کد خبر: 88217
A

وکیل بهاره هدایت: موکل من نه فراخوان تجمع هواپیمای اوکراینی را داد و نه برگزارکننده‌اش بود

زهرا مینویی، وکیل پرونده بهاره هدایت، فعال دانشجویی و سیاسی گفت: صرف حضور در تجمعی که با هدف یادبود کشته‌شده‌های سقوط هواپیمای اوکراینی و برای ادای احترام به از دست دادگان این حادثه برگزار شده، آن هم در جو روانی که تمام کشور متاثر از این اتفاق بودند، نمی‌تواند مصداق بر هم زدن امنیت ملی باشد.

وکیل بهاره هدایت: موکل من نه فراخوان تجمع هواپیمای اوکراینی را داد و نه برگزارکننده‌اش بود

به گزارش دیده بان ایران؛  بهاره هدایت، فعال سیاسی و دانشجویی، در حالی با حکم چهار سال و هشت ماه زندان روبه‌رو شده که هنوز چهار سال از زندگی‌اش در بیرون از زندان نگذشته است. این فعال دانشجویی ۴ مردادماه در صفحه توییترش از صدور حکم خود خبر داد و نوشت: «هفته پیش در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد و امروز حکم  ۴ سال حبس تعزیری به اتهام اجتماع و تبانی، بابت شرکت در تجمع جلوی دانشگاه امیرکبیر و ۸ ماه به اتهام تبلیغ علیه نظام، بابت توییت‌هایم ابلاغ شد.»

 

بهاره هدایت همچنین از محرومیت عضویت خود در گروه‌های سیاسی و اجتماعی به مدت ۲ سال و سه ماه ارائه خدمت در آسایشگاه سالمندان نیز خبر داده است.

 

هیچ مستندی از وقوع جرم در تجمع هواپیمای اوکراینی توسط بهاره هدایت موجود نیست

 

زهرا مینویی، وکیل دادگستری، که وکالت پرونده هدایت را بر عهده دارد در توضیح روند این پرونده از دادسرا تا دادگاه به اعتمادآنلاین گفت: در دادسرا چهار اتهام به بهاره هدایت تفهیم شد. اتهام تبلیغ علیه نظام به خاطر مجموعه توییت‌ها، اجتماع و تبانی به قصد ارتکات جرم بر ضد امنیت کشور به خاطر توییت تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر بعد از حادثه هواپیمای اوکراینی، توهین به مقدسات از طریق تبلیغ علیه حجاب و ترغیب و تشویق به خشونت در فضای مجازی که آن هم به خاطر توییت‌ها درباره حادثه هواپیمای اوکراینی بود.

 

او با اشاره به ادامه روند پرونده در دادگاه و اعلام احکام عنوان کرد: از آنجایی که وکلا در دادسرا اجازه حضور پیدا نکردند، بهاره هدایت توانست با دفاعیات خودش در دادسرا، اتهام توهین به مقدسات را رفع کند و در این موضوع برایش منع تعقیب صادر شد. بعد از دفاعیات طولانی ما هم در دادگاه و بعد از جلسه رسیدگی، از اتهام ترغیب و تشویق به خشونت تبرئه شد. اما ۲ اتهام دیگر، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی، کماکان بر سر جای خود باقی ماند و به همان خاطر هم به چهار سال و هشت ماه حبس محکوم شد که طبق قانون، چهار سال آن قابل اجراست. همه اینها در حالی است که بهاره هدایت هنوز چهار سال از آزادی‌اش، بعد از گذراندن هفت سال حبس در زندان هم زمان نمی‌گذرد، آن هم حبسی که ۲ سالش ناعادلانه و خلاف قانون بود.

 

او با اشاره به ادامه روند پرونده در دادگاه و اعلام احکام عنوان کرد: ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی مشخصاً درباره اتهام اجتماع و تبانی توضیح می‌دهد. در این قانون، متن ماده دلالت دارد بر اینکه لازم است اجتماع و تبانی با هدف مشخص ارتکاب جرم علیه امنیت باشد و برای تحقق این جرم وحدت قصد بر مبنای ارتکاب همان جرم میان اجتماع‌کنندگان صورت گرفته باشد؛ به طور مثال، تجمع کنندگان به طور پنهانی، جهت ارتکاب جرمی علیه امنیت تبانی کرده باشند. در حالی که توییت هدایت درباره حضور مقابل دانشگاه امیرکبیر مصداق حرکت پنهانی و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت نیست. ضمن اینکه، این توییت فراخوان هم محسوب نمی‌شود، چرا که فراخوان تجمع، پیش از آن منتشر شده بود. در واقع، بهاره نه فراخوان داد و نه از برگزارکنندگان تجمع بود. از سوی دیگر، هیچ مستندی مبنی بر وقوع جرم در این تجمع و توسط او هم وجود ندارد. نه تصویری، نه شعاری؛ هیچ کدام نه انجام شد و نه مستندی از آن موجود است.

 

حضور در تجمعی به یاد جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی نمی‌تواند مصدق بر هم زدن امنیت ملی باشد

 

او ادامه داد: صرف حضور در تجمعی که با هدف یادبود کشته‌شده‌های سقوط هواپیمای اوکراینی و برای ادای احترام به ازدست‌دادگان این حادثه برگزار شده، آن هم در جو روانی‌ای که تمام کشور متاثر از این اتفاق بودند، نمی‌تواند مصداق بر هم زدن امنیت ملی باشد. اگر با این نگاه به ماجرا بنگریم، تمامی افرادی که آن شب مقابل دانشگاه حاضر شدند، فعل مجرمانه انجام داده‌اند و متهم هستند.

 

او با اشاره به ادامه روند پرونده در دادگاه و اعلام احکام عنوان کرد: امیدواریم که رئیس قوه قضائیه، همان‌طور که در پرونده هفت‌تپه به طور ویژه به موضوع نگاه کرد، در پرونده محکومین حادثه هواپیمای اوکراینی هم با همان نگاه و رویکرد وارد ماجرا شود. چون اگر این مراسم با خطای انسانی و اعلام دیرهنگام واقعیت از سوی مسئولان همراه شده و اعتراضاتی را به همراه داشت به معنای وقوع جرمی علیه امنیت کشور نباید محسوب شود.

 

او در پایان خاطرنشان کرد: بهاره هدایت در تمام سال‌های آزادی پس از زندان درس خوانده، در دانشگاه قبول شده و همه فعالیت‌هایش را هم در چهارچوب قانونی انجام داده است. مجموعه‌ای از توییت نباید زندگی دوباره در زندان را برایش رقم بزند.

 

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر