کد خبر: 88956
A

واکنش دو عضو شورای شهر به اظهارات «پرویز فتاح»/ میرلوحی: چرا تابه حال سخن از پس گرفتن املاک نبود/ نژادبهرام: 250 واحد مسکونی در اختیار اشخاص مختلف است که در دستور کار تخلیه قرار گرفته‌اند

زهرا نژادبهرام نیز با ابراز رضایت از روند بازپس‌گیری املاک شهرداری می‌گوید: شورا و شهرداری تلاش‌های بسیاری داشته‌اند و مواردی بوده که هر چند سخت، اما توانسته‌ایم این املاک را پس بگیریم. تابه حال پرونده قضایی در خصوص 300 ملک ابلاغیه تخلیه داده شده اما این روند کند است و مراجع قضایی باید همراهی بیشتری را نسبت به این موضوع با مدیریت شهری داشته باشند.

واکنش دو عضو شورای شهر به اظهارات «پرویز فتاح»/ میرلوحی: چرا تابه حال سخن از پس گرفتن املاک نبود/ نژادبهرام: 250 واحد مسکونی در اختیار اشخاص مختلف است که در دستور کار تخلیه قرار گرفته‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود میرلوحی عضو شورای شهر و پیگیر وضعیت املاک واگذار شده شهرداری به افراد خاص در شهرداری دوران قالیباف با بیان اینکه پرویز فتاح در خصوص پس گرفتن ملکی صحبت نکرده است، بلکه می‌خواهند املاکی را پس بگیرند و درباره این خواستن تا رسیدن به مرحله عملیاتی شدن، می‌گوید: اگر اصل پس گرفتن را حساب کنیم، ما سه سال است که از این حضرات جلوتر هستیم، این بحث‌ها در شهرداری مطرح شده است، فکر می‌کنم تا حدی نیز موفق شده‌ایم و حناچی به زودی گزارش املاک مسترد شده را در صحن شورا ارایه خواهد کرد.
وی در توضیح دیدگاه خود ادامه می‌دهد: به نظر من، این فضا که امروز فتاح اینگونه از پس گرفتن املاک سخن می‌گوید، حاصل تلاش سه ساله شورای شهر است که بستر این مطالبات را فراهم کرده است. در غیر این صورت چرا تابه حال سخن از پس گرفتن املاک نبود. این املاک سال‌هاست که در اختیار این افراد است اما حالا موضوع پس گرفتن آنها مطرح می‌شود.
میرلوحی ادامه می‌دهد: هدف ما حل کردن این مساله است و با اسم بردن از آنها مشکل ما حل نمی‌شود. به‌طور مثال، قصد ما پس گرفتن املاکی است که در شهرک‌غرب توسط فردی برای ایجاد مدرسه غیرانتفاعی گرفته شده یا اینکه رویه این بوده که کار خیر و فرهنگی را با بیت‌المال انجام می‌دادند اما اگر کسی قصد کار خیر دارد باید از جیب خود پرداخت کند. تا 20 سال پیش موضوع مدارس غیرانتفاعی، بحثی فرهنگی بوده اما امروز این مدارس شهریه‌های سنگین دریافت می‌کنند و دیگر جنبه خیریه ندارند. کار خیر از جیب بیت‌المال هنر نیست.
وی با بیان اینکه شورای پنجم پیشقدم اصلاح این فرهنگ بوده به همین دلیل موفق شدیم املاک زیادی را پس بگیریم، می‌گوید: به‌طور مثال تعدادی از ملک‌های‌مان را از سپاه پس گرفته‌ایم. در حال حاضر 3هزار و 800 واحد در قالب 2هزار پلاک از املاک شهرداری که در اختیار غیر هستند، شناسایی شده و در این رابطه 300 پرونده قضایی نیز شکل گرفته است.
میرلوحی با اشاره به اینکه در ثبت املاک موفقیت‌هایی به دست آمده که هنوز به ثبت نرسیده است، می‌گوید: تاکید ما بازگرداندن املاک است بنابراین تمرکز و وقت خود را بر روی همین موضوع گذاشته‌ایم البته به‌طور کلی هشدارهایی را نیز داده‌ایم اما اینکه مردم بدانند این املاک در اختیار چه کسانی بوده نیز درست است و احتمال دارد که کل لیست منتشر شود. در حال حاضر 97 هکتار در منطقه 2 از املاک شهرداری که در اختیار یکی از نهادها بوده است را پس گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم یا این املاک به شهرداری برگردد یا اجاره عادلانه از سوی بهره‌بردار پرداخت شود.
حسن خلیل‌آبادی هم سخنان فتاح را بیشتر یک شوی انتخاباتی توصیف می‌کند و می‌گوید: شهرداری تلاش کرد طی این مدت با پیگیری‌های قضایی، زمین‌های خود را پس بگیرد اما به جای آنکه اموال شهرداری از نهادهای قدرت پس گرفته شود، ملک‌های کوچک از کارمندان شهرداری پس گرفته شد یا ملکی که در اختیار زنان کارآفرین یا زنان بی‌سرپرست است.
زهرا نژادبهرام نیز با ابراز رضایت از روند بازپس‌گیری املاک شهرداری می‌گوید: شورا و شهرداری تلاش‌های بسیاری داشته‌اند و مواردی بوده که هر چند سخت، اما توانسته‌ایم این املاک را پس بگیریم. تابه حال پرونده قضایی در خصوص 300 ملک ابلاغیه تخلیه داده شده اما این روند کند است و مراجع قضایی باید همراهی بیشتری را نسبت به این موضوع با مدیریت شهری داشته باشند.
او یکی دیگر از دلایل کندی روند پس‌گیری را عدم ثبت اطلاعات املاک شهرداری می‌داند که طی این سه سال ثبت این املاک در شهرداری سیستماتیک و متمرکز شده است. شهر تهران شهر بزرگی است که بسیاری از املاک شهرداری نیز ناشناخته است بنابراین بخشی از وقت ما صرف شناسایی این املاک شد. هزار و 900 ملک است که برای خدمات اجتماعی در اختیار اشخاص قرار گرفته است، حدود 250 واحد مسکونی نیز در اختیار اشخاص مختلف هستند که در دستور کار تخلیه قرار گرفته‌اند.

 

به تازگی محمدنادر محمدزاده گزارشی از روند بازپس‌گیری املاک ارایه داده است. به گفته او تعداد کل این ملک‌ها 2هزار و 150 ملک است، هزار و 80 ملک از نظر معاونت اجتماعی زیرنظر شهرداری تهران هستند و نباید تخلیه شوند. 95 ملک دیگر نیز در اختیار نهاد‌های دولتی مانند پلیس راهور، کلانتری، ‌دادگستری و غیره قرار دارند.
از این تعداد ملک 290 ملک تخلیه، 410 ملک در مراجع قضایی و 257 ملک دیگر در حال بررسی برای تعیین تخلیه یا اخذ مجوز از شورای شهر تهران هستند.
او با اشاره به تشکیل کمیته پنج نفره از دو معاون شهردار، مدیرکل حوزه شهردار و رییس سازمان بازرسی و سازمان املاک شهرداری برای بررسی پرونده‌های املاکی که در اختیار غیر هستند، می‌گوید: حدود یک سوم این املاک بررسی شده و در اکثر موارد تشخیص این کمیته ضرورت نداشتن ادامه فعالیت‌های آنها در قالب فعلی بوده است.
برخی از پرونده‌های املاک مدت‌ها است در قوه قضاییه متوقف مانده است. محمدزاده در  این رابطه می‌گوید: ‌برخی پرونده‌ها زمانی که وارد مسیر قضایی می‌شوند، هر چه جلوتر می‌روند، سخت‌تر شده و باید حکم تخلیه برای‌شان صادر شود. طبیعی است تخلیه برخی املاک سرعت کمتری پیدا می‌کند. بخش دیگر ملک‌ها نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که در راستای سیاست‌های شهرداری است و اساسا نیازی به تخلیه آنها وجود ندارد و فقط باید مجوز شورا گرفته شود. البته ممکن است شورا نپذیرد اما تا زمانی که در شورا شهر تعیین تکلیف نشده تخلیه‌ آن متوقف خواهد بود.
 ماجرای بازپس‌گیری املاک شهرداری به سبک شهرداری و بنیاد حکایت مسابقه لاک‌پشت و خرگوش است و نتیجه مسابقه را هم همه می‌دانیم. / اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر