کد خبر: 88476
A

توضیح حناچی درباره عدم حضورش در جلسات هیات دولت/ ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم/ از حمایت ویژه دولت بی‌بهره‌ایم/ پرونده‌های فساد بدون سر و صدا در دست پیگیری است

پیروز حناچی شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چه زمانی در جلسه هیات دولت شرکت می‌کنید؟ گفت: به نظرم رابطه دولت و شهرداری دو طرفه است و شخصیت بنده به گونه‌ای است که ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم.

توضیح حناچی درباره عدم حضورش در جلسات هیات دولت/ ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم/ از حمایت ویژه دولت بی‌بهره‌ایم/ پرونده‌های فساد بدون سر و صدا در دست پیگیری است

به گزارش دیده بان ایران؛ پیروز حناچی صبح امروز در نشست خبری که به منظور روز خبرنگار به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار مستقیما به سراغ سوالات خبرنگاران رفت تا وقت بیشتری برای پاسخگویی به سوالات آنها داشته باشد و در ابتدا در خصوص شیوع کرونا و هزینه‌های زیاد شهر تهران گفت: موضوع شیوع کرونا برای شهرداری تهران به معنای افزایش هزینه و کاهش درآمدها بود که البته این مسئله فقط مشکل ما نیست و همه شهرداری‌ها با آن رو به رو هستند.

وی با بیان این که عملا درآمدهای شهرداری در حوزه فرهنگی ، اجتماعی و غیره از دسترس خارج شد، ادامه داد: این در حالی است که همه به رعایت فاصله فیزیکی تأکید دارند که ما مجبوریم با همان ناوگان قبلی سرویس دهی‌مان را افزایش دهیم و در حال حاضر مترو و اتوبوس با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و ۵۰ درصد پر می‌شوند.

حناچی با بیان این که یکی از کارهایی که دولت‌ها در شرایط کرونایی انجام می‌دهند حمایت ویژه است که متاسفانه ما از این شرایط بی بهره هستیم در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش درآمدهای شهرداری گفت: در بخش نقد ۷۰ درصد عملکرد داشتیم و در حوزه غیر نقد نیز در شرایط عادی نیز مشکل داشتیم.

وی با اشاره به لایحه دو فوریتی بسته حمایتی در شرایط کرونایی گفت: این لایحه در شورا به تصویب رسیده اما دستگاه‌های نظارتی نقطه نظراتی داشتند که آن را دنبال خواهیم کرد. همچنین ممیزی جدید شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادیم چرا که آخرین بازنگری در  ممیزی‌های مربوط به سال ۸۶ است و باید به روزرسانی شود. هر چند که کاهش هزینه‌ها را در شهرداری دنبال می‌کنیم.

سرانجام پرونده‌های تخلفات در شهرداری

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام پرونده‌های تخلفات در شهرداری گفت: در خصوص پرونده‌های فساد و تخلفات پیگیر احقاق حقوق شهر و شهروندان هستیم و بی سر و صدا این موضوع را تعقیب می‌کنیم و اصرار نداریم که موضوع را جار بزنیم و بخش حقوقی شهرداری این موضوع را دنبال می‌کند که در بسیاری از پرونده‌ها نیز توانستیم به حق و حقوقمان برسیم که البته لازم است اداره کل حقوقی شهرداری نشست خبری بگذارد تا جزئیات این پرونده‌ها، تشریح شود.

چگونگی خرج کردن اوراق مشارکت

وی در خصوص چگونگی خرج کردن اوراق مشارکت گفت: خوشبختانه اوراق مشارکت سال ۹۷ که در اختیار بانک آینده بود با پیگیری‌های انجام شده حل شد و به شهر بازگشت که البته بازپرداخت ۵۰ درصد این اوراق برعهده شهرداری و ۵۰ درصد برعهده دولت است.

حناچی افزود: ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ نیز که ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس و یکهزار میلیارد تومان برای مترو است نیز به سرانجام رسید که این اوراق عمدتا برای خطوط شش و هفت است که در این خطوط هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: البته بخش اول خط ۱۰ مترو نیز به زودی افتتاح می‌شود و این اوراق قطعا در حمل و نقل عمومی صرف می‌شود.

توضیح حناچی در مورد عدم حضورش در جلسات هیات دولت

حناچی همچنین در مورد عدم حضورش در جلسات هیات دولت گفت: حضور شهردار تهران در دولت براساس قانون و آیین نامه‌ها به عنوان مهمان است و شهردار تهران عضو هیات دولت نیست. اما از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی و دوره کرباسچی حضور شهردار در جلسات هیات دولت باب شد که این حضور هم برای دولت و هم برای شهرداری مفید بود، چرا که می‌توانستیم بسیاری از مشکلات را به صورت مستقیم حل کنیم مثلا اگر مشکل اوراق مشارکت حل شد به دلیل پیگیری‌های مستقیم شهردار تهران در حاشیه هیات دولت بود و دقت داشته باشید که شهردار تهران رئیس مجمع کلانشهرها نیز هست و حضورش در هیأت دولت به نمایندگی از ۵۰ میلیون نفر است.

وی با بیان این که در دولت هشتم ، نهم و دهم شهردار در جلسات حضور نداشت، گفت: این که حضور شهردار چقدر مؤثر است می‌توانیم به نقش غیر مستقیم شهرداری در سیل  ۹۸ گرگان، خرم آباد، خوزستان، آتش سوزی‌های جنگل‌های زاگرس، سقوط هواپیمای اوکراینی و کرونا اشاره کرد که این حضور به صورت غیر مستقیم بود و اگر بخواهم به تأثیر مستقیم اشاره کنم باید بگویم در ۱۲ فروردین سال ۹۸ غرب تهران تا آستانه سیل نیز پیش رفت، اما اقدامات ما مانع از آن شد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که چه زمانی در جلسه هیات دولت شرکت می‌کنید؟ گفت: به نظرم رابطه دولت و شهرداری دو طرفه است و شخصیت بنده به گونه‌ای است که ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم و معتقدم با تلاش، ممارست و پیگیری می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی در خصوص سرانجام بازنگری طرح تفصیلی گفت: این موضوع در دستور کار قرار دارد اما لازم نیست که کل طرح تفصیلی مورد بازنگری قرار گیرد و تنها قسمت‌هایی که ایراد دارد یا لازم است، باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ البته طرح‌های موضعی و موضوعی که حدود ۲۰۰ طرح است نیز در حال بررسی است تا در بازنگری طرح تفصیلی به سرانجام برسد.

سرانجام بخشنامه کاهش هزینه‌ها در شهرداری

حناچی در خصوص سرانجام بخشنامه کاهش هزینه‌ها در شهرداری گفت: این بخشنامه به عنوان یک دستور عمومی در شهرداری پیگیری می‌شود و آن را رصد می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما گفته بودید پیامک‌های دعوت هیات دولت برای شما می‌آید؛ اما چرا در این جلسات شرکت نمی‌کنید؟ گفت: من دقیقا واقعیت را گفتم و آن زمان پیام و دعوت نامه‌ها را دریافت کردم اما باید بگویم حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت نه در قانون و نه د ر آیین نامه ‌ها است و صرفا بنا به دعوت این حضور انجام می‌شود.

حناچی همچنین در خصوص سرانجام دستورش مبنی بر  استفاده از رنگ در شهر گفت: هنوز هم این دستور دنبال می‌شود و سازمان زیباسازی در حال تهیه دستور العمل است.

برخی رنگ‌های شاد در آمیزه‌های دینی‌مان مورد تاکید قرار گرفته

وی با بیان این که اگر از تهرانی‌ها بپرسید که شهرمان چه رنگی است عمدتا می گوید خاکستری و این در حالی است که خیلی از فضاهای شهری با ایده رنگ می‌تواند متنوع شود، ادامه داد: بسیاری از تونل‌ها زیرگذرها و دیوارهای ساده در سطح شهر با عنصر رنگ می‌تواند دارای ریتم شوند و این در حالی است که حتی تونل‌های مترو می‌تواند محل تبلیغات تاثیر گذار و درآمدزا باشد و این در حالی است که در سایر کشورها تبلغیات به درون تونل های مترو رفته و ما هم در حال تعقیب این مسئله هستیم.

وی با بیان این که برخی رنگ‌های شاد در آمیزه‌های دینی‌مان نیز مورد تاکید قرار گرفته، تصریح کرد: اما عرفا مردم به سمت خاکستری و سیاه گرایش دارند در حالی که استفاده از رنگ در شهر آسان، کم هزینه اما پر بازده است که در دستور کار قرار دارد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع محله جماران که امروز نیز در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار داشته است، گفت: جماران یک محله نیست، جماران یعنی ایران و اتفاقاتی که در جماران افتاده حتی می توان از زبان دیگران هم اهمیت آن را فهمید. هنگامی که نماینده گورباچف به دیدار امام در جماران آمده است نوشته وقتی از ماشین پیاده شدم انتظار داشتم به سرسرایی بزرگ وارد شوم که در نهایت به کاخی منتهی می شود، اما وارد روستایی شدم و در خانه ای معمولی وارد شدم و موارد دیگری نیز از چنین تفسیرهایی وجود داشته، لذا با این نگاه جماران یک محله نیست و در سه سطح می توان آن را مورد توجه قرار داد. در سطح اول نقش جهانی است که پیام ساده زیستی و مواجهه با مردم توسط امام در آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: سطح دوم سطح ملی است که بسیاری از موارد فرهنگی باید ثبت شود که این اتفاق افتاده، باید حریم داشته باشد که سازمان میراث فرهنگی باید این کار را انجام دهد؛ اما طرح ویژه ای در شورای عالی شهرسازی برای این محله به تصویب رسیده که امروز این طرح عمل کرده و جماران به شکل سابق نگهداشته شده است. مجموعه پلاک هایی که در این طرح بوده ۱۴۶ پلاک است که حدود ۳۵ پلاک در تملک دولتی ها، شهرداری و موسسه نشر امام است و ۱۰۴ پلاک درگیر این موضوع هستند.

شهردار تهران اظهار کرد: به این ترتیب درگیری عمومی فراگیری نیست و عمدتا پلاک های جنوبی این محدوده نیز ساخت و ساز کردند. در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی موضوع مطرح شد. هر چند که من تا آخر جلسه حضور نداشتم اما توجه به مقیاس ملی و درخواست های مردمی مورد توجه قرار دارد و شورا همه موارد را در نظر می گیرد.

حناچی با تاکید بر اینکه آخرین مصوبه این محله در شورای عالی شهرسازی بوده و طرح ویژه ای توسط این شورا برای جماران به تصویب رسیده افزود: بازبینی این طرح در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار گرفته که این موضوع خارج از عرف نیست. پیش از انقلاب نیز بسطام با جمعیت حدود ۴۰۰۰ نفر به دلیل آثاری که در آنجا قرار داشته، مصوبه شورای عالی شهرسازی داشته و شورای عالی در موارد پر اهمیت می تواند ورود پیدا کند و طرح های ویژه ای را تصویب کند و سپس بازنگری آن را انجام دهد.

وی در خصوص بازپس گیری املاک شهرداری تهران و همچنین فروش عمارت اقدسیه گفت: در گزارش اولیه سازمان املاک، ۳۰۰۰ ملک از املاک شهرداری در اختیار غیر بود که طبیعتا بسیاری از آنها مصوبه شورا را نداشت. لذا کمیته ای سه نفره تشکیل دادیم که تشخیص می دهد کدام املاک در اختیار غیر باشند و سایرین نیز بازپس گیری می شوند. تعداد زیادی تا کنون بازپس گیری شده و این کار در حال استمرار است. برخی مقاومت ها در این موارد وجود دارد که با همکاری دادستانی پیگیر هستیم.

تعیین تکلیف ملک اقدسیه و ساختمان روزنامه اطلاعات

شهردار تهران افزود: در مورد فروش املاک نیز از طریق مزایده عمل می کنیم و با برگزاری مزایده هایی که با قیمت کارشناسی انجام می شود ممکن است متقاضی داشته باشند و یا متقاضی برای آنها وجود نداشته باشد. در مورد ملک اقدسیه نیز مزایده انجام شده، متقاضی نیز وجود دارد و در حال انجام فرآیند هستیم. همچنین در مورد ساختمان روزنامه اطلاعات نیز مشکلات حقوقی را حل کرده ایم و پنج دانگ از شش دانگ این ملک به نام شهرداری شده و در حال حل و فصل یک دانگ باقیمانده هستیم.

شهردار تهران در خصوص اجرای طرح ترافیک در شهر تهران پس از شیوع کرونا ویروس گفت: طرح ترافیک تهران چند بار اجرایی و لغو شده. اما در اواخر سال گذشته و در نیمه اسفند با اوج گیری کرونا طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران برداشته شده و بار دیگر با بررسی ها این طرح اجرایی شد. البته هنگامی که مقرر بود طرح اجرا شود مصاحبه ای انجام شده بود که به احترام حرف استاندار یک هفته اجرای طرح را به تعویق انداختیم. بی تردید ما تقاضای سفر را سفارش نمی دهیم و تنها آن را مدیریت می کنیم.

در سایر نقاط دنیا نه تنها طرح ترافیک ملغی نشده بلکه سخت گیرانه تر اجرا شده

به گفته حناچی، در کمیته مربوطه در ستاد کرونا موضوعی مطرح شد که میزان دورکاری تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند که این موضوع نیز تبعاتی همچون افزایش سفرهای بین شهری را به همراه داشت؛ لذا این پیشنهاد قبول نشد و مقرر شد طرح ترافیک یک هفته ملغی شود و در این مدت تردد و میزان ابتلا و ... مورد سنجش قرار گیرد. بررسی های ما نشان می دهد در سایر نقاط دنیا نه تنها طرح ترافیک ملغی نشده بلکه سخت گیرانه تر اجرا شده و در کنار آن مسیرهای دوچرخه را توسعه دادند.

اختصاص سهمیه طرح ترافیک به پزشکان و پرستاران با تأیید وزارت بهداشت

وی تاکید کرد: برای پزشکان و پرستاران سهمیه ای در نظر گرفته می شود تا با تأیید وزارت بهداشت به آنها تعلق پیدا کند.

شهردار تهران درباره حادثه ای که برای تعدادی از پاکبان ها در هفته گذشته در پل سیدخندان رخ داد، گفت: نیروهای شهرداری در چند دسته قابل تقسیم هستند. آن دسته که ما به صورت مستقیم با آنها قرارداد داریم به آنها تعهد داریم و پیگیر هستیم، اما برخی به صورت پیمانکاری هستند که همگی آنها بیمه هستند و مطابق بیمه کار آنها پیگیری می شود. ما بخشنامه ای داشتیم که در بزرگراه ها افراد پیاده نباید حضور داشته باشند که این موضوع در حال پیگیری است.

وی در مورد ناوگان اتوبوسرانی تهران نیز افزود: برای ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات ستاد کرونا برای نوسازی اقدام کرده ایم؛ البته عملا این اتوبوس ها بعد از بازسازی نو می شوند.

حناچی در خصوص وضعیت پله‌های برقی معابر که عمدتا خراب است گفت: بعد از شرایط تحریم تامین قطعات پله برقی‌ها دچار اختلال شد که درصدد حل این مشکل هستیم.

وی در خصوص انتقاد برخی از مسوولان در مورد وضعیت نابسامان شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران تصریح کرد: این مسئله درست نیست چرا که امسال برای اولین بار مجامع بسیاری از شرکت‌ها به موقع برگزار و به تصویب رسید به گونه ای که هیج وقت مجمع مترو در تیر ماه برگزار نمی‌شد اما امسال این اتفاق رخ داد و حتی مجمع بانک شهر را که یکی از دعواهای ما با بانک مرکزی بود را به موقع برگزار کردیم.

وی با بیان این که ابزار ما حسابرسی افراد صاحب صلاحیت است گفت: به زودی گزارش این مجامع منتشر می‌شود.

وضعیت بدهی دولت به شهرداری‌ها

حناچی همچنین در مورد وضعیت بدهی دولت به شهرداری‌ها با بیان این که این بدهی‌ها در چند بخش ایجاد می‌شود گفت: معمولا آرای ماده 100 دستگاه‌های دولتی و همچنین سهم دولت در پرداخت بلیت و توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین بخشی از مطالباتی که توسط وزارت دارایی تایید می‌شود بدهی‌ها را شکل می‌دهد که ما در این مدت حدود 5 هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها را تهاتر کردیم.

وی با بیان این که در بخش بلیت نیز معمولا در آخرین دقایق سال وقتی سازمان برنامه و بودجه ته خزانه را جارو می‌کشد به ما کمک می‌کند.

تخصیص اعتبارات کرونا به شهرداری

شهردار تهران در خصوص تخصیص اعتبارات کرونا به شهرداری گفت: دست به نقدترین چیزی که به ما رسید بحث بازسازی اتوبوس‌ها است که برای هر دستگاه اتوبوس 40 میلیون تومان در نظر گرفتند که با این اعتبار 500 دستگاه تعمیر می‌شود.

وی در خصوص انتقاد شورایاری‌ها در عدم تحقق پروژه‌های کوچک مقیاس محلی گفت: یکی از مراجعی که این پروژه‌ها را تایید می‌کند شورایاری‌ها هستند و همه تصمیم با آنها نیست؛ بلکه انتخاب پروژه یک فرآیند است و اخیرا نیز با رأی دیوان که در مورد شورایاری‌ها صادر شد در تاثیرگذاری‌شان یک مقدار تردید ایجاد شده که امیدواریم این مسئله حل شود. ولی دقت داشته باشید که در  انتخاب پروژه‌های کوچک مقایس محلی سعی می‌کنیم که عدالت عمومی را رعایت کنیم.

اگر خبرنگاران از ما طرح نخواهند به همه کارت بلیت رایگان می‌دهیم

حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مبلغ کارت بلیت خبرنگاران کم است گفت: اگر خبرنگاران از ما طرح نخواهند به همه کارت بلیت رایگان می‌دهیم اما در مورد افزایش بهای این کارت این مسئله را از طریق انجمن صنفی بررسی کنید و از هر اقدامی که باعث شود استفاده از حمل و نقل عمومی در شرایط غیر کرونایی افزایش یابد استقبال می‌کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر