کد خبر: 88206
A

مدیرکل اوقاف: سازمان جنگل‌ها می خواهد معدن موقوفه ملار را تصاحب کند و به نزدیکان خودشان واگذار کنند/ قریه و مراتع ملار سال ۱۳۷۴ رأی دیوان عالی کشور به وقف رسیده اند

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه موقوفه روستای ملار با قله دماوند متفاوت است و ارتباطی با آن ندارد، گفت:موقوفه با وقف قابل واگذاری و فروش نیست.

مدیرکل اوقاف:  سازمان جنگل‌ها می خواهد معدن موقوفه ملار را تصاحب کند و به نزدیکان خودشان واگذار کنند/ قریه و مراتع ملار سال ۱۳۷۴ رأی دیوان عالی کشور به وقف رسیده اند

به گزارش دیده بان ایران؛ مجتبی باقرزاده چهارشنبه شب در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه موقوفه قریه ملار مربوط به ۹۰ سال پیش است و پهلوی این ملک را تملک کرد، گفت: در سال ۲۱ که قانون املاک واگذاری تصویب شد این موضوع در دادگاه مطرح شد و با رأی هیأت رسیدگی و تصویه موضوع قانون املاک واگذاری، سند مالکیت پهلوی باطل شد.

وی افزود: طبق رأی دیوان عالی کشور در سال ۱۳۷۴ وقفیت قریه و مراتع ملار احراز و اثبات شد و بر اساس همین دادنامه در سال ۸۴ سند مالکیت موقوفه صادر شد.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه موقوفه قریه ملار با قله دماوند متفاوت است و اوقاف از همان روز نخست اعلام کرد قله دماوند وقف نیست، ادامه داد: از صبح امروز در رسانه‌ها اعلام شد که قله دماوند از وقفیت خارج شد اما این در حالی است که ما از همان اول گفتیم قله دماوند وقف نیست بلکه قریه ملار وقف است و در همین زمینه موضع رسمی معاون سازمان ثبت و سخنگوی قوه قضائیه نیز شفاف بود.

این مسؤول تصریح کرد: تعیین حدود موقوفه از نظر پلاک ثبتی با اداره ثبت اسناد است و تعیین حدود قریه ملار نیز باید بر اساس احکام قضائی، سوابق ثبتی و نظرات کارشناسان اوقاف و ثبت صورت پذیرد.

باقرزاده با بیان اینکه برخی افراد با شیطنت رسانه‌ای اصرار بر وقفی بودن قله دماوند دارند، خاطرنشان کرد: باز هم تاکید می‌کنیم که موقوفه قریه ملار هیچ ارتباطی با قله دماوند ندارد و برخی رسانه‌ها این دو موضوع را با یکدیگر مرتبط کرده‌اند.

وی تاکید کرد: منافع موقوفات متعلق به مردم است و سازمان اوقاف و متصدیان وقف نیز منافع موقوفات عام را برعهده دارند و وقف از مصادیق بیت‌المال محسوب می‌شود و متصدیان اوقاف نیز وظیفه اجرای نیت واقف را دارند و اموال موقوفه بر اساس ماده ۳ قانون تشکیلات اوقاف شخصیت حقوقی مستقل دارند و متعلق به هیچ شخص خصوصی نیست لذا روایت‌های مختلف از وقفی بودن قریه ملار موجب سواستفاده رسانه‌های معاند از این مسئله شده این درحالی است که موضع سازمان اوقاف در قبال قله دماوند روشن است و می‌گوئیم از اول هم قله وقف نبود.

باقرزاده با اشاره به اینکه اموال موقوفه با وقف شدن قابل واگذاری و فروش نیست، بیان کرد: مردم جامعه هوشیار هستند و رسانه‌های هوشمند هم ریشه‌یابی کنند که پشت پرده این جریان‌سازی‌ها و خبرهای کذب چه منفعتی برای اشخاص وجود دارد که این مباحث را مطرح می‌کنند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این مسائل باید ریشه‌یابی و تحلیل شود که موضوعاتی مانند دماوند و روستای آق‌مشهد که مربوط به سال‌های اخیر هم نیست در یک هفته مربوط به یک حوزه و استان و علیه یک سازمان به چه دلیل مطرح می‌شود.

باقرزاده گفت: بهره‌بردار و استفاده کننده از این هجمه رسانه‌ای چه کسانی هستند و چرا می‌خواهند با شبهه‌افکنی فرهنگ وقف را به حاشیه بکشانند و این این فضاسازی رسانه‌ای منافع چه اشخاصی را تأمین می‌کند و در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اظهارات مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها مبنی بر تصرف منابع طبیعی بر معدن موقوفه ملار، گفت: به نظر می‌رسد هدف سازمان جنگل‌ها از این فضاسازی رسانه‌ای و استفاده از احساسات و علاقه مردم عزیز ایران نسبت به قله دماوند، تصاحب معدن موقوفه ملار و واگذاری آن به اشخاص مورد نظر خودشان است؛ چرا که احکام قانونی و شرعی وقف مانع واگذاری اراضی به اشخاص است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: اظهارات شتابزده مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها زوایای تازه و پنهان فضاسازی علیه وقف را آشکار می‌کند که قطعاً آینده پشت پرده این اظهارات را روشن خواهد کرد.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر