کد خبر: 88694
A

با این ۹ ماده گوشی خود را ضدعفونی نکنید!

ضدعفونی کردن اشیایی که در تماس مداوم با آنها قرار داریم ضروری است؛ زیرا این کار مانع از انتقال ویروس و ابتلا به بیماری می‌شود. گوشی تلفن همراه یکی از جیزهایی است که هر روز با آن سر و کار داریم، اما نباید از هر ماده ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن این وسیله استفاده کرد.

با این ۹ ماده گوشی خود را ضدعفونی نکنید!

به گزارش دیده بان ایران؛  ویروس کرونا مدت‌زمان مشخصی روی سطوح مختلف باقی می‌ماند، به همین دلیل ضدعفونی کردن اشیایی که در اطراف ما قرار دارند و ما هر روز با آنها تماس داریم بسیار ضروری است. یکی از ابزارهایی که ضدعفونی کردنش در اولویت قرار دارد تلفن همراه است. کارشناسان می‌گویند که بهتر است از پاشیدن مستقیم الکل به گوشی خودداری کنید.

 نباید با هر ماده‌ای تلفن همراه خود را تمیز کنید، زیرا ممکن است گوشی شما آسیب ببیند و از کار بیفتد. بهتر است گوشی خود را با دستمال آغشته به الکل یا آب تمیز کرده و از ضدعفونی شدن تمام قسمت‌های گوشی اطمینان حاصل کنید. ما در زیر به ۹ ماده‌ای که به هیچ وجه نباید از آنها برای تمیز کردن تلفن همراه استفاده کرد می‌پردازیم.

 

ضدعفونی‌‌کننده دست

 

ضدعفونی کننده دست

 

از آنجا که برخی از مواد ضدعفونی‌کننده دست دارای اسانس و اتیل الکل هستند، بهتر است از تماس این مواد با صفحه‌نمایش گوشی خودداری کنید. نباید پس از تماس دست‌تان با اشیای آلوده، به گوشی خود دست بزنید و از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. مواد ضدعفونی‌کننده صنعتی موثرتر از گندزداهای خانگی هستند.

 

شیشه‌پاک‌کن

 

ضدعفونی

 

شما با استفاده از شیشه‌پاک‌کن می‌توانید پنجره‌های خانه را به خوبی تمیز کنید؛ اما آیا این ماده برای ضدعفونی کردن تلفن همراه نیز مفید است؟ در پاسخ باید بگوییم که خیر، بعضی از گوشی‌ها مانند آی‌فون XR دارای پوشش محافظ هستند که در برابر نفوذ آب و روغن به صفحه‌نمایش مقاومت می‌کند. اگر از تمیزکننده‌های قوی استفاده کنید، این پوشش کم‌کم از بین می‌رود و صفحه‌نمایش را در برابر خراش آسیب‌پذیرتر می‌کند. جیمز لوبو (James LeBeau)، استادیار مهندسی مواد در دانشگاه ام‌آی‌تی، می‌گوید هرگونه ماده تمیزکننده قوی باعث ایجاد خراش بر سطح تلفن همراه می‌شود و باید از تماس این مواد با صفحه‌نمایش گوشی اجتناب کرد.

 

مواد پاک‌کننده آشپزخانه

 

ضدعفونی

 

شرکت‌های سازنده گوشی تلفن همراه پیشنهاد می‌کنند از مواد پاک‌کننده آشپزخانه به خصوص سفیدکننده (وایتکس) برای ضدعفونی کردن گوشی استفاده نکنید. بعضی از شرکت‌های تولیدکننده آب‌ژاول نیز اظهار داشته‌اند که ممکن است این مواد به لایه محافظ (گلس) آسیب برساند.

 

دستمال توالت

 

دستمال

 

ممکن است دستمال توالت برای پاک کردن سطوح مناسب باشد، اما آن را به گوشی خود نزنید. این نوع دستمال‌ها خرد می‌شوند و بقایای آنها روی گوشی شما می‌ماند. همچنین ممکن است این دستمال‌ها روی صفحه‌نمایش شما خراش بیندازند.

 

پاشیدن الکل

 

الکل

 

ممکن است پاشیدن الکل در مرور زمان لایه محافظ گوشی را از بین ببرد. اگر می‌خواهید از الکل استفاده کنید، بهتر است از پدهای الکلی که برای پاک کردن گوشی مناسب است استفاده کنید.

 

پاک‌کننده آرایش

 

بعضی از پاک‌کننده‌های آرایش مواد شیمیایی دارند که ممکن است برای صفحه‌نمایش تلفن همراه شما مضر باشند. لوبو پیشنهاد می‌کند از مصرف این مواد خودداری کنید و به جای آن پارچه نرمی را با آب نمناک کرده و بر سطح گوشی بکشید.

 

کمپرس هوا

 

کمپرس هوا

 

تلفن شما بسیار آسیب‌پذیر است؛ به همین دلیل دمیدن هوای شدید می‌تواند به تمام بخش‌های گوشی به خصوص میکروفون صدمه وارد کند. اپل توصیه می‌کند که از هوای کمپرس‌شده استفاده نکنید.

 

صابون دستشویی

 

صابون

 

شاید فکر کنید که صابون‌ بسیار نرم و بی‌ضرر است، اما چنین نیست. اگر می‌خواهید از صابون استفاده کنید، باید آن را با آب ترکیب کنید. بیشتر شرکت‌های سازنده تلفن همراه پیشنهاد می‌کنند از تماس مستقیم آب و کف به گوشی اجتناب کرده و تنها با دستمال نمدار آن را تمیز کنید.

 

سرکه

 

سرکه

 

هیچ‌وقت از سرکه استفاده نکنید. این ماده پوشش محافظ صفحه‌نمایش را از بین می‌برد. می‌توانید از سرکه برای تمیز کردن دیگر بخش‌های گوشی استفاده کنید؛ اما آن را به صفحه‌نمایش نزنید. شرکت اندروید سنترال پیشنهاد می‌کند که از ترکیب ۵۰-۵۰ سرکه و آب برای پاک کردن پشت و کناره‌های گوشی بهره گیرید.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر