کد خبر: 88064
A

تازه ترین نظرسنجی صداوسیما اعلام شد/ ۸۴درصد نوجوانان، تلویزیون می‌بینند

صداو سیما در جدیدترین نظرسنجی میزان استقبال نوجوانان از برنامه های مختلف رسانه ملی را ارائه کرده است.

تازه ترین نظرسنجی صداوسیما اعلام شد/  ۸۴درصد نوجوانان، تلویزیون می‌بینند

به گزارش دیده بان ایران؛ مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما گزارش نظرسنجی از نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال درباره برنامه‌های سیما در فصل بهار ۱۳۹۹ را منتشر کرد و مشخص شد ۸۳٫۷ درصد از آن‌ها بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، شبکه پویا با جذب ۴۱٫۸ مخاطب نوجوان در رتبه اول قرارگرفته و پس‌ازآن شبکه‌های دو (۳۲٫۳) و آموزش (۳۰٫۸) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. شکرستان شبکه دو هم با ۱۴٫۹ درصد مخاطب نوجوان، بیشتر از دیگر برنامه‌ها توانسته است در فصل بهار ۱۳۹۹ مخاطب پیگیر داشته باشد.

روند درصد بیننده سیما در بین نوجوانان در مقایسه فصل بهار ۱۳۹۴ تا فصل بهار ۱۳۹۹ حکایت از آن دارد که درمجموع، این روند کاهش ملایمی داشته و از ۸۸ درصد به ۸۳٫۷ درصد رسیده است.

بر اساس این نظرسنجی، نوجوانان در فصل بهار به‌طور متوسط سه ساعت و ۱۹ دقیقه در شبانه‌روز برنامه‌های سیما را تماشا کرده‌اند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد در فصل بهار، پربیننده‌ترین ساعت‌های تماشای برنامه‌های سیما در بین بینندگان نوجوان، هشت تا ۱۱ شب بوده است.

طبق این نظرسنجی، در فصل بهار ۵۴٫۵ درصد نوجوانان به نحوی بیننده برنامه‌های خردسال، کودک و نوجوان سیما بوده‌اند. بر این اساس، ۷٫۷ درصد به‌صورت پیگیر (همیشه یا بیشتر اوقات) و ۴۶٫۸ درصد به‌صورت غیر پیگیر (گاهی اوقات یا به‌ندرت) بیننده این دست برنامه‌ها بوده‌اند. در این مدت‌زمانی، ۴۷٫۷ درصد از نوجوانان هم بیننده برنامه‌های نوجوان سیما بوده‌اند.

دلیل اغلب (۴۲٫۲ درصد) نوجوانانی که برنامه‌های نوجوان سیما را تماشا نکرده‌اند، «علاقه نداشتن» عنوان شده است؛ درحالی‌که ۱۳٫۴ درصد، «تماشای دیگر برنامه‌های تلویزیون»، ۱۲٫۴ درصد «جالب و جذاب نبودن برنامه‌ها» و ۱۱٫۸ درصد هم «بچه‌گانه بودن و متناسب نبودن برنامه‌ها با سن‌وسالشان» را دلیل تماشا نکردن این برنامه‌ها دانسته‌اند. وقت نداشتن (۶ درصد)، استفاده از شبکه‌های اجتماعی (۳ درصد)، انجام بازی‌های کامپیوتری با تبلت، موبایل و ... (۲٫۳ درصد) و شرکت در کلاس‌های درسی و زبان (۱٫۲) ازجمله دیگر دلایل تماشا نکردن تلویزیون بوده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد دختران (۵۵٫۵ درصد) بیشتر از پسران (۵۳٫۶ درصد) بیننده برنامه‌های خردسال، کودک و نوجوان سیما بوده‌اند.

در فصل بهار ۱۳۹۹، شبکه پویا توانسته است ۴۱٫۸ درصد از نوجوانان را به برنامه‌های خود جذب کند و در جدول زیر می‌توانید درصد بیننده برنامه‌های نوجوان شبکه‌های سیما را با هم مقایسه کنید.

صداوسیما: ۸۴درصد نوجوانان، بیننده تلویزیون هستند

شبکه پویا در بهار ۱۳۹۸ در میان این طیف سنی، حدود ۴۳٫۶ درصد بیننده داشت که با افت ۱٫۸ درصدی مواجه شده؛ شبکه امید هم در آن بازه زمانی حدود ۲۸٫۵ درصد مخاطب داشت که اکنون با نیم درصد افت مخاطب نوجوان مواجه شده است.

آمار تماشای برنامه‌های بزرگسالان سیما در بین نوجوانان هم در فصل بهار قابل‌تأمل است، به‌طوری‌که نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد ۷۶٫۳ درصد از آن‌ها بیننده برنامه‌های بزرگ‌سالان بوده‌اند. جالب است که ۷۹٫۹ درصد از نوجوانان ۱۲ تا ۱۳ سال، ۷۷٫۷ درصد از نوجوانان ۱۴ تا ۱۵ سال و ۶۷٫۷ درصد از نوجوانان ۱۶ تا ۱۷ سال، بیننده این برنامه‌ها بوده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی در فصل بهار ۱۳۹۹، ۸۲٫۲ درصد نوجوانان به «مطالعه درسی و غیردرسی»، ۷۹٫۳ درصد به «استفاده از اینترنت»، ۷۵٫۴ درصد به «انجام بازی‌های رایانه‌ای» و ۶۹٫۷ درصد به «استفاده از شبکه‌های اجتماعی» و ۲۰ درصد هم به «گوش دادن به رادیو» پرداخته‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر