کد خبر: 88955
A

حجت نظری: شهرداری تهران مصونیت رییس بنیاد مستضعفان در نام بردن از متصرفین اموال عمومی را ندارد/ نجفی و افشانی و حناچی نتوانسته‌اند املاک واگذار شده شهرداری را پس بگیرند

95 ملک در اختیار نهاد‌های دولتی قرار دارند 410 ملک در مراجع قضایی و 257 ملک دیگر در حال بررسی برای تعیین تخلیه یا اخذ مجوز از شورای شهر تهران است

حجت نظری: شهرداری تهران مصونیت رییس بنیاد مستضعفان در نام بردن از متصرفین اموال عمومی را ندارد/ نجفی و افشانی و حناچی نتوانسته‌اند املاک واگذار شده شهرداری را پس بگیرند

به گزارش دیده بان ایران؛ 

 بازپس‌گیری املاک شهرداری نخستین تلاش‌های مدیران فعلی شهر تهران برای جبران حق از دست رفته پایتخت‌نشینان در سال‌های گذشته بود. املاکی که متعلق به شهر تهران بود اما سال‌ها در اختیار کسانی قرار داشت که حتی دیگر در شهرداری تهران حضور نداشتند. برخی به بهانه خیریه‌ها، موسسات فرهنگی و برخی نیز به عنوان خانه سازمانی و دفتر کار، مطب و... املاک شهرداری را به تصرف درآورده بودند.  املاکی که برخی از آنها ناشناخته بود و به تدریج بر آمارشان افزوده می‌شد تا زمانی که به 3 هزار و 800 ملک رسید.  بازپس‌گیری املاک موسوم به بند 6 ماده 55 شهرداری‌ها در سال پایانی مدیریت شهری هنوز شفاف نیست. شهروندان تهرانی نمی‌دانند چه کسانی سال‌ها املاکی که متعلق به همه آنها است را تصرف کرده‌اند.  شهردار تهران تمایل دارد بی‌سروصدا موضوع بازپس‌گیری املاک را پیگیری کند و به قول خودش بدون هیاهوی رسانه‌ای.  اما اعضای شورای شهر تهران چندان از روند بازپس‌گیری املاک راضی نیستند و معتقدند شهرداری می‌توانست با سرعت بیشتری حق از دست رفته مردم شهر را به آنها پس دهد.   چند روز پیش پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان گزارشی از روند پس‌گیری املاک این بنیاد را در رسانه ملی اعلام کرد. هرچند اطلاعات غیر دقیق وی باعث شد بسیاری سخنان او را رد کنند اما مردم در جریان اینکه کدام نهادها املاک کلی را به تصرف درآوردند قرار گرفت و مطالبه عمومی برای بازپس گرفتن آن ایجاد شد؛حمایتی که مدیریت شهری تهران نیز می‌توانست از آن بهره ببرد. محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید از زمانی که پرویز فتاح به ریاست بنیاد مستضعفان رسیده، یک سال می‌گذرد اما پس از این مدت که او در این سمت حضور دارد، تنها به طرح مساله پرداخته است و در حوزه پس‌گیری املاک نیز اتفاقی نیفتاده است. ملکی که اعلام شده در اختیار محمود احمدی‌نژاد است، خود وی نیز پیش از این، این موضوع را اعلام کرده و برای پس دادن آن اعلام آمادگی کرده. او اضافه می‌کند: ‌اما همین موضوع نیز یک گام به جلو است. اینکه فتاح با افکار عمومی صحبت می‌کند و از ملکی 200 میلیاردی می‌گوید که در اختیار حداد عادل است اما باید تکلیف این املاک روشن شود؛ این املاک چند سال در اختیار حداد عادل بوده است؟ با این 200 میلیارد ده‌ها مدرسه در سیستان و بلوچستان می‌توان ساخت و اینکه چرا تا امروز در این رابطه اقدامی نشده است. برای آنکه شروع این حرکت شائبه سیاسی نداشته باشد، باید آن را به نتیجه برساند. حق‌شناس از عملکرد شهرداری در حوزه بازپس‌گیری املاک رضایت چندانی ندارد و می‌گوید: شهرداری در گام اول می‌توانست با شفاف‌سازی مشخصات این املاک اینکه در اختیار چه کسانی و با چه قراردادهایی است را بیان کند که در این رابطه کوتاهی شده و در گام دوم، تلاش‌ها برای بازگردانده شدن املاک انجام شود. به گفته حق‌شناس باید برای این بازپس‌گیری زمان‌بندی مشخص می‌شد و املاک هر چه سریعتر به نفع شهر و شهروندان پس گرفته می‌شد یا با قیمت روز به بهره‌برداران داده می‌شد. متاسفانه امروز شاهد کندی این حرکت هستیم به نظرم هر چه سریعتر باید افکار عمومی در جریان نحوه واگذاری املاک و اینکه در اختیار چه نهادهایی با چه مبنایی است، قرار گیرد.

 

حجت نظری، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران هم معتقد است: ‌آنچه از سخنان رییس بنیاد مستضعفان در صداوسیما به نمایش درآمد، به شرط تداوم و پیگیری موضوع می‌تواند منجر به اقدامات بزرگی به نفع مردم و قشر مستضعف در جامعه شود. اما واقعیت این است که اگر صرفا موضوع به طرح اسامی و جنجال یکی، دو روزه در فضای رسانه‌ای و مجازی تقلیل یابد آن وقت می‌توان انتقادات جدی به این رویکرد وارد کرد و من امیدوارم چنین نشود. 

نظری نفس تلاش برای بازپس‌گیری اموال و املاک مردم را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این روند از همان ماه‌های نخست فعالیت مدیریت شهری دوره پنجم تهران هم آغاز شد و شورای شهر در راستای عمل به وظیفه سیاست‌گذاری و نظارتی خود مصوبه‌ای برای بازپس‌گیری املاکی که در قالب بند شش ماده 55 به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شده بود داشتیم و در ادامه تلاش کردیم تا اموال و املاک متعلق به شهرداری تهران شناسایی شود اما متاسفانه پس از این مصوبه عملا پیگیری خاصی صورت نگرفت. در طول دوره انجام نشده و هنوز هم بیشتر این املاک پس‌گرفته نشده است.

او با تاکید بر اینکه لازم است شهرداری تهران به عنوان بازوی اجرایی شورای شهر برای پس گرفتن این اموال جدیت بیشتری از خود نشان دهد، می‌گوید: حتی اگر افرادی حاضر به پس دادن اموال نشوند، باید اقدام به شکایت قضایی از آنان کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه می‌کند: متاسفانه آقای نجفی در طول هفت ماه، آقای افشانی در طول شش ماه و آقای حناچی در طول نزدیک به دو سال همچنان نتوانسته‌اند املاکی را که واگذار شده‌اند پس بگیرند. البته برخی از بهره‌برداران هم وابستگان به دوره قبلی مدیریت شهری هستند که الان با تغییر ترکیب مجلس، پس گرفتن این اموال سخت‌تر به‌نظر می‌رسد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: البته بعید می‌دانم شهرداری تهران هم همان مصونیت رییس محترم بنیاد مستضعفان در نام بردن از متصرفین اموال عمومی را داشته باشد که بتواند این اسامی را اعلام کند یا خیر، اما به هرحال باید از هر راهی که ممکن است این موضوع پیگیری شود تا اموال مردم شهر تهران از افراد و نهادهای خاص پس گرفته شده و در خدمت مردم شهر باشد.

وی در عین حال می‌افزاید: البته شخصا معتقد نیستم که بعد از پس گرفتن اموال و املاک، آنها را به فروش برسانیم، بلکه لازم است با بهترین کاربری ممکن، آن را به فضای مفید و مولد به‌خصوص در حوزه فرهنگی در شهر تبدیل کنیم.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر