کد خبر: 89306
A

کلاه‌برداری نوین با سوءاستفاده از اپلیکیشن دیوار/ مراقب پیامک‌های ارسالی به نام «اخطار فوری دیوار» باشید/ عکس

این روزها که بسیاری از مردم برای خرید و فروش اجناس اقدام به درج آگهی در اپلیکیشن دیوار می‌کنند با شیوه جدیدی از کلاه‌برداری روبه‌رو شده‌اند که منجر به خالی شدن موجودی حسابشان می‌شود.

کلاه‌برداری نوین با سوءاستفاده از اپلیکیشن دیوار/ مراقب پیامک‌های ارسالی به نام «اخطار فوری دیوار» باشید/ عکس

به گزارش دیده بان ایران؛  روزانه افراد زیادی از اپلیکیشن دیوار برای دادن آگهی فروش اجناس و خدمات استفاده می‌کنند غافل از اینکه کلاه‌برداران در کمین نشسته‌اند تا با استفاده از شیوه‌های نوین کلاه مشتریان دیوار را بردارند.

وقتی آگهی در این اپلیکیشن ثبت می‌شود در عرض یک دقیقه اخطاری پیامکی به‌ظاهر از طرف دیوار برای شما با مضمون اخطار فوری ارسال می‌شود که در آن نوشته است «اخطار فوری از طرف دیوار. فروشنده خودرو گرامی ! تا ۲۴ ساعت دیگر آگهی شما از روز دیوار پاک می‌شود! برای جلوگیری از پاک شدن آگهی مالیات آگهی خودروی خود را پرداخت کنید: مبلغ قابل پرداخت ۲ هزار تومان » و به انتهای این پیامک یک لینک ضمیمه شده است.

با مراجعه به لینک مذکور در پیامک، هکر ارسال‌کننده آن، اطلاعات حساب شما را دریافت و آن را هک می‌کند چراکه پیامک رمز پویا تا ۱۲۰ ثانیه فعال است و این فرصتی برای کلاه‌بردار فراهم می‌کند تا حساب مردم را خالی  کند.

پیامکی که کلاهبرداران برای مشتریان دیوار ارسال می‌کنند


پیامکی که طرف دیوار برای مشتری ارسال می‌شود.

 

«دیوار» باید احساس مسئولیت بیشتری در مورد مشتریانش داشته باشد

اما راه پیشگیری از این نوع سرقت و کلاهبرداری چیست و چه اقداماتی باید برای جلوگیری از این وقوع این جرم انجام شده و چه کسانی مجری این اقدامات هستند؟

رضا قربانی، حقوقدان و وکیل پایه‌یک دادگستری در رابطه با کلاه‌برداری سنتی و نوین گفت: کلاه‌برداری سنتی که در قانون مجازات اسلامی به آن توجه شده بود به مواردی اطلاق می‌شد که در آن با توسل به وسایل متقلبانه مال غیر ربوده شود و با فریب و غفلت و ناآگاهی مالباخته توأم است. در کلاه‌برداری به شیوه‌های نوین هم از طریق راه‌هایی مثل ارسال همین پیامک‌ها و شیوه‌های نو مال افراد را استحصال می‌کنند.

وی توضیح داد: در روشی که در مورد آگهی دیوار اتفاق می‌افتد از نیاز فرد به فروش فوری وسایل و یا لوازم و خودرو سوءاستفاده شده و با پیامک دریافت مبلغ ناچیز ۲ هزار تومان فرد آگهی‌دهنده را به دام می‌اندازند.

این متخصص جرم‌شناسی افزود: سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که فرد کلاه‌بردار از چه طریقی مطلع می‌شود که مالباخته در دیوار آگهی فروش خودرو داده است؟

وی تشریح کرد: در پاسخ به این سؤال باید گفت در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت به نظر می‌رسد کلاه‌بردار با نفوذ بالا در این اپلیکیشن و یا با رصد مستمر این اپلیکیشن و یا استفاده از ربات کنترل‌کننده آگهی‌ها بلافاصله پس از درج آگهی، موضوع و شماره تماس آگهی‌دهنده را دریافت کرده و نسبت به ارسال پیامک به فرد آگهی‌دهنده و شروع روند کلاه‌برداری اقدام می‌نماید.

قربانی ادامه داد : به‌این‌ترتیب چند اقدام باید انجام شود تا ازاین‌گونه کلاه‌برداری‌ها جلوگیری شود. نخست اینکه مردم آگاهی و سواد رسانه و اطلاعات حقوقی خود را افزایش دهند تا مورد سرقت و کلاه‌برداری با شیوه‌های نوین قرار نگیرند. پلیس فتا هم مثل گذشته روند اطلاع‌رسانی عمومی را از مسیرهای مختلف در این خصوص ادامه دهد و در پایان مدیران اپلیکیشن دیوار هم می‌بایست بااحساس مسئولیت بیشتری نسبت به مشتریان خود عمل کند و در ساده‌ترین حالت با ارسال پیامک هشداردهنده به مخاطب آگهی‌دهنده، بلافاصله پس از ثبت آگهی، فرد را از توجه بی‌مورد به پیامک کلاه‌برداری نهی کند. با رعایت این نکات می‌توان امیدوار بود مرتکبین این جرم ناکام بمانند و این شیوه کلاه‌برداری از کار بیفتد.

توجه به توصیه‌های مطرح‌شده در بررسی‌های کارشناس این گزارش برای جلوگیری از کلاه‌برداری پیامکی از مشتریان دیوار ضروری است و حالا مدیران دیوار هستند که باید هرچه زودتر توصیه این گزارش را به‌کارگیرند تا از بروز جرم و از سرقت اموال مردم جلوگیری کند و البته نهادهای قانونی هم باید نظارت خود بر این نرم‌افزارهای موبایلی را بیشتر کنند تا از وقوع جرائم جدید پیشگیری شود./ انا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر