اقتصادی تنها به تحریم‌ها باز می‌گردد حقیقتاً صحیح نیست، ممکن است بخشی از مشکلات به سبب تحریم‌ها باشد اما بخش دیگر آن به ناکارآمدی و تصمیمات غلط برمی‌گردد، نباید به مردم آدرس غلط داد که اگر می‌خواهید به رفاه برسید باید با آمریکا کنار آمد.

وی امید دادن به مردم را از دیگر وظایف ائمه جمعه برشمرد و ابراز کرد: بیان حقایق و ذکر نقاط مثبت در کنار کاستی‌ها لازم است، باید به مردم هوشیاری، آگاهی و مطالبه گری صحیح از مسئولان داد.

وی توجه دادن مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا را از ائمه جمعه خواستار شد و گفت: باید به مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و عادی نگرفتن شرایط تذکر داد.

مروی حفظ انسجام ملی و گرفتار حواشی نشدن را از دیگر مواردی دانست که ائمه جمعه نسبت به آن باید روشنگری داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین از ائمه جمعه خواست به میزان توان برای حل مشکلات مردم به‌ویژه تولیدکنندگان تلاش کنند و گفت: ائمه جمعه از حوزه نفوذ خود برای رفع موانع تولید از پیش پای تولیدکنندگان استفاده کنند تا شعار جهش تولید مدنظر رهبری محقق شود.

وی همدردی، هم‌آوایی و تنظیم زندگی خود در حد اقشار متوسط به پایین جامعه را از دیگر نکات حائز اهمیت برای ائمه جمعه معرفی و اظهار کرد: همراه با مردم بودن از نکاتی است که رهبری معظم همواره نسبت به آن تأکید داشته اند، اگر زندگی مسئولان همانند مردم نباشد، موجب یأس و ناامیدی جامعه می‌شود.

مروی تشویق تولیدکنندگان و دعوت از آن‌ها برای ایراد سخن در نماز جمعه‌ها را به ائمه جمعه توصیه و اظهار کرد: در ایام کرونا از جنبه‌های معنوی مردم به‌ویژه دعا، توسل و استغاثه نباید غافل شد.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: در شرایط امروز حفظ انسجام ملی و دچار حاشیه نشدن بسیار مهم است، کارهایی که مردم را از مسائل اصلی غافل می‎کنند، مثل نامه‌ای که اخیرا یکی از آقایان نوشته که یک نوع فرار به جلو و منحرف کردن افکار عمومی از مسائل اصلی است، که متأسفانه این‌ها خیانت است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: رهبری معظم شعار سال را «جهش تولید» قرار دادند؛ هرکسی به میزان توان باید به تحقق این شعار کمک کند، ائمه جمعه باید از ظرفیت و قدرت خود برای برداشتن موانع تولید استفاده کنند، نمونه‌اش قوه قضاییه که حدود یک هزار و چند کارگاه تولیدی را از تعطیلی نجات داد که رهبری معظم در فرمایشاتشان به آن اشاره کردند، این اقدام کاری بسیار ارزشمند و بزرگ بود.

مروی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه برای استکبار غیرقابل قبول است، ابراز کرد: دشمن برای ضربه به عقبه جمهوری اسلامی و سپس حمله به ایران داعش را ایجاد کرد، اما در همان ابتدای کار داعش شکست خورد و از بین رفت و این قدرت ایران است.

وی قدرت موشکی ایران را یکی دیگر از عرصه‌های مورد هراس استکبار معرفی و با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند «نه جنگ و نه تسلیم» اظهار کرد: در مقابل این سیاست جمهوری اسلامی موضع استکبار «یا جنگ، یا تسلیم» است، برای محقق کردن شعار «نه جنگ نه تسلیم» باید مؤلفه‌های قدرت خود را به وجود بیاوریم که قدرت موشکی و منطقه‌ای از جمله آن مؤلفه‌هاست.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دشمن از طریق برجام هسته‌ای به دنبال برجام‌های بعدی بود، تصریح کرد: رهبری معظم با آن هوشیاری و نگاه بلند خود همان ابتدا فرمودند که برجام‌های دو و سه در کار نخواهد بود و توطئه دشمن را نقش بر آب و آن‌ها را مأیوس کردند، دشمن آنچه از برجام توقع داشت برآورده نشد لذا از برجام خارج شد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری دشمن برای برجام‌های دو و سه، قدرت منطقه‌ای و موشکی ایران بود، خاطرنشان کرد: اگرچه برجام نخست که برای فعالیت‌های هسته‌ای بود واقعیت نداشت، اما برجام‌های بعدی که قدرت منطقه‌ای و قدرت موشکی ایران را هدف گرفته بود، حقیقت داشت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دشمن پس از شکست در عرصه‌های مختلف با اعمال تحریم‌ها سخت و ناجوانمردانه، مشروعیت مردمی نظام اسلامی را هدف گرفته است، تصریح کرد: قدرت واقعی و اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی پایگاه مردمی و اعتماد و حضور مردم در عرصه‌های مختلف انقلاب است، دشمن از برجام خارج شد تا با اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی به این پایگاه و مؤلفه اصلی نظام اسلامی، خدشه وارد کند.

وی با بیان اینکه دشمن اتاق عملیاتی با صدها نیرو برای اعمال تحریم‌های سخت علیه نظام اسلامی ایجاد کرده است تا کوچکترین تحرکات اقتصادی ایران را رصد و مسدود کند، ابراز کرد: این اتاق‌های عملیات نه تنها در آمریکا بلکه در کشورهای منطقه نیز مستقر شده و سعی دارند از همه ابزارها برای ضربه به مشروعیت مردمی نظام اسلامی استفاده کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ترور شهید سلیمانی از سوی آمریکا را عملیاتی بزدلانه از روی انفعال دانست و تصریح کرد: آمریکا پس از شکست‌های پی‌درپی از جمهوری اسلامی بر اساس اتفاق نظر تحلیلگران از روی استیصال دست به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی زد، اگرچه پاسخ دندان‌شکنی نیز دریافت کرد و ما عین‌الاسد را بمباران کردیم که در تاریخ سابقه ندارد که یک کشور پایگاه آمریکا را موشک باران کند و بزرگ‌ترین ضربه را به اعتبار آمریکا وارد کردیم.
 
مروی با تأکید بر اینکه در برابر استکبار باید باقدرت ایستاد زیرا هیچ رحم و مروتی در وجود آن‌ها نیست، ابراز کرد: استکبار همان انسان‌های وحشی بدوی هستند، این روزها در آمریکا داریم می‌بینیم که با سیاه‌پوستان و مردم چه می‌کنند، چه وضعیتی در کشور به اصطلاح مهد تمدن و آزادی است، چه فشاری بر روی این مردم رنگین پوست بوده که امروز این‌گونه فریاد از این همه تبعیض و بی‌عدالتی و مظلوم‌کشی برآورده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد مثبت نظام سلامت کشور در مقابله با کرونا، عنوان کرد: جمهوری اسلامی در قضیه کرونا بسیار موفق عمل کرده است، ایران امروز با بی‌رحمانه‌ترین نوع تحریم‌ها روبه‌رو است اما عملکردش در مقابله با کرونا از آمریکا و کشورهای اروپا بهتر بوده است، انصافاً وزارت بهداشت در مقابله با کرونا بسیار خوب عمل کرد و توانست شرایط را مدیریت کند که این امر یک افتخار برای نظام مقدس اسلامی است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به افزایش قیمت‌ها و تورم در کشور، خاطرنشان کرد: دولت باید در کنترل قیمت‌ها بهتر عمل کند، مشکل مسکن و اجاره مسکن به‌گونه‌ای شده است که نه‌تنها طبقات محروم بلکه طبقات متوسط نیز با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبری معظم انقلاب نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: از فرصت تحریم باید استفاده کنیم و اتصال اقتصادمان به نفت را قطع کنیم؛ بارها مقام معظم رهبری طی دهه‌های اخیر به دولت‌های مختلف نسبت به اقتصاد مقاومتی و عدم اتکاء به نفت تذکر داده‌اند.

وی ادامه داد: کشور ما سرمایه‌های بسیاری دارد و نفت تنها یکی از این سرمایه‌هاست، اقتصاد مقاومتی که رهبری معظم نسبت به آن تأکید دارند همین است که به سرمایه‌ها و ظرفیت‌های داخلی خود توجه کنیم و امیدواریم به برکت این تحریم، این توجه به ظرفیت‌های داخلی و عدم اتکا به نفت تحقق یابد.

مروی اسراف در مصرف انرژی را یکی دیگر از مشکلات کشور دانست و عنوان کرد: طبق آمار هرسال 100 میلیارد دلار اسراف مصرف انرژی در کشور داریم و قاچاق کالا همچنان یکی از معضلات کشور ماست، طبق آمار حداقل 12 میلیارد دلار سالانه قاچاق کالا داریم که به تولید داخلی ما ضربه سنگینی می‌زند.

وی ادامه داد: در استفاده نکردن از ظرفیت‌ها در دنیا اول هستیم؛ میلیون‌ها جوان تحصیل‌کرده متخصص کارآمد داریم که بیکار هستند و نتوانستیم از این ظرفیت و منبع عظیم نیروی انسانی متخصص استفاده صحیح کنیم، تقریباً 600 میلیون نفر در کشورهای همسایه ما حضور دارند؛ که این کشورها بین 2 هزار تا 4 هزار میلیارد دلار واردات دارند که ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده و در واردات آن‌ها نقش ایفا کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه 85 درصد معادن کشور ما بلااستفاده است و تنها به نفت تکیه کرده‌ایم، گفت: ما می‌توانیم بدون وابستگی به نفت روی پای خودمان بایستیم و بدون اینکه به آمریکا باج بدهیم یک کشور قدرتمند هم به لحاظ نظامی و هم به لحاظ اقتصادی و علمی باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر