کد خبر: 87097
A
سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد:

ابلاغ دستور مرخصی مجدد به زندانیان بعد از موج دوم کرونا

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از صاحبان صنوف و فعالان اقتصادی که برای تامین معیشت خود و دیگران به آنها اجازه فعالیت اقتصادی داده شده است، درخواست می‌کنم که در محل فعالیت خود تمامی پروتکل‌ها را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

ابلاغ دستور مرخصی مجدد به زندانیان بعد از موج دوم کرونا

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: متاسفانه کرونا در کشور تداوم یافته و آمار مبتلایان فزونی یافته است، اینجانب از جانب خودم و به نمایندگی قوه قضاییه از تلاش‌ها و زحمات کادر پزشکی و پرستاری کشور قدردانی می‌کنم و از مردم تقاضا دارم که دستورالعمل‌ها و استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

وی افزود: همچنین به صاحبان صنوف و فعالان اقتصادی که برای تامین معیشت خود و دیگران به آنها اجازه فعالیت اقتصادی داده شده است، تاکید می‌کنم که در محل فعالیت خود تمامی پروتکل‌ها را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

اسماعیلی بیان کرد: قوه قضاییه در شرایط فعلی بنا را بر این گذاشته است که در انجام ماموریت‌های قانونی خود با به کارگیری دستورالعمل‌های درون سازمانی و راهکارهای وزارت بهداشت به گونه‌ای رفتار کند که هم در انجام ماموریت‌ها خللی ایجاد نشود و هم سلامت همکاران ما تهدید نشود.

وی اضافه کرد: برای نیل به این مهم با رعایت دستورالعمل‌ها باید اقدامات متعددی انجام شود که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه ابراز داشت: یکی از نقاط تجمع شهروندان دفاتر خدمات قضایی است، با راه‌اندازی سامانه نوبت دهی آنلاین، افراد می‌توانند از منازل خود از این سامانه نوبت اخذ کنند و در زمان مقرر مراجعه کنند تا شاهد مراجعه انبوه نباشیم. همچنین سامانه نوبت‌دهی در اجرای احکام است، از این طریق اصحاب پرونده می‌توانند از محل کار یا منزل نوبت مراجعه خود را مشخص کنند و در زمان مقرر مراجعه کنند تا شاهد کثرت مراجعه در این قسمت نباشیم.

وی ادامه گفت: اتفاق سوم سامانه خودکاربری برای وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی و مساله چهارم برگزاری دادگاه‌ها به صورت الکترونیک و از راه دور بود که به اجتناب از مراجعه حضوری به دادگاه‌ها کمک می‌کند.

اسماعیلی در ادامه گفت: درحوزه زندان‌ها ما خدمات بهداشتی و درمانی را گسترش دادیم، همچنین همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، راهکاری را در پیش گرفتیم که امروز به دنیا هم قابل ارائه است و برای نظام زندانبانی در کشورهای مختلف الگوسازی کردیم که در شرایط بحرانی چگونه می‌شود هم جمعیت را کاهش داد و هم به سلامت زندانیان که در زندان به سر می‌برند توجه و آن را حفظ کرد.

وی افزود: همچنین مرخصی مجدد ریاست محترم قوه قضاییه به زندانیان بعد از موج دوم کرونا در چهارشنبه گذشته به واحدهای قضایی و زندان‌ها ابلاغ شد تا زندانیان بتوانند از مرخصی استفاده کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: از دیگر تدابیری که اتخاذ شد در بسیاری از جرائم کاهش میزان مجازات و همچنین استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس بود که روز به روز شاهد افزایش این مجازات‌ها هستیم که به سلامت زندانیان کمک کرده است.

وی ادامه داد: همچنین از مجازات‌های جایگزین استفاده شد تا جمعیت کیفری کاهش یابد، همچنین درخصوص کاهش زمان دادرسی هم دستور لازم صادر شد، به این دلیل که ممکن است رسیدگی قدری زمان‌بر باشد لذا اعلام شد همه واجدان شرایط مشخصاتشان استعلام شود تا در ایام مرخصی پرونده مرخصی آنها مورد بازنگری قرار گیرد.

اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: توسعه فعالیت‌های بهداشتی و مراقبتی در زندان‌ها با به کارگیری تمام توان و مساعدت‌های ویژه وزارت بهداشت است. اقدام موثر دیگر به‌کارگیری گروه‌های جهادی در جهت ارتقای سلامت زندانیان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در سازمان زندان‌ها مقرر شد که از کمک گروه‌های جهادی استفاده شود و اولین گروه‌های جهادی که در زندان‌ها حضور پیدا کردند، گروه‌های جهادی بهداشت و درمان بودند.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت: اقدام ویژه دیگری که در این روزها انجام شد، آزادی ۲۵۷۴ نفر از محکومان مالی با کمک مساعدت بنیاد مستضعفان است که البته بانی و اقدام‌کننده و راهنمای این موضوع مقام معظم رهبری بودند و با مساعدت و کمک بنیاد مستضعفان ۲۵۷۴ نفر از زندانیان محکومان مالی که در زندان بودند و قادر به پرداخت دیون خود نبودند، ‌آزاد شدند. این‌ها اقدامات قوه قضاییه برای کمک به سلامت جامعه مخاطب بود.

اسماعیلی با بیان اینکه با همه توان مبارزه با مفاسد اقتصادی را انجام خواهیم داد، خاطرنشان کرد:  شاهد آن نیز رسیدگی به مفاسد اقتصادی یک پرونده اخلال در نظام ارزی و همچنین رسیدگی درباره موضوعی مرتبط با خود قوه قضائیه است یعنی پرونده آقای طبری، که در همین ساعت در حا ل رسیدگی است. یعنی در کنار هزاران جلسه دادگاهی که انجام می‌شود، جلسه‌های مهم رسیدگی به دانه درشت‌های مفاسد اقتصادی کشور در حال انجام شدن است.

وی افزود: این پرونده‌های مفاسد، پرونده‌های پیچیده، حجیم و زمانبری است که در حال انجام است. بدون ملاحظه کسی با انواع مفاسدی که کشف شود برخورد می‌کنیم و این جلوه‌ای است از اراده نظام جمهوری اسلامی ایران و اراده قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد.

اسماعیلی تصریح کرد: این مسیر را ادامه خواهیم داد، مردم اعتماد و اطمینان داشته باشند به قوه قضاییه که با مفاسد برخورد می‌کند. همچنین مردم و رسانه‌ها مواظبت کنند که در دام توطئه دشمن نیفتند، دشمن به دنبال این است که وانمود کند در کشور یک فساد سازمان یافته و گسترده وجود دارد اما این‌ها فساد‌هایی است که نظام با قدرت به آنها پرداخته است.

ا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر