کد خبر: 86292
A

جزییات آتش سوزی در کلینیک سینا مهر شمیران دو روز پس از حادثه / چه کسی مقصر است ؟!

دلیل حادثه آتش سوزی در کلینیک سینا مهر شمیران چه بود؟ چرا یک ساختمان پنج طبقه با چند انفجار فرو می‌ریزد، در حالی که در مورد مشابه نیز پلاسکو با چندین انفجار فرو ریخت و جان ده‌ها نفر را گرفت. این کلینیک درمانی، تا پیش از سال 82 مجوز مسکونی داشت و با مجوز وزارت بهداشت به مرکز درمانی تغییر کاربری داده شد.

جزییات آتش سوزی در کلینیک سینا مهر شمیران دو روز پس از حادثه / چه کسی مقصر است ؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حوالی ساعت ۲۱ سه‌شنبه ۱۰ تیرماه انفجار مهیبی، شمال تهران را لرزاند، در ابتدا خیلی‌ها گمان می‌کردند که حادثه‌ای مشابه با انفجار مخازن گاز چند روز پیش در منطقه شرق تهران رخ داده و در نهایت بدون کشته و مصدوم همه چیز ختم به‌‌خیر می‌شود، اما زمانی‌که فیلم‌های مرتبط با انفجارهای پی‌در‌پی در «کلینیک درمانی سینا مهر» در خیابان شریعتی تهران منتشر شد، خبرها حاکی از وقوع یک فاجعه می‌داد، فاجعه‌ای مشابه با اتفاق دی‌ماه ۹۵ و فروریختن ساختمان پلاسکو. در زمان وقوع انفجار دست‌کم ۲۵ نفر در ساختمان و پنج‌طبقه کلینیک سینا مهر حضور داشتند که اغلب آنها در اتاق‌هاى جراحى حضور داشتند. انتشار تصاویر برخی از زن و بچه‌ها که از پشت شیشه‌های این کلینیک درمانی به آتش نشان‌ها التماس می‌کردند که هرچه سریع‌تر نجات‌شان دهند، شب تلخ تهران را رقم زد و در نهایت با فرو ریختن ساختمان پس از دو انفجار پشت سر هم، فاجعه پلاسکو بار دیگر تکرار شد و این‌بار به‌جای آتش‌نشان و کسبه، ۱۹ نفر، شامل ۱۵ زن و چهار مرد در این کلینیک کشته شدند که ۱۷ تن از جانباختگان، کادر درمان و دو نفر از مراجعین به کلینیک بودند. همچنین ۲۲ نفر در جریان این حادثه مصدوم شدند.

این شرحی کوتاه از فاجعه شامگاه سه‌شنبه شب تلخ تهران بود و پس از آن موج دستورها، بازداشت‌ها و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با این حادثه به‌راه افتاد و حتی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها، خبرى مبنى بر عدم تردد از خیابان شریعتى محدوده حادثه حریق درمانگاه سینا مهر به‌دلیل پخش مواد رادیو اکتیو در پی انفجار در کلینیک بیمارستانی از زبان رئیس مرکز اورژانس تهران منتشر کردند که دکتر صابریان این موضوع را تکذیب کرد.

همچنین قائم مقام وزیر بهداشت، اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر وجود مواد رادیو اکتیو در محل انفجار کلینیک سینا در خیابان شریعتی تهران را تکذیب کرد. پس از اتمام کار آواربرداری و عملیات جست‌وجو که توسط سگ‌های زنده‌یاب صورت گرفت، اجساد که شامل 19 فوتی در محل و یک نفر در بیمارستان بود وارد کاور شده و به پزشکی قانونی منتقل شدند، روز گذشته، 14 جانباخته حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا تحویل خانواده‌ها شدند و پنج نفر دیگر برای احراز هویت نیازمند آزمایشات ژنتیک بودند. بنا براعلام پلیس تهران بزرگ: آیدا زمانی، لیلا عیوض‌خانی، لیدا خام‌دایی، مژگان دهقان، رها (فاقد فامیلی)، سوسن سلطان‌محمدی، خانم یاسمن، خانم دکتر تورانی، خانم رحمانی، محدثه رضی، شبنم دیبایی، مریم خرسندی، محسن پارسا، احسان گنج‌خانلو و دکتر محمدعلی اکبری، اسامی 15 نفر از فوت‌شدگان است.

از پلاسکو تا سینا اطهر و یک متهم اصلی

سوال اینجاست که دلیل حادثه چه بود که یک ساختمان پنج طبقه با چند انفجار فرو می‌ریزد، در حالی که در مورد مشابه نیز پلاسکو با چندین انفجار فرو ریخت و جان ده‌ها نفر را گرفت. این کلینیک درمانی، تا پیش از سال 82 مجوز مسکونی داشت و با مجوز وزارت بهداشت به مرکز درمانی تغییر کاربری داده شد. اما منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران، تجمع کپسول‌های اکسیژن و نگهداری نامناسب آنها را دلیل این حادثه ذکر کرده است، همچنین او سخنان برخی از مقامات را که نشت گاز و اتصال برق را دلیل این حادثه ذکر کرده بودند، رد می‌کند. محسن هاشمی نیز به گزارش رسیده به شورا درباره علت این حادثه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در کنار درب ساختمان اتاقکی ساخته شده بود که در آن کپسول‌های اکسیژن نگهداری می‌شد که به‌دلیل نقص در سیستم برق و گرما موجب آتش‌سوزی شد. پس از شروع آتش‌سوزی دود به سرعت به طبقه چهارم این ساختمان که اتاق جراحی بود منتقل می‌شود که متاسفانه موجب خفگی افراد می‌شود». به گفته دادستان تهران مدیر ساختمان کلینیک سینا اطهر پس از انفجار و آتش‌سوزی در این بیمارستان بازداشت شد و پنج نفر دیگر احضار شده‌اند.

غده‌های سرطانی شهر

اما برکسی پوشیده نیست که این ساختمان نیز مانند اکثر ساختمان‌های تهران به‌دلیل عدم نظارت شهرداری، آتش‌نشانی، استاندارد و نهادهای ناظر بالادستی در شرایط نامناسبی قرار نداشت. امری که به باور کارشناسان شهری، غده‌ای سرطانی در اکثر ساختمان‌های مهم تهران است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که چهار سال از حادثه پلاسکو می‌گذرد و پس از فروریختن این ساختمان، مسئولان نهادهای دولتی و شهرداری خواستار افزایش نظارت برای جلوگیری از حوادث مشابه شده بودند. در آن زمان نیز استاندارد نبودن پلاسکو و مورد مشابه (سینا اطهر) در مقابل آتش‌سوزی و وجود کپسول‌های گاز از جمله دلایل حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو اعلام شده بود. در اردیبهشت 96، مهدی داوری دولت‌آبادی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفته بود: در مورد تعداد ساختمان‌های ناایمن شهر اعداد مختلفی وجود دارد، اما اگر بخواهیم تمام فاکتور‌های ایمنی را لحاظ کنیم، بیش از 90‌درصد ساختمان‌های تهران ایمنی لازم را ندارند. در این شرایط محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد «ساختمان سینا اطهر در سه نوبت در سال‌های 94، 96، 97 با موضوع ایمنی اخطار داده شده بود. مالک ساختمان در سال 98 اقدام‌هایی را در جهت ایمنی ساختمان انجام داده بود که یکی از آنها نصب سیستم اطفا حریق بود که فعال نبود». وی از رسیدگی به پرونده مربوط به این حادثه به‌صورت ویژه در شورای شهر خبر داد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز صحبت‌های هاشمی را تایید و می‌کند و از اعلام چهار اخطار در زمینه توجه به ایمنی این ساختمان به کلینیک سینا اطهر از سال 94 تا کنون خبر می‌دهد.

دستورها برای عدم تکرار فاجعه

رئیس‌جمهور در پیامی ابراز امیدواری کرد که با اعمال تدابیر و نظارت‌های لازم، هرگز شاهد تکرار چنین حوادث غم‌انگیزی در کشور نباشیم. در پیام حسن روحانی آمده است: «دستگاه‌های ذی‌ربط هرچه سریع‌تر نسبت به بررسی دقیق و کارشناسانه علت وقوع این حادثه اقدام کنند». رئیس دستگاه قضا، نیز در پیامی جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه انفجار مرکز درمانی سینا اطهر تهران را تسلیت گفت و شناسایی دقیق عوامل بروز این حادثه را خواستار شد. در متن پیام آیت‌ا... رئیسی، آمده است: «لازم است دادستان محترم تهران در ادامه اقدامات اولیه‌ای که انجام داده‌اند، نسبت به بررسی و شناسایی دقیق عوامل بروز این حادثه در اسرع وقت اقدام و ضمن رسیدگی به مشکلات قضائی و حقوقی خانواده‌های داغدار نتیجه اقدامات را مستمرا به اینجانب گزارش نمایند». آیت ا... صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نیز در پیامی از مسئولان ذیربط خواست که نسبت به درمان مصدومان و بررسی علت این حادثه تسریع و اقدام لازم نمایند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز خواستار رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان سانحه مرکز درمانی سینا اطهر شد. در این پیام تسلیت آمده است: از مسئولان ذیربط به‌ویژه استاندار تهران می‌خواهم تا ضمن رسیدگی فوری به وضعیت آسیب‌دیدگان و بررسی‌ علل دقیق وقوع این سانحه ناگوار، نتیجه را به اطلاع عموم برسانند و با انجام اقدامات لازم از تکرار این دست حوادث تلخ جلوگیری کنند. در این بین وزیر کشور برای بررسی دقیق ابعاد آتش‌سوزی دستور ویژه صادر کرد، عبدالرضا رحمانی با ابراز تاسف از سانحه دلخراش آتش‌سوزی در یک واحد درمانی در تهران در دستورهای جداگانه‌ای به معاون عمرانی وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران و استاندار تهران خواستار بررسی دقیق علت وقوع این سانحه شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر